Senaste nytt

SAS plus under pandemin

Nahoj

Medlem
Du får troligen en servett vid boarding (sist som plus) att torka av Ditt fika-tomma bord med. That’s it!

Boka minus hem och njut av:

Priority boarding.
Seatblock, ofta dubbel som EBD.
Närhet till WC.
Total frånvaro av maskkontrollanter under flight. :D


Angående WC, vet du om enbart de bakre toaletterna är öppna, även om man reser med CRJ 900?

Vet att främre WC är avstängd om man reser med flygplan med 3+3-säten, men undrar hur det är med de mindre flygplanstyperna.
 

ante_77

Medlem
Du får troligen en servett vid boarding (sist som plus) att torka av Ditt fika-tomma bord med. That’s it!

Boka minus hem och njut av:

Priority boarding.
Seatblock, ofta dubbel som EBD.
Närhet till WC.
Total frånvaro av maskkontrollanter under flight. :D

En stund så fick alla seatblock så länge man inte var EBD.
Tomma rader överallt och jag hade alltid fullt på min rad. Övriga på samma rad hade säkert även dem EBD för att göra allt komplett.
Som statuslös hade du utrymme.
 

M.K

Medlem
Konstigt? Jag har fått seatblock på alla mina ca 20 SAS flights under pandemin @ante_77 Kanske tack vare min Lifetime då om inte EBD har betydelse?

Jag har dock inte flugit CRJ @Nahoj men ändå ganska säker på att främre WC är avstängd. Den är som vi vet placerad bara några decimeter från 1B.
 
Last edited:

pswe

Medlem
En stund så fick alla seatblock så länge man inte var EBD.
Tomma rader överallt och jag hade alltid fullt på min rad. Övriga på samma rad hade säkert även dem EBD för att göra allt komplett.
Som statuslös hade du utrymme.
Seatblock håller normalt inte EBD borta utan vi kan välja alla lediga säten. På pendlarlinjerna fyller det oftast på snabbt längs fram med höga statusnivåer som då trumfar blocken.
Om jag vill sitta själv brukar jag om möjligt boka några rader bak i plus. Nu under Corona har jag ofta bokat mittensäte på en tom rad, verkar oftast fungera så att övriga då i första hand väljer annan rad där mitten är ledig.
 

pswe

Medlem
Konstigt? Jag har fått seatblock på alla mina ca 20 SAS flights under pandemin @ante_77 Kanske tack vare min Lifetime då om inte EBD har betydelse?

Jag har dock inte flugit CRJ @Nahoj men ändå ganska säker på att främre WC är avstängd. Den är som vi vet placerad bara några decimeter från 1B.
Ska vi vara petiga är det 1C och även 2C som sitter nära WC. 1B slipper man på CRJ.
 

ante_77

Medlem
Seatblock håller normalt inte EBD borta utan vi kan välja alla lediga säten. På pendlarlinjerna fyller det oftast på snabbt längs fram med höga statusnivåer som då trumfar blocken.
Om jag vill sitta själv brukar jag om möjligt boka några rader bak i plus. Nu under Corona har jag ofta bokat mittensäte på en tom rad, verkar oftast fungera så att övriga då i första hand väljer annan rad där mitten är ledig.
Grejen är det att jag är Diamond och har ofta fått stolsgranne medan andra har suttit med ”seatblock” i ganska tomma flygplan.
Det har funnits massor med utrymme i flyget, men jag har alltid haft oturen att få en stolsgranne.
Det har fungerat helt tvärtom. Saknades bara att statslösa skulle få fritt Wi-Finoch Diamond få betala dubbla priset och dessutom bjuda övriga passagerare på valfri dryck.
 

ante_77

Medlem
Konstigt? Jag har fått seatblock på alla mina ca 20 SAS flights under pandemin @ante_77 Kanske tack vare min Lifetime då om inte EBD har betydelse?

Jag har dock inte flugit CRJ @Nahoj men ändå ganska säker på att främre WC är avstängd. Den är som vi vet placerad bara några decimeter från 1B.
Jag har både LTG och Diamond.
För egen del så tror jag att jag har fått 50/50 med seatblock och har per dags datum 40 legs (minus 2st som var DY) sedan pandemistarten.

Det fungerar bättre idag. Men en stund så var nog alla system och funktioner nere.
 

pswe

Medlem
Grejen är det att jag är Diamond och har ofta fått stolsgranne medan andra har suttit med ”seatblock” i ganska tomma flygplan.
Det har funnits massor med utrymme i flyget, men jag har alltid haft oturen att få en stolsgranne.
Det har fungerat helt tvärtom. Saknades bara att statslösa skulle få fritt Wi-Finoch Diamond få betala dubbla priset och dessutom bjuda övriga passagerare på valfri dryck.
Grannen har haft något då som trumfat blocken; status, handikapp eller tumme med incheckningspersonalen brukar vara det som ligger bakom enligt mina erfarenheter.
 
Toppen