Senaste nytt

SAS plus under pandemin

ekf

Medlem
Antar att det är baserat på beläggning och inte kapacitet?
Det är antalet sittplatser som är avgörande.

"In accordance with Regulation (EU) No 965/2012, paragraph ORO.CC.100, when establishing the number of cabin crew needed for each aircraft and flight, the operator has to consider all operational aspects as required by ORO.CC.100(a) and the associated AMC1 ORO.CC.100. Paragraph ORO.CC.100(b) then provides the methods for determining the minimum number of cabin crew, i.e. by either applying the number established during the certification process or by a calculation of 1 cabin crew member per 50 installed passenger seats."
Minimum required cabin crew | EASA
 
Kör ni fortfarande Plus eller går ni ner till Go?
Det där gäller väl samtliga klasser?
Även om länder nu öppnar upp så är det ju fortfarande lite "essential flying" som gäller alla bolag och alla klasser. Värst drabbade är väl business och som du säger premium där priserna fortfarande är höga, tom, högre nu, men där all service försvunnit.

Man uppgraderar inte längre, oavsett klass för att få bättre service, man flyger för att sitta i en bättre stol. Det är lite back to basics. Ja det skiljer sig i form av matutbud, men det är ju en hårfin skillnad på en macka och bara vatten om man betalar bra mycket mer. Just SAS dock har ju vid många tillfällen haft liten skillnad mellan go och plus och är ju ofta prisvärt.

Jag är lite kluven till om det verkligen handlar om att spara pengar. Självklart kostar ju logistiken bra mycket mer än själva maten/spriten/chipsen men då det ofta är externa bolag som sköter catering kan man nog inte säga upp alla dessa avtal utan kostnad. Och jag tror också att man såklart kan spara dettas och "komma undan med det".

Men man är livrädd för att någon skulle bli smittad på en flygning och det dåliga ryktet, och på att passagerare ska bli oroliga nervösa.
Jag har inte ansett att jag behöver flyga än, men jag skulle absolut kunna tänka mig att flyga Go istället för Plus, men om det är mer än 5 timmar så skulle jag åka business oavsett, för att få vara helt själv, skulle jag råka hosta av någon helt annan anledning skulle ingen annan sitta närmare än 2 meter från mig ändå.
 

M.K

Medlem
Jag har inte ansett att jag behöver flyga än, men jag skulle absolut kunna tänka mig att flyga Go istället för Plus

Jag väljer alltså aktivt Minus trots att jag får välja Plus enligt min resepolicy. Helt enkelt därför att det är en bättre och säkrare produkt nu. Med de ganska tomma flygen lyckas jag t o m ibland välja en egen nia. Ingen på raden framför, bakom eller bredvid.

F6AD3490-BD03-43B0-AC29-3A0F079FEED2.jpeg

Exitrow utan kontaminerande stolsgrannar :cool:

För dålig kompensation inom Norden med normalt bara 312eb mer, typ 30kr drygt i värde, för den i mitt tycke sämre Plusprodukten numera.
 

Agö

Medlem
Den stora fördelen med Plus, enligt min mening, dvs den flexibilitet som normalt finns är ju tyvärr borta med vinden just nu. Avboka kostnadsfritt, ja visst men att ev behöva vänta månader på återbetalning tar ju udden av detta värde. Boka om till annan flight, ja visst men det duggar ju inte tätt med alternativa flighter för tillfället.
 
Det där gäller väl samtliga klasser?
Även om länder nu öppnar upp så är det ju fortfarande lite "essential flying" som gäller alla bolag och alla klasser. Värst drabbade är väl business och som du säger premium där priserna fortfarande är höga, tom, högre nu, men där all service försvunnit.

Man uppgraderar inte längre, oavsett klass för att få bättre service, man flyger för att sitta i en bättre stol. Det är lite back to basics. Ja det skiljer sig i form av matutbud, men det är ju en hårfin skillnad på en macka och bara vatten om man betalar bra mycket mer. Just SAS dock har ju vid många tillfällen haft liten skillnad mellan go och plus och är ju ofta prisvärt.

Jag är lite kluven till om det verkligen handlar om att spara pengar. Självklart kostar ju logistiken bra mycket mer än själva maten/spriten/chipsen men då det ofta är externa bolag som sköter catering kan man nog inte säga upp alla dessa avtal utan kostnad. Och jag tror också att man såklart kan spara dettas och "komma undan med det".

Men man är livrädd för att någon skulle bli smittad på en flygning och det dåliga ryktet, och på att passagerare ska bli oroliga nervösa.
Jag har inte ansett att jag behöver flyga än, men jag skulle absolut kunna tänka mig att flyga Go istället för Plus, men om det är mer än 5 timmar så skulle jag åka business oavsett, för att få vara helt själv, skulle jag råka hosta av någon helt annan anledning skulle ingen annan sitta närmare än 2 meter från mig ändå.

Det är ju inte helt sant.
LH bla har ju en helt ok business i Europa trots Corona.
Jag kommer välja bort SAS sålänge de inte har servering i Plus, som den var pre Corona, eftersom jag tycker det är under all kritik.

Har den senaste månaden ett antal resor med LH och de lyckas ju, trots Corona, upprätthålla både servering och prio boarding etc. Heder åt LH i detta avseende trots deras notoriskt dåliga vilja att reglera avbokade biljetter.
 

Canadien

Medlem
På flygplatsen nu. Det finns en stor uppsida med att åka till island nu. Man får bara handla alkohol om man ska ur EU och då är det nog bara Island som gäller. 50% rabatt på Bollinger och Amarone. Trevligt.
Qatar, Turkish och Etiopian kör väl fortfarande från Arlanda?
 
Så är det nog förstås. Men det måste i alla fall vara svårt att få någon snurr på försäljningen. Är ju också vissa länder man inte få ta med sig alkohol till då så dom måste bli av med vissa varor....
 

Moco

Medlem
Det där gäller väl samtliga klasser?
Även om länder nu öppnar upp så är det ju fortfarande lite "essential flying" som gäller alla bolag och alla klasser. Värst drabbade är väl business och som du säger premium där priserna fortfarande är höga, tom, högre nu, men där all service försvunnit.

Man uppgraderar inte längre, oavsett klass för att få bättre service, man flyger för att sitta i en bättre stol. Det är lite back to basics. Ja det skiljer sig i form av matutbud, men det är ju en hårfin skillnad på en macka och bara vatten om man betalar bra mycket mer. Just SAS dock har ju vid många tillfällen haft liten skillnad mellan go och plus och är ju ofta prisvärt.

Jag är lite kluven till om det verkligen handlar om att spara pengar. Självklart kostar ju logistiken bra mycket mer än själva maten/spriten/chipsen men då det ofta är externa bolag som sköter catering kan man nog inte säga upp alla dessa avtal utan kostnad. Och jag tror också att man såklart kan spara dettas och "komma undan med det".

Men man är livrädd för att någon skulle bli smittad på en flygning och det dåliga ryktet, och på att passagerare ska bli oroliga nervösa.
Jag har inte ansett att jag behöver flyga än, men jag skulle absolut kunna tänka mig att flyga Go istället för Plus, men om det är mer än 5 timmar så skulle jag åka business oavsett, för att få vara helt själv, skulle jag råka hosta av någon helt annan anledning skulle ingen annan sitta närmare än 2 meter från mig ändå.

Har varit lägre priser i såväl business som first under en tid nu. Lufthansa, som exempel, har återgått till full service i Premium Economy, Business och First nu. SAS hantering av situationen imponerar inte.
 
Toppen