Senaste nytt

SAS plus under pandemin

KalleSus

Medlem
Neddragningen av servicen handlar väl mestadels om att spara pengar. De hade ju som @Doctor-X är inne på enkelt kunna dela ut något. Det hade inte ens behövts göras när man är i luften utan de hade kunnat ordna med att det redan ligger en påse med t ex vatten/juice, polarrulle och nötter/snacks på ens plats när man går ombord.
Förpackad påse kom mig att tänka på "den gamla goda tiden" när man flög till New York via Oslo Gardermoen (till skillnad från Fornebu som hanterade kort- och mellandistansflyget).
På den korta trippen mellan ARN och GEN serverades en sen frukost som man fick plocka upp ur en påse, som delades ut när man äntrade planet.
Förlåt lite OT, men minnena kom farande..... Flygplanstypen var för övrigt DC 10 eller Boeing 747.
 
Jag ska själv flyga till Island imorgon, men jag kör Icelandair för att komma direkt dit från Stockholm. Det blir första gången på 10 år med dom, men utan alla vanliga fördelar med att flyga SAS och billigare och direkt så fick det bli så. Har lite dåligt samvete för att inte flyga SAS, men dom får klara sig utan mig denna gången.

Flyger Du business?
Oavsett klass så skulle jag uppskatta att få veta hur ombordservicen är och vad som gäller i övrigt samt om det är fullt på planet!
 
Inga problem jag ska rapportera. Jag valde inte Saga klass då jag skulle bli besviken att betala extra om det inte är någon servering alls. Dock så har dom ju bra säten i Saga klassen. Det får dock mail nästan varje dag om att dom vill att jag går in och lägger bud på uppgradering.
 

Homer

Medlem
Neddragningen av servicen handlar väl mestadels om att spara pengar. De hade ju som @Doctor-X är inne på enkelt kunna dela ut något. Det hade inte ens behövts göras när man är i luften utan de hade kunnat ordna med att det redan ligger en påse med t ex vatten/juice, polarrulle och nötter/snacks på ens plats när man går ombord.

Precis, kuben var ju redan en coronanpassad catering som påminner om vad andra
flygbolag lanserat som ersättning för vanlig catering.
 
Skärmavbild 2020-07-23 kl. 15.00.54.png Fick detta nu.
 

fcx

Medlem
Neddragningen av servicen handlar väl mestadels om att spara pengar. De hade ju som @Doctor-X är inne på enkelt kunna dela ut något. Det hade inte ens behövts göras när man är i luften utan de hade kunnat ordna med att det redan ligger en påse med t ex vatten/juice, polarrulle och nötter/snacks på ens plats när man går ombord.
Numera så ska man ju dessutom själv plocka med eventuellt skräp och kasta i soptunnan vid ankomst, så både servering och avdukning kan ske utan kontakt med personalen.
 

sembl

Medlem
Numera så ska man ju dessutom själv plocka med eventuellt skräp och kasta i soptunnan vid ankomst, så både servering och avdukning kan ske utan kontakt med personalen.
Då kommer generalfrågan vad fyller personalen för funktion ? Det funderade jag på även långt innan pandemin med SAS då få orkade/ville jobba i kabinen utan gärna gömde sig. Kan tex i inte kaptenen eller styrman dra säkerhetsföreskrifter och sedan lyfta eller finns det någon lag som sätter stopp att man måste ha x antal värdinnor per passagerare oavsett service eller inte?
 

fcx

Medlem
Då kommer generalfrågan vad fyller personalen för funktion ? Det funderade jag på även långt innan pandemin med SAS då få orkade/ville jobba i kabinen utan gärna gömde sig. Kan tex i inte kaptenen eller styrman dra säkerhetsföreskrifter och sedan lyfta eller finns det någon lag som sätter stopp att man måste ha x antal värdinnor per passagerare oavsett service eller inte?
En kabinpersonal per 50 stolar är kravet av säkerhetsskäl. I övrigt delar jag din åsikt.
 

KalleSus

Medlem
Då kommer generalfrågan vad fyller personalen för funktion ? Det funderade jag på även långt innan pandemin med SAS då få orkade/ville jobba i kabinen utan gärna gömde sig. Kan tex i inte kaptenen eller styrman dra säkerhetsföreskrifter och sedan lyfta eller finns det någon lag som sätter stopp att man måste ha x antal värdinnor per passagerare oavsett service eller inte?
Du får ursäkta, men först trodde jag att ditt inlägg var ironi. Sen börjar jag ana att du antagligen menar det du skriver...
Jag hoppas att du aldrig kommer att drabbas av händelser då kabinpersonalen säkerhetsarbete behöver utnyttjas maximalt, men åtminstone jag är glad av att veta att det finns kunskaper och utbildning bakom den ibland lite glättiga ytan.
 
Toppen