Senaste nytt

SAS Plus levererar inte!

Alf

Medlem
Vad kostade en sådan biljett på 70-90 talet? Och om man gör om det till dagens penningvärde?

Jag kommer inte ihåg några priser. Helt klart låg de över priserna i Plus. Nu varierar priserna ganska friskt i Plus beroende på tillgång och efterfrågan. Den tid jag pratade om var det ju fasta priser.

Det var i varje fall inte något gnällande från arbetsgivare om att köpa businessbiljetter eftersom det var den enda biljett som var någorlunda flexibel.

(Till de som störs av nostalgiker. Det finns faktiskt saker inom flyget som var bättre förr:))
 

Vindpilen

Medlem
Det märkliga på de rutter jag flyger inom EU är att det många gånger är billigare med Lufthansa eller Swiss i Business discounted än SAS Plus. Priserna med Plus kan vara helt vansinniga många gånger.

Ska dock säga att jag ofta föredrar att boka SAS plus (när priserna inte är galna) på grund av flexibiliteten, högre intjäning till Eurobonus och det faktum att de har snacks ombord som man fritt kan välja från. Det är också lättare att motivera att boka en SAS Plus biljett på grund av flexibiliteten än business så jag uppskattar ändå deras koncept med en form av "premium economy" istället för riktig business.

Om de nu bara kunde fixa seat block också :rolleyes:
 
Jag åkte TAROM economy class via Bukarest till Israel i julas och det motsvarade servicen man får i SAS Plus. Det var fri mat och alkoholhaltiga drycker på alla fyra flygningar jag åkte.Det fick mig att ifrågasätta vad jag tjänar på att använda sas premium mastercard och sas plus egentligen.
 

Andrew

Medlem
Kanske är det orättvist att jämföra priser och standard med Asien/Mellanöstern, men såväl i USA som i Australien tycks de har riktig business class utan att det kostar väsentligt mycket mer än här.
 

M.K

Medlem
Ett alternativ kunde faktiskt vara garanterad seat block och inte en soft block lösning i + med bokningsklasserna C,D och Z. Den tanken tål kanske att funderas på av SAS? Det ger dessutom mer värde till full flex och högre yield med lite ökat C demand?
 
Last edited:

Agö

Medlem
Kanske är det orättvist att jämföra priser och standard med Asien/Mellanöstern, men såväl i USA som i Australien tycks de har riktig business class utan att det kostar väsentligt mycket mer än här.
Å andra sidan ska vi inte överdriva nivån i USA heller. Den som flugit United och fått Premium Snack Basket tycker nog att det är rätt kasst.
 

palmen

Moderator
Jag kommer inte ihåg några priser. Helt klart låg de över priserna i Plus. Nu varierar priserna ganska friskt i Plus beroende på tillgång och efterfrågan. Den tid jag pratade om var det ju fasta priser.

Det var i varje fall inte något gnällande från arbetsgivare om att köpa businessbiljetter eftersom det var den enda biljett som var någorlunda flexibel.

(Till de som störs av nostalgiker. Det finns faktiskt saker inom flyget som var bättre förr:))
Idag verkar ordinarie pris på plus på sträckan ARN-CPH tur och retur vara från 2500SEK ungefär. Vet inte om denna sträcka är jämförbar med NRK-CPH när den fanns men om vi utgår ifrån det så kanske det innebar att man betalade 4000SEK för en sådan biljett?

Handen på hjärtat, hur många skulle betala 4000 SEK för att flyga ARN-CPH tur och retur om man fick smörrebröd, cognac och vin på denna 1h flygning, istället för alternativet som idag är 1500SEK i ekonomi där man kan få vatten/te/kaffe?
Om det skulle finnas en målgrupp som är villiga att betala detta så skulle det nog vara lönsamt att ha business med blockat säte, jag tror dock att det är försvinnande få antal som skulle lägga den summan på ett 1 timmas flyg.
 

palmen

Moderator
Å andra sidan ska vi inte överdriva nivån i USA heller. Den som flugit United och fått Premium Snack Basket tycker nog att det är rätt kasst.
En frukt eller något liten påse med chips/nötter är ju vad som erbjuds på kortare sträckor i USA, åtminstone för American Airlines och United. Man får dock ett bra dryckesutbud som är likvärdigt med det SAS har i plus skulle jag säga på jämförbara flygningar. Där kan man bra hålla med om att det inte är bättre än SAS Plus, snarare sämre om man ser till vad som erbjuds i mat/dryck. Stolen är självklart bättre men det är en annan diskussion och vi lär nog inte se denna typ av stolar inom Europa på ett bra tag på någon av de större bolagen som flyger "kortare" sträckor.
Vet inte exakt var gränsen går men det är väl på flygningar som är upp till ca 1h som denna snack basket kommer fram.
 

Homer

Medlem
Förvisso inte jättebra catering, men att däremot ha 2-2 istället för 3-3 (med eller utan seatblock) tycker jag personligen gör stor skillnad.

En frukt eller något liten påse med chips/nötter är ju vad som erbjuds på kortare sträckor i USA, åtminstone för American Airlines och United. Man får dock ett bra dryckesutbud som är likvärdigt med det SAS har i plus skulle jag säga på jämförbara flygningar. Där kan man bra hålla med om att det inte är bättre än SAS Plus, snarare sämre om man ser till vad som erbjuds i mat/dryck. Stolen är självklart bättre men det är en annan diskussion och vi lär nog inte se denna typ av stolar inom Europa på ett bra tag på någon av de större bolagen som flyger "kortare" sträckor.
Vet inte exakt var gränsen går men det är väl på flygningar som är upp till ca 1h som denna snack basket kommer fram.

Medaljen, eller snarare stolen, har ju en baksida.
Stolen sitter där den sitter, inte bara att flytta ett skynke för att göra om till ekonomi om det inte går att sälja alla platser,
anledningen till att Amerikanska statusinnehavare får uppgraderingar i stället för loungetillgång.
 
Toppen