Senaste nytt

SAS-plan från Kiruna tvingas nödlanda i Luleå (2018-09-28)

Dr. Miles

Expert
SAS-plan tvingades nödlanda i Luleå – brand i motorn | Aftonbladet

Dags igen. Fast det kan ju vara så att det faktiskt brann... ;)
Om det är brand i motorn vet jag inte men man bränner jetbränsle i motorn för att kunna flyga.

250px-Turbofan3_Labelled.gif

(Foto: Wikipedia)
 

Alf

Medlem
Ja det är onekligen en nödsituation eftersom man gör en nödlandning i Luleå. Då tycker jag det är dumt att skriva att någon gråter ut i kvällspressen. Det är en obehaglig upplevelse för speciellt den som är flygrädd och det är inget man behöver dra några poäng på.
 
Ett SAS-plan tvingades nödlanda i Luleå under fredagsmorgonen efter att ena motorn fattat eld.
Malin Bergström Christén var ombord på flygplanet och berättar hur hon fruktade för sitt liv.

– Det var det obehagligaste jag har varit med om i hela mitt liv, säger hon.

SAS-planet var på väg från Kiruna till Stockholm och lyfte som planerat klockan 06.05 på fredagsmorgonen.
Men efter en kort stund började planets ena motor att brinna.
Ett par passagerare har hört av sig till Aftonbladet och berättar om skräcken.


Direkt länk till Aftonbladet.

Var någon från BC med på detta plan? :O
Hoppas ni alla mår bra.
 
SAS: ”Tekniska problem”
SAS bekräftar händelsen.
– Den ena motorn har fått ett tekniskt problem som gjorde att man gjorde en kontrollerad säkerhetslandning med en motor, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Allt har gått enligt rutinerna och kaptenen har gått igenom händelsen med passagerarna, säger presschefen.

– Jag förstår att passagerare uppfattat det som dramatiskt ombord, när en motor får problem vill man landa så snabbt som möjligt, men det har gått helt enligt plan, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Ett nytt plan har beställts och passagerarna beräknas vara framme på Arlanda klockan 11.05.
 

SweCow

Medlem
Ja det är onekligen en nödsituation eftersom man gör en nödlandning i Luleå. Då tycker jag det är dumt att skriva att någon gråter ut i kvällspressen. Det är en obehaglig upplevelse för speciellt den som är flygrädd och det är inget man behöver dra några poäng på.

Dessutom tycker jag inte att någonting i artikeln är att "gråta ut", tvärtom, SAS-personalen på planet får mycket fina ord, av en flygrädd person, för hur dom hanterade situationen som uppstod.

"Enligt Malin var kommunikationen från cockpit god och hon berättar att resten av flygningen kändes väldigt trygg och stabil."
 

mha321

Medlem
Ja det är onekligen en nödsituation eftersom man gör en nödlandning i Luleå. Då tycker jag det är dumt att skriva att någon gråter ut i kvällspressen. Det är en obehaglig upplevelse för speciellt den som är flygrädd och det är inget man behöver dra några poäng på.
Håller helt med om att det inte handlar om att gråta ut i kvällspressen. Kanske dags att flytta inläggen?

Däremot var det *inte* en nödlandning, utan en säkerhetslandning. Det är på flygnivå en väldig skillnad på det.

För övrigt och ännu mer off topic så är jag fortsatt imponerad av att det i svensk press antingen är "sas-plan" eller "flygplan" nästan alltid i rubrikerna. Inget annat bolag som får äran att stå i rubriken när de har problem, de flesta slipper undan även i texten (men långt ifrån alla). Visserligen är sas störst i Sverige, men inte med så mycket...
 

palmen

Moderator
Har flyttat till egen tråd. //Moderator

Det lilla jag hört om detta är att det inte "brann" som i att motorn stod i lågor, men att det säkert kan ha kommit "eld" ut ur motorn. Man har sedan stängt av motorn och flygit vidare på en motor och landat i Luleå.
Tack och lov verkar det ha gått bra för alla även om situationen självklart är jobbig för många som var ombord.
Ska bli intressant att läsa avherald när informationen kommer upp där och lite mer "fakta" presenteras om vad som egentligen hände.
 
Toppen