Peter G
Medlem
Nu slänger du dig på BC forumet och LH är för mig Lufthansa och Sh är Shorthaul och Lh är longhaul...Undvik förkortningar! Lufthansa strejkar inte.
Nu slänger du dig på BC forumet och LH är för mig Lufthansa och Sh är Shorthaul och Lh är longhaul...Undvik förkortningar! Lufthansa strejkar inte.
Jag tror jag hört att SAS-supporten ibland kan göra detta, men är också intresserad av att få detta bekräftat.Någon som vet om SAS-supporten kan ändra första benet (SAS) i en Award-resa som är bokad av Tallin?
Jag tror jag hört att SAS-supporten ibland kan göra detta, men är också intresserad av att få detta bekräftat.
Bättre att göra så att företaget förlorar i runda slängar 100 miljoner per dag (ex ev ersättning för EU-kompensation) för att man vill ha 13% i löneökning. Då får man nog gehör för sina andra förmåner man vill ha...Medlarna har ett mycket stort arbete framför sig som jag skrivit tidigare då i princip allt i piloternas avtal är uppsagt.
Avtalen är mycket komplicerade vad jag hört och det gäller också t ex tolkningsrätt i vissa situationer.
Avtalet skall slutas för alla 3 länderna dvs "så här gör vi normalt i Sverige" kommer man inte långt med i denna förhandling (milt sagt).
Därför är jag förbaskad att det gick 2 veckor av oväsentliga förhandlingar innan man kopplade in Norge (igår) för gemensamma förhandlingar enligt artikeln tidigare idag från SVD.
Var står man förutom lön i arbetstider, schemaläggning, standby, pensionsavsättningar, anciennitetsprinciper, karriärvägar etc....??
Trist att svensk media bara rapporterar om LÖN.." typ jante Sverige".
För något år sedan strejkade Norwegians piloter och där en medlare till slut lyckades ena dem.
Vad jag läst på nätet lite här och där så verkar SAS pilotföreningen intresserade av detta avtal, så jag hoppas att den medlare nu är inkopplad.
De menar att de är intreserade av att byta till att ha samma avtal som Norwegian-piloterna har?Vad jag läst på nätet lite här och där så verkar SAS pilotföreningen intresserade av detta avtal, så jag hoppas att den medlare nu är inkopplad.
Ett argument är ju att SAS för ovanlighetens skull har gått med överskott ett år, och så kan man inte ha det. Och med en veckas strejk raderar man ju ut det, då försvinner det, och så är det problemet löst!Bättre att göra så att företaget förlorar i runda slängar 100 miljoner per dag (ex ev ersättning för EU-kompensation) för att man vill ha 13% i löneökning. Då får man nog gehör för sina andra förmåner man vill ha...
Ja, smart av piloterna att radera det överskottet.Ett argument är ju att SAS för ovanlighetens skull har gått med överskott ett år, och så kan man inte ha det. Och med en veckas strejk raderar man ju ut det, då försvinner det, och så är det problemet löst!
Okej jag tänkte att man hade annan täckning för longhauls i särskilda situationer. Förhoppningsvis löser det sig inom en vecka, i värsta fall blir man ombokad.Nej såklart inte. Longhaul drabbas till 100%, där finns det inga underleverantörer.
Norwegian avtalat fick man dubbelsiffrig lönehöjning och framförhållning t ex arbeta 5 dagar ledig 4 dagar. så piloterna kunde räkna ut om de skulle vara lediga eller arbeta 2-4 månader framöver.De menar att de är intreserade av att byta till att ha samma avtal som Norwegian-piloterna har?
Är det det avtalet som man i media pratar om att det ska justeras ned med lönesänknignar på uppemot 7%? Det låter osannolikt, ärligt talat...
Men jag håller helt med om att det är dags för en ny medlare. Hon som medlat nu har visserligen god erfarenhet från SAS årliga strejkhot, men har ju misslyckats ett antal gånger förut. Nytt blod kan nog behövas.
Jag tror jag hört att SAS-supporten ibland kan göra detta, men är också intresserad av att få detta bekräftat.