Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Medlarna har ett mycket stort arbete framför sig som jag skrivit tidigare då i princip allt i piloternas avtal är uppsagt.
Avtalen är mycket komplicerade vad jag hört och det gäller också t ex tolkningsrätt i vissa situationer.
Avtalet skall slutas för alla 3 länderna dvs "så här gör vi normalt i Sverige" kommer man inte långt med i denna förhandling (milt sagt).
Därför är jag förbaskad att det gick 2 veckor av oväsentliga förhandlingar innan man kopplade in Norge (igår) för gemensamma förhandlingar enligt artikeln tidigare idag från SVD.
Var står man förutom lön i arbetstider, schemaläggning, standby, pensionsavsättningar, anciennitetsprinciper, karriärvägar etc....??
Trist att svensk media bara rapporterar om LÖN.." typ jante Sverige".

För något år sedan strejkade Norwegians piloter och där en medlare till slut lyckades ena dem.
Vad jag läst på nätet lite här och där så verkar SAS pilotföreningen intresserade av detta avtal, så jag hoppas att den medlare nu är inkopplad.
Bättre att göra så att företaget förlorar i runda slängar 100 miljoner per dag (ex ev ersättning för EU-kompensation) för att man vill ha 13% i löneökning. Då får man nog gehör för sina andra förmåner man vill ha...
 

mha321

Medlem
Vad jag läst på nätet lite här och där så verkar SAS pilotföreningen intresserade av detta avtal, så jag hoppas att den medlare nu är inkopplad.
De menar att de är intreserade av att byta till att ha samma avtal som Norwegian-piloterna har?

Är det det avtalet som man i media pratar om att det ska justeras ned med lönesänknignar på uppemot 7%? Det låter osannolikt, ärligt talat...

Men jag håller helt med om att det är dags för en ny medlare. Hon som medlat nu har visserligen god erfarenhet från SAS årliga strejkhot, men har ju misslyckats ett antal gånger förut. Nytt blod kan nog behövas.
 

mha321

Medlem
Bättre att göra så att företaget förlorar i runda slängar 100 miljoner per dag (ex ev ersättning för EU-kompensation) för att man vill ha 13% i löneökning. Då får man nog gehör för sina andra förmåner man vill ha...
Ett argument är ju att SAS för ovanlighetens skull har gått med överskott ett år, och så kan man inte ha det. Och med en veckas strejk raderar man ju ut det, då försvinner det, och så är det problemet löst!
 

Ricci

Medlem
De menar att de är intreserade av att byta till att ha samma avtal som Norwegian-piloterna har?

Är det det avtalet som man i media pratar om att det ska justeras ned med lönesänknignar på uppemot 7%? Det låter osannolikt, ärligt talat...

Men jag håller helt med om att det är dags för en ny medlare. Hon som medlat nu har visserligen god erfarenhet från SAS årliga strejkhot, men har ju misslyckats ett antal gånger förut. Nytt blod kan nog behövas.
Norwegian avtalat fick man dubbelsiffrig lönehöjning och framförhållning t ex arbeta 5 dagar ledig 4 dagar. så piloterna kunde räkna ut om de skulle vara lediga eller arbeta 2-4 månader framöver.
Om jag förstått SAS piloterna så tjänar Norwegian piloterna bättre.

Som sagt är det trist för många att det tog så långtid innan man ändrade medlare.
 
Toppen