I väntan på avgörande bjuder jag på en gubb-grubbling som pausunderhållning.
Jobbade på ett stort IT-bolag tidigare där en grupp specialister på ett stort amerikanskt system bjöd ut sig själva till ett antal andra IT-bolag för högstbjudande. De förutsatte att de skulle kunna ta med sig sina kunder, och få bra betalt. De förutsatte att de var oersättliga nyckelpersoner. Ingen annan aktör tog i dem med tång förutom ett bolag. Den minst seriösa konkurrenten på marknaden.
För de individer som trodde de var oersättliga så var det på vippen att de blev åtalade.100% av kunderna var lojala med stora IT-bolaget och förstod situationen. Tillsammans byggde man upp en ny verksamhet som blev starkare än den tidigare. Ingen av de som bjöd ut sig kunde någonsin jobba med samma system igen. De fick också sparken från den mindre seriösa konkurrenten, eftersom det var ett konsultbolag och ingen av konsulterna hade något uppdrag.
Hade varit väldigt klädsamt om något liknande hände här. SAS går ut med att förklara läget. "Vi behöver tyvärr avveckla samtliga piloter som är anställda i SAS Main, och vi behöver allas hjälp och förståelse att bygga upp en ny verksamhet. Det kommer att ta X år, och det innebär Y.
Jag skulle LÄTT ställa upp på det. Till och med betala högre biljettpriser bara för att strejkande piloter inte ska få ett öre, om jag visste att det är under en viss period för att pengarna behövs för att utbilda/rekrytera nya piloter med moderna marknadsmässiga villkor.
Sensmoralen är att det är få som är oersättliga. Det kan bli mer eller mindre rökigt, men
alla går att ersätta.