Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Det handlar väl mycket om att SAS, enligt facket, försöker kringgå den arbetsrättsliga lagstiftningen om anställningstrygghet genom att flytta de anställda från ett bolag till ett annat. Lagstiftningen är, förenklat, uppbyggd så att om en arbetsgivares ekonomi blir knackig så att det inte går att behålla alla anställda så får man säga upp en del anställda p.g.a. arbetsbrist. Om det inte går att bedriva någon lönsam verksamhet ändå, tja då innebär systemet två alternativ: ägarna får skjuta till mer pengar eller så försätter man företaget i likvidation. Att istället behålla all personal, flytta över dem till nya bolag som man själv äger var de ska utföra samma arbete som tidigare men till sämre villkor är, enligt facket, ett sätt att kringgå lagstiftningen.

Vill vi ha ett sådant system, d.v.s. där en arbetsgivare i praktiken ensidigt kan sänka anställdas löner och försämra anställningsvillkor rakt av om det går dåligt ekonomiskt, istället för att säga upp en del av de anställda? Säkert många som vill, andra vill inte. Facket kämpar emot ett sådant system, vilket väl ärligt talat är vad deras medlemmar gett dem i uppgift att göra.
Jo men nu är verkligheten i flygbranschen sådan pga att vi resenärer inte vill betala 4500 kr för en t&r till Budapest.
 

SK989

Medlem
Jo men nu är verkligheten i flygbranschen sådan pga att vi resenärer inte vill betala 4500 kr för en t&r till Budapest.
Jag säger inte emot dig men lösningen enligt de regler som gäller är då, enligt det system vi har och som facket försvarar, att ägarna skjuter till mer pengar eller att företaget försätts i likvidation. Att sänka löner och försämra arbetsvillkor enligt ensidiga beslut från arbetsgivaren är inte ett alternativ som finns på bordet enligt fackets syn på saken. Jag skulle tro att det är lika mycket det arbetsrättsliga systemet som facket försvarar som de enskilda medlemmarnas löner och anställningsvillkor.
 
Last edited:
Det handlar väl mycket om att SAS, enligt facket, försöker kringgå den arbetsrättsliga lagstiftningen

Exakt, mycket bra!

Jag tycker facket betett sig mycket underligt på många vis i detta (och tidigare) fall, med gårdagens facebookinlägg som någon form av absolut botten. Men man ska inte låtsas som att SAS är helt rena och utan skuld. Vad de håller på med är - minst - att tassa ute i gråzonerna, förmodligen mycket värre.

Problemet är ju bara att jag tror de flesta inser att om de följer lagstiftningen fullt ut, så går de i konkurs. Det är något den svenska modellen inte har något problem med, icke livsdugliga företag SKA gå under så att de kan ersättas med bättre. Problemet med DET, är att i det här fallet tror jag inte många tror att SAS skulle ersättas med något bättre (inte för de anställda, åtminstone), utan troligtvis av Ryanair m.fl. som saknar SAS ryggsäck med avtal tecknade i en annan tid...

Knivigt läge, med andra ord...
 

SK989

Medlem
Problemet är ju bara att jag tror de flesta inser att om de följer lagstiftningen fullt ut, så går de i konkurs. Det är något den svenska modellen inte har något problem med, icke livsdugliga företag SKA gå under så att de kan ersättas med bättre. Problemet med DET, är att i det här fallet tror jag inte många tror att SAS skulle ersättas med något bättre (inte för de anställda, åtminstone), utan troligtvis av Ryanair m.fl. som saknar SAS ryggsäck med avtal tecknade i en annan tid...

Knivigt läge, med andra ord...
Så är det verkligen. Det är intressant att se hur det gick i Estland. Det gamla estniska nationella flygbolaget Estonian Air gick knackigare och knackigare när lågprisflyg etablerade sig på den estniska flygmarknaden. Ägarna i form av estniska staten sköt till mer och mer pengar. EU sa till slut stopp - det stred mot statsstödsreglerna och då försatte staten bolaget i konkurs. Estniska staten startade sedan ett nytt flygbolag (Nordica) men linjenätet var ju ingenting i jämförelse med Estonian Air. Numer flyger Nordica med dotterbolag såsom X-fly inga egna linjer alls utan kör bara wetlease och någon enstaka upphandlad linje som det råder trafikplikt på (i Sverige). Den intressanta frågan är ju dock om Estland har fått sämre flygförbindelser sedan Estonian Air gått i konkurs och det kan man nog inte säga att Estland fått. Däremot har säkerligen piloter och kabinpersonal fått sämre villkor men det krävdes en konkurs för att nå dit. Samma sak kan väl sägas om gamla Sabena och Belgien.
 
Last edited:

Haväng

Medlem
Flyger CPH->ORD på fredag med SK943. Var orolig för strejken, men framskjutningen av denna blev räddningen för min flight.
Men följande bild på tillgängligheten verkar egendomlig? För en tidigare strejkvarnad flight, kan den verkligen vara full? (hoppas på CU, därav sökningen). Borde de inte sälja biljetter till dessa flighter nu igen?
Screenshot 2022-06-29 at 16.42.03.png
 

011430121

Medlem
Flyger CPH->ORD på fredag med SK943. Var orolig för strejken, men framskjutningen av denna blev räddningen för min flight.
Men följande bild på tillgängligheten verkar egendomlig? För en tidigare strejkvarnad flight, kan den verkligen vara full? (hoppas på CU, därav sökningen). Borde de inte sälja biljetter till dessa flighter nu igen? Visa bifogad bild 130661
Om jag skulle vara dig, skulle jag var rätt säker på att den går, om du tittar på seat map på ExpertFlyer som du kikar på, ser det normalt ut.
Trevlig resa
 

mha321

Medlem
Numer flyger Nordica med dotterbolag såsom X-fly inga egna linjer alls utan kör bara wetlease och någon enstaka upphandlad linje som det råder trafikplikt på (i Sverige).
Det låter ärligt talat som en ganska trolig modell om/när SAS går under.

Det som uppstår ur askan kommer flyga åt t.ex Eurowings (och i enstaka fall kanske även Cityline) och mata folk ner till tyska hubbarna (eller något liknande för andra allianser, men det är ju den som ligger närmast till hands) och flyga lite direktlinjer åt dem till solen vid medelhavet. Utöver det, inrikes Sverige+Norge. Detta med piloter och cabin crew som i bästa fall får avtal motsvarande de som Connect skrivit - ska de flyga för EW eller annan lowcost ska de nog ner från det, men om det ska vara Cityline och hubb-matning borde de fungera.

Det betyder absolut inte att det är fel. Men sannolikheten att "ett nytt sas" skulle återuppstå i form av ett fullfjädrat linjebolag igen känns väldigt osannolikt.
 

apknug

Medlem
Jag skulle tro att det är lika mycket det arbetsrättsliga systemet som facket försvarar som de enskilda medlemmarnas löner och anställningsvillkor.

SPF talar dock VÄLDIGT lågt om att de inte följer märket, märket är den procentuella löneökning som den svenska industrisektorn har förhandlat fram i sina kollektivavtal. Den här löneökningen fungerar som ett slags standard – ett riktmärke – som de andra sektorerna förhåller sig till när de förhandlar om sina egna löneökningar. Detta är del av den svenska modellen.

Det är delvis genom att helt strunta i märket som de har lyckats driva upp lönevilkor som helt avviker, uppåt, från alla andra.

SPF väljer att hänvisa till den svenska modellen när det passar, annars inte.
 
Toppen