Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

fcx

Medlem
Om man har klass C på SAS och blir ombokad på en europaflygning, får man samma klass, eller resonerar man att SAS C är likvärdigt med economy på andra bolag?

Skulle du bli nedgraderad så är det bara att begära ersättning för EU261/04. Det finns inga undantag om att ersätta för nedgradering pga strejk eller extraordinära händelser.
 

Minna

Medlem
Jag skrev innan att jag har bokat en flight till Tokyo just 26 april för 4 pers. Använt två styck 2-4-1 vouchers för hela familjen.

Vi har egentligen tre bokningar med tre bokningsref. Bokningen är inte helt genomgående.

1) ARN - CPH för 4 pers - betald med kreditkort. Avgång 10:55 - 12:05
2) CPH - NRT för 2 pers - bokad med voucher. Avgång 15:45
3) CPH - NRT för 2 pers - bokad med voucher. Avgång 15:45

När jag loggar in på SAS så står det redan nu att sträckan CPH - Tokyo kan påverkas av en trafikstörning. Detta står inte att läsa om sträckan ARN - CPH. Jag har lagt in flygets uppgifter men det är en resebyråbokning. Kan det vara därför det inte står något om det?

Vet inte riktigt vad jag vill fråga er men blir detta ännu mer komplicerat tror ni? Dels att det inte är en helt genomgående bokning och att första sträckan är köpt online med Travelstart... Hur ska jag lösa detta?

Jag citerar mitt egna inlägg.

Ringde SAS och de la in en notering i deras system att våra resor hör ihop, de kunde inte göra en genomgående biljett men kunde åtminstone lägga in det i deras system sa dem. Resebyrån kunde inte hjälpa mig med något och hänvisade till SAS.

Vidare rekommenderade de mig att jag ombokar allt till den 25 april istället. Några av er här inne har ju sagt att strejken kan "smygstarta" redan en dag innan så ingen crew blir strandsatt någonstans. Om vi bokar om till den 25 april så tillkommer ytterligare mat och logikostnader för 1 dygn som vi inte hade räknat med. Är detta något som SAS kompenserar? Glömde att fråga dem men tänkte att någon av er kanske vet?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Även fast det känns lite jobbigt med ovissheten känner jag ändå en viss spänning med detta! :) Kommer det bli någon strejk? Kommer vi lyckas bli ombokade? Kanske med Austrian och deras kaffedrinkar? Kanske med Turkish och testa deras nya lounge och candle light dinner in the sky? SAS har jag rest några gånger så det vore kul att testa ett nytt bolag :)!
 
Hej,

Jag vet inte om detta har avhandlats tidigare i tråden? Men jag ser på min bokning den 30/4 (Skellefteå-Stockholm-Frankfurt-Kapstaden-Windhoek) att de två första sträckorna är märkta (i check my tripp) med Blue 1. Antar att det är ett dotterbolag till SAS eller Cityjet? Betyder det att de i så fall inte strejkar? Skulle vara skönt med ett positivt besked såhär veckan innan.
 

mha321

Medlem
Hej,

Jag vet inte om detta har avhandlats tidigare i tråden? Men jag ser på min bokning den 30/4 (Skellefteå-Stockholm-Frankfurt-Kapstaden-Windhoek) att de två första sträckorna är märkta (i check my tripp) med Blue 1. Antar att det är ett dotterbolag till SAS eller Cityjet? Betyder det att de i så fall inte strejkar? Skulle vara skönt med ett positivt besked såhär veckan innan.

Var är de märkta blue1? De finns ju inte längre så det kanske är något system som är utdaterat...

Men ja de köptes av cityjet, så det troligaste är att det är de.
 

Coalcandy

Medlem
Hej,

Jag vet inte om detta har avhandlats tidigare i tråden? Men jag ser på min bokning den 30/4 (Skellefteå-Stockholm-Frankfurt-Kapstaden-Windhoek) att de två första sträckorna är märkta (i check my tripp) med Blue 1. Antar att det är ett dotterbolag till SAS eller Cityjet? Betyder det att de i så fall inte strejkar? Skulle vara skönt med ett positivt besked såhär veckan innan.
Blue1 upplöstes i samband med fusionen med med CityJet 2016. Checkmytrip har väl dåligt uppdaterad info.
 
Last edited:

Gus

Medlem
Hej,

Jag vet inte om detta har avhandlats tidigare i tråden? Men jag ser på min bokning den 30/4 (Skellefteå-Stockholm-Frankfurt-Kapstaden-Windhoek) att de två första sträckorna är märkta (i check my tripp) med Blue 1. Antar att det är ett dotterbolag till SAS eller Cityjet? Betyder det att de i så fall inte strejkar? Skulle vara skönt med ett positivt besked såhär veckan innan.
Ot: Underbart med Windhoek! Du måste gå till Joe's beerhouse och äta Zebra, fantastiskt gott och en trevlig restaurang! En Windhoek lager på det och du är i mål! :)

Hoppas strejken hinner lösa sig till den 30 för den där resan vill man inte det ska bli strul med. :cool: Är det Eurobonus award?
 
Japp, massa poäng och 2st 2för1 vouchers. Business ner, vanlig hem. Vill INTE att det ska strul. Windhoek passerad bara. Vi ska bila runt från Sesriem i söder till Etosha i norr.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen