SAS piloter i strejk?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Wyll, 2 April 2019.

1. mha321

mha321 Medlem

Avtal med. De kanske vill erbjuda sas piloterna ett färdigt paket där när sas lägger ner pga strejken?

2. mha321

mha321 Medlem

För tidigt att säga skulle jag tro. Spontant är det ju inte omöjligr att antingen Finnair eller British Airways gör en ordentlig framskjutning på åtminstone delar av marknaden om det händer och det kan mycket väl innefatta kort och partnerskap. Men helt oförändrat, så troligen det, ja.

micsjo gillar detta.
  3. kerran1980

kerran1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dansk Pilotförening som är en del av SPG ska tydligen föra samtal med Ryanair om ett avtal för Ryanairs CPH baserade piloter.
    Det avtal som det spekuleras om att dansk Pilotförening har föreslagit Ryanair ska vara betydligt sämre än det avtal Dansk Pilotförening kräver att få med SAS.
    Det gör SAS ledningen förbannad eftersom Ryanair är Europas lönsammaste flygbolag medan SAS ligger på rygg halvvägs in i krematoriet

Last edited: 23 Juni 2022
    Jannes, Sir Lemon, hco och 2 andra gillar detta.
  4. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Willson Marzan och Sir Lemon gillar detta.
  5. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fackföreningarna i Danmark har misslyckats med att få ett avtal med Ryanair vid flera förhandlingar.
    Dansk dom öppnar för avtal med Ryanair
    Flygbolaget Ryanair flyr facklig konflikt – flyttar till låglöneland – Aktuellt Fokus
    Det har även varit dålig kontakt med de organiserade i andra länder.
    Strejksommar tvingar Ryanair till förhandlingsbordet – Arbetet

Sir Lemon gillar detta.
  6. hallgren

hallgren Medlem

Sedan strejkvarslet kom har jag lite då och då tittat på möjligheten att boka om vår resa i Go den 30 juni. Först låg extrakostnaden för att flytta avresan till den 28 på drygt 5000 (för 3 pers), sen gick det upp till 7500 för att till sist landa på 9500.

Snabbspola fram till idag när jag gick in för att kolla om det blivit ännu dyrare, men nu hade SAS istället tagit bort alla avgifter för ombokning av flyg 29/6 - 1/7, så nu var extrakostnaderna för ombokning istället 0 kr. Ombokat och klart, enda extrautgiften två extra hotellnätter.

pepzz, Sir Lemon, SK989 och 3 andra gillar detta.
  7. GOTBound

GOTBound Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  8. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  9. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle gissa att lockouten inte avser personal som handhar andra bolag än SAS. Poängen med en lockout är att arbetsgivaren inte behöver betala lön åt personal som ändå inte har nåt arbete att utföra p.g.a. att annan personal strejkar. Om SAS lockoutar markpersonal som har hand om andra bolag torskar SAS stålar på det.

Ricci gillar detta.
  10. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så är min tanke också dock om man läser vissa artiklar verkar det som det kan vara andra saker.
    Senare så rättas artiklarna till till mer nyanserade.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!