Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

011430121

Medlem
DI är ett märkligt val. Siktar de på att det är arbetsgivarna, arbetstagarna eller passagerarna som ska se annonsen?
Jag tror att de försöker få sympati från arbetstagarna, den senaste strejken fick de inte mycket medhåll från övriga arbetstagare på marknaden, det kallades till och med för ”lyx strejk”
 

mha321

Medlem
DI är ett märkligt val. Siktar de på att det är arbetsgivarna, arbetstagarna eller passagerarna som ska se annonsen?
Jag tror att de försöker få sympati från arbetstagarna, den senaste strejken fick de inte mycket medhåll från övriga arbetstagare på marknaden, det kallades till och med för ”lyx strejk”
Eller så lever de även här i gamla tider när sas kunder till stor del var prisokänsliga affärsresenärer. Numera är ju även dessa betydligt mer priskänsliga, men framförallt utgör en betydligt större del privatresenärer som definitivt kollar priset först. Ännu mer pga covid. Och rent stereotypiskt så är det ju affärsresenärer som läser DI...
 

Tomas E

Medlem
I tisdagens DI fanns det en annons från Svensk Pilotförening där man nästan får intrycket att de kämpar för alla löntagare och deras arbetsvillkor.

Visa bifogad bild 128446
Det är intressant att Svensk Pilotförening pratar om spridning till andra branscher o.s.v., för de själva står för ett upplägg som är ovanligt på den övriga svenska arbetsmarknaden: de är nämligen inte med i någon centralorganisation (TCO eller Saco). Orsaken till det lär vara att de inte vill vara begränsade i sina krav av hänsyn till övrig arbetsmarknad.
 

apknug

Medlem
Det är intressant att Svensk Pilotförening pratar om spridning till andra branscher o.s.v., för de själva står för ett upplägg som är ovanligt på den övriga svenska arbetsmarknaden: de är nämligen inte med i någon centralorganisation (TCO eller Saco). Orsaken till det lär vara att de inte vill vara begränsade i sina krav av hänsyn till övrig arbetsmarknad.
Ja inte fan har "märket" varit ett rättesnöre för Svensk Pilotförening.

Jag har svårt att se hur de skulle få "acceptans" för sin strejk de flesta andra har redan märkt att världen och arbetsmarknaden inte stått still sedan jet ålderns intåg.

Var och varannan har "tvingats" söka om sina gamla jobb hos sin egen arbetsgivare.
 

adhoc76

Medlem
Vad är senaste nytt i frågan? Sedan pilotfacket meddelade att påskresenärer inte behövde oroa sig för strejk så har det som jag har uppfattat det varit rätt tyst?
 

intuition

Medlem
VD har ju varit tydlig på att hela planen måste genomföras. Efter kvartalsrapporten sa han flera gånger att "Några hoppas och tror att det ska dyka upp en magisk lösning. Det gör det inte. SAS Forward är lösningen och den måste genomföras i sin helhet".
Och med rapporten om pilotfackens brev till medlemmarna verkar det som drömmarna ändå lever vidare.
 

LPC123

Medlem
Har funderat mycket kring piloternas agerande i denna situationen både denna gången och tidigare. Har mycket svårt att förstå att dom ska driva sin linje hela vägen även om det även denna gången ser ut att sänka bolaget totalt (nu mer än någonsin när det ser ut som dom stora ägarna inte verkar sugna på att stötta igen) Med en marknad som ser ut som den gör hur kan man då strida för div förmåner etc med risken att förlora allt istället? Piloter mer än några andra yrkesgrupper säger alltid att byta tjänst är kass för man hamnar längst ner på listan av anställda och får sämre löner och förmåner ä dom som jobbat en längre tid i bolaget. Nu gamblar dom ju med att precis detta kan hända plus att dom ska konkurrera med sina nuvarande kollegor om nya jobb framåt!? I min värld är det då bättre att släppa vissa villkor och försöka få bolaget friskt och på egna ben och därefter ta en strid för att få tillbaka vissa villkor och löner.

Men vad vet jag? många av dom kanske är så gammla att dom hoppas på att bli utköpta istället?
 

intuition

Medlem
Utköp förbättrar inte direkt kassan. Och bolaget har ju behov av piloter, bara inte på så oförmånliga villkor, så jag har svårt att se att någon skulle tro på något utköpsprogram.

Min gissning blir att arbetstagarorganisationerna vid SAS gör som de alltid gjort. Och det har alltid fungerat. Någon stiger in med en magisk lösning, typ nya skattepengar eller ny skuldsättning.
Och om konkurs ingår i kalkylen, så kan det vara med inställningen "det vore dåligt för oss, men ännu sämre för motparten så de kommer att förhindra det".

Det känns f.ö. som en förhandlingstaktik som blivit vanligare på senare tid. Jämför Storbritanninens brexit-förhandlingar: "Vi ska utsätta vårt eget land för kaos och depression bara för det skadar också er litegrand. Så vill ni slippa det måste ni göra som vi vill".
 
Toppen