Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

palmen

Moderator
Har det dykt upp någon info om vad "exakt" det är de ska strejka om, vad är det som är så dåligt att man nu överväger strejk?
 

mha321

Medlem
Har det dykt upp någon info om vad "exakt" det är de ska strejka om, vad är det som är så dåligt att man nu överväger strejk?
Det var väl en kombination av arbetsvillkoren och dålig lön. På villkorssidan är ju det man pratat om i första hand att man inte kan få fast schema långt i förväg, utan får redan på detaljerna väldigt sent.

Sedan vilken av dem det är som är så dåligt att de tycker det är värt att strejka för det, har de inte gått ut med.
 

Ricci

Medlem
SAS sa väl upp ett annat gällande avtal också före denna förhandling med piloterna så de har nog rätt mycket att förhandla fram innan den 26/4.
 

mha321

Medlem
SAS sa väl upp ett annat gällande avtal också före denna förhandling med piloterna så de har nog rätt mycket att förhandla fram innan den 26/4.
Huvudavtalet var det väl dock piloterna som sade upp förra året, eller hur? Vilket ytterligare sades upp av SAS?
 

Ricci

Medlem
Huvudavtalet var det väl dock piloterna som sade upp förra året, eller hur? Vilket ytterligare sades upp av SAS?
"Innan förhandlingarna startades valde SAS att ensidigt säga upp existerande avtal som rör samarbete, produktion, karriärvägar och anciennitetsprinciper. Det är oförståeligt för SPG varför dessa avtal skulle vara oförenliga med ett framgångsrikt SAS. Företaget har under lång tid klarat sig bra med dessa avtal."
Press release Sweden – SAS Pilot Group
 

Gus

Medlem
Jag bokade för några dagar sedan Arlanda-Chicago i sas business award med en kompis, avresa 27 april och hem 28 april. Jag hade helt missat denna ev. strejk! Finns det chans att vi blir ombokade till tex Lufthansa business? Vi har bara 1 dygn på plats i Chicago så hopppas inte att vi blir ombokade en dag försent för då brinner hela Chicagoupplevelsen inne.

När jag loggar in på min bokning ser jag ett meddelande att jag kan omboka utan kostnad och det finns tillgänglighet i princip varje dag, alltså även dagar då det inte finns awardtillgänglighet. Men vi har redan sökt semester från jobbet och bokat hotell etc så vi vill verkligen resa nästa helg. Jag är bara EBB så jag lär väl behöva stå i telefonkö skapligt länge? :D Kanske lika bra åka ut till Arlanda och gå till loungen? För den är väl öppen eftersom bara piloterna strejkar?o_O
 

danielhog

Medlem
Jag bokade för några dagar sedan Arlanda-Chicago i sas business award med en kompis, avresa 27 april och hem 28 april. Jag hade helt missat denna ev. strejk! Finns det chans att vi blir ombokade till tex Lufthansa business? Vi har bara 1 dygn på plats i Chicago så hopppas inte att vi blir ombokade en dag försent för då brinner hela Chicagoupplevelsen inne.

När jag loggar in på min bokning ser jag ett meddelande att jag kan omboka utan kostnad och det finns tillgänglighet i princip varje dag, alltså även dagar då det inte finns awardtillgänglighet. Men vi har redan sökt semester från jobbet och bokat hotell etc så vi vill verkligen resa nästa helg. Jag är bara EBB så jag lär väl behöva stå i telefonkö skapligt länge? :D Kanske lika bra åka ut till Arlanda och gå till loungen? För den är väl öppen eftersom bara piloterna strejkar?o_O
Loungen är nog öppen som vanligt, om inte samtliga flighter skulle ställas in, vilket jag har svårt att tro. Lycka till med flygningen, håller tummarna!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Jag bokade för några dagar sedan Arlanda-Chicago i sas business award med en kompis, avresa 27 april och hem 28 april. Jag hade helt missat denna ev. strejk! Finns det chans att vi blir ombokade till tex Lufthansa business? Vi har bara 1 dygn på plats i Chicago så hopppas inte att vi blir ombokade en dag försent för då brinner hela Chicagoupplevelsen inne.

När jag loggar in på min bokning ser jag ett meddelande att jag kan omboka utan kostnad och det finns tillgänglighet i princip varje dag, alltså även dagar då det inte finns awardtillgänglighet. Men vi har redan sökt semester från jobbet och bokat hotell etc så vi vill verkligen resa nästa helg. Jag är bara EBB så jag lär väl behöva stå i telefonkö skapligt länge? :D Kanske lika bra åka ut till Arlanda och gå till loungen? För den är väl öppen eftersom bara piloterna strejkar?o_O
Ditt läge är inte bra i händelse av strejk. Du bör förbereda dig och ta fram tillgänglighet på samtliga alternativ. När strejken sedan kommer är tillgängligheten noll, och det gäller primärt anslutningsflygen inom Europa. Om du vill vara helt säker på att komma iväg - och det finns tillgängliga awardplatser - bokar du om redan nu.
 
Toppen