SAS piloter i strejk?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Wyll, 2 April 2019.

1. Tveket

Tveket Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Verkligen! Den bilden jämförde ju äpplen med päron! Jämförelse mot t ex Finnair, Austrian, Swiss osv vore ju mer relevant! Sen vore det ju intressant med en jämförelse där man exkluderar ground-handling. Hur mycket av det som ligger inom det egna bolaget varierar ju stort och slår ju hårt på dessa siffror.

Sen har jag själv ett såå stort anti-SAS-flygande-personal-bias för att någonsin bli omvänd till att tro att det överhuvudtaget finns en endaste bland SAS flygande personal som har den minsta lilla lilla välvilja mot bolaget. För jag tror på riktigt, om än liiiite tillspetsat, att det inte finns någon alls i SAS flygande personal som kan eller vill förstå bolagets utmaningar. Så siffror kommer ju inte ändra mina grundinställning.

Trots det vill jag ju veta hur det ser ut, så mer siffror! :)

Sir Lemon gillar detta.
  2. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mängden "ground staff" måste väl mest bero på om man har flygplatspersonal (inchecknings- och gatepersonal m.m.) och flygunderhåll i egen regi, eller köper tjänsterna? Det är väl inte i första hand en avspegling av mängden administrativ personal?

Men lite förvånande att SAS har färre piloter och färre kabinpersonal anställda per flygplan än LCC:erna. Är det för att LCC:erna inte ger dem heltidsanställningar?

Tveket gillar detta.
  3. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu vet jag ju inte hur de räknat där. Men 92,6 anställda per flygplan är vad man kan få fram av Finnairs Q3-rapport
    Reports and presentations – Finnair
    Sedan är ju Finnair betydligt mer longhaul än vad Sas är, med längre sektorlängd och en flotta som nästan är 50% widebody.

pswe gillar detta.
  4. cantona

cantona Medlem

5. igelkotten

igelkotten Medlem

Generellt om artikeln:Vilken löjlig rubrik och ickenyhet. Folk på mycket lägre nivå än en VD på ett börsbolag behöver ofta vara tillgängliga på sin ledighet, ledigheten innebär ju mest att man skjuter på de saker som faktiskt kan vänta. Vem är denna "anställda" som skvallrar om att VD inte fysiskt befinner sig på kontoret, SAS organisation verkar vara riktigt ruttet på insidan.

Om artikeln i övrigt, riktigt oroande med ännu en pilotstrejk på gång. Om det kommer fler indikationer blir mitt val helt enkelt att undvika sas-bokningar inom den närmsta tiden, vilket troligen inte gynnar någon part.

hco, intuition, GOTBound och 2 andra gillar detta.
  6. Karlssonskan

Karlssonskan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tänk om ändå kommunal & Vårdförbundet hade haft pilotförbundets kampvilja. ;)
    Synd bara att det mer känns som att dom kommer att driva SAS i botten och noll lojalitet mot kunderna.

gastronaut och 011430121 gillar detta.
  7. varva77

varva77 Medlem

Jag gillar i grunden SAS och är slavisk till EuroBonus men den mer eller mindre konstanta konfliktnivån är verkligen frustrerande för att inte säga sorglig. Ingen ekonom men kunde de inte passat på iom pandemin att rensa upp en gång för alla likt Norwegian, Avianca, Thai och en del övriga verkar ha gjort (eller håller på)? Ägarna har väl förlorat massor i form av utspätt ägande och emissioner till ett svart hål? Men ändå står de där med i grunden samma sjuka bolag med för höga kostnader och avtal på en marknad som enbart efterfrågar det motsatta.

hco gillar detta.
  8. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är de här två fenomenen som stör mig mest.
    Först ska vi kunder involveras i snart sagt minsta interna motsättning. Inget verkar man kunna lösa internt, allt ska i media.

Och sedan ska vi kunder straffas, med upprepade strejker (både lagliga och olagliga) maskningsaktioner, sura och aggressiva incheckningsagenter osv osv.

Och till sist ska "paxen" stå där med mössan i hand och böna och be om att få betala mer för "nöjet" att vara lojal med SAS.

Olle K, WavyCrockett, Jane Insane och 2 andra gillar detta.
  9. adhoc76

adhoc76 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sitter just nu på en SAS Ireland (Connect numera) flight. Är liksom @intuition SAS-lojal och hade väl hoppats på att jag skulle tycka att det avviker från den normala SAS-upplevelsen. Det gör det inte. Det är (minst) lika bra. Sett ur ett kundperspektiv kan jag inte med bästa vilja tycka att detta är sämre än mainline SAS. Allt är sig likt - skillnaden är språket och en yngre och faktiskt mer serviceinriktad besättning. Kan man hålla den här nivån till en lägre kostnad så förstår jag incitamenten i det. Om alternativet är att SAS dukar under tar jag hellre den här utvecklingen.

10. adhoc76

adhoc76 Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!