mha321
Medlem
Principiellt kan jag hålla med dig, men då är det redan kört för SAS. Man har ju redan outsourcat sin försäljning, sin bokning, sin marketing, sin kundtjänst, stora delar av aircraft maintenance, ground handling, catering, osv osv. Det är väl i princip piloter, kabin, finance och ledning som man inte outsourcat.Ett ansvarstagande företag outsourcar ingen viktig verksamhet.
(Gäller för övrigt inte SAS utan även de flesta konkurrenter)
Att just få oklara ansvarsområden känns som något som i många fall är poängen med outsourcingen. Inte den officiella poängen, men den inofficiella.Man tappar både kunskap och kontroll av verksamheten och ansvarsfrågan blir alltid oklar när det blir kriser.
Du har nog tyvärr missat vad ganska exakt 100% av marknaden i Sverige och Europa gör, både privat och offentlig verksamhet.Man håller inte på att dribbla med verksamheter som kan äventyra säkerhet för att spara några miljoner.
Är du konkurrensutsatt har du inget val -- om alla andra gör det på det mindre ansvariga sättet, så blir du ensam kvar. Och det är alldeles för få kunder (konsumenter eller företagskunder) som faktiskt bryr sig om att du är ansvarstagande.
Tyvärr.
Marknadsrealiteten är tyvärr den att ett SAS med personal enligt de gamla villkoren kommer att antingen dö, eller att få hålla sig till en betydligt mindre konkurrensutsatt marknad.
T.ex. klarar sig ju Widerøe riktigt bra på norsk inrikes .Wizz lade ju ner norsk inrikes -- åtminstone sägs det att det delvis var pga att norrmännen inte ville flyga med bolag utan norska kollektivavtal/villkor. Däremot har de ju inga problem att flyga med de bolagen till medelhavet på semeter, men på den marknaden försöker ju inte Widerøe konkurrera.
SAS skulle kunna fokusera helt på Svensk inrikes och då klara sig vidare med sådana avtal. Kanske till och med intraskand. Kanske.