Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Joanna

Medlem
Efter dryga 20 år i SAS är jag glad att jag lämnade företaget för några år sedan. Dessa konstanta tvister gör det till en ohälsosam arbetsplats där det blir en kamp mellan ledning och de fackliga föreningarna; en kamp mellan olika fackliga föreningar; och rentav på en personlig basis.
 

Tomas E

Medlem
Inte helt rätt tråd eftersom det är annan SAS-personal och inte något strejkhot just nu, men ändå ett intressant inslag:
Utbrett missnöje mot SAS ledning bland kabinanställda - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

I lunchekot hade de också pratat med nyblivne näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson, som pedagogiskt förklarade att han inte kunde lägga sig i relationen mellan fack och företagsledning i ett enskilt bolag med statligt (del)ägande, men det är inte med i det här klippet.
 

palmen

Moderator
Inte helt rätt tråd eftersom det är annan SAS-personal och inte något strejkhot just nu, men ändå ett intressant inslag:
Utbrett missnöje mot SAS ledning bland kabinanställda - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

I lunchekot hade de också pratat med nyblivne näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson, som pedagogiskt förklarade att han inte kunde lägga sig i relationen mellan fack och företagsledning i ett enskilt bolag med statligt (del)ägande, men det är inte med i det här klippet.
Unionen (facket för kabinanställda) tar fram en undersökning för att påvisa att ingen gillar ledningen. Man kan ju gissa hur de frågorna är ställda i undersökningen. Det är knappast en oberoende undersökning som ligger till grund för de där svaren. Att dessutom fackets svenska ordförande går ut och säger att ledningen borde avgå (dock ej VD) är rätt hårt. Att det finns nya bolag som SAS nyttjar med säte i Köpenhamn (och framöver Oslo och Stockholm) men med andra fackförbund anslutna är såklart inget de gillar på Unionen då de då blir av med sitt inflytande.

Man skulle ju kunna göra samma enkät fast åt andra hållet, hur många har förtroende för kabinpersonalen efter deras strejker och utspel och låta folk som man vet är kritiska svara på den, undra vad utfallet skulle bli i så fall?
Man skulle ju även kunna göra en enkät och skicka ut till alla kabinanställda som fick gå nu under pandemin och ställa frågorna hur nöjda de är med Unionen och hur de hanterade deras möjlighet att få tillbaka jobben. Piloterna fick ju in 5 års återanställningsrätt medan kabinanställda bara fick 9 månader.
 

Big Birger

Medlem
Jag kan inte låta bli att fascineras av att piloterna fortsätter att såga på den gren de sitter på.

Undrar om SAS ledning undersöker vilka möjligheter som finns att göra sig av med alla piloter och outsourca hela den verksamheten. Det skulle ge piloterna och pilotfacket något att fundera på.
 

Alf

Medlem
Jag kan inte låta bli att fascineras av att piloterna fortsätter att såga på den gren de sitter på.

Undrar om SAS ledning undersöker vilka möjligheter som finns att göra sig av med alla piloter och outsourca hela den verksamheten. Det skulle ge piloterna och pilotfacket något att fundera på.
Ett ansvarstagande företag outsourcar ingen viktig verksamhet. Man tappar både kunskap och kontroll av verksamheten och ansvarsfrågan blir alltid oklar när det blir kriser. Se bara på ansvarsfrågan under pandemin, ingen ställs till ansvar för alla som avlidit inom äldrevården. Liknande händelser kan inträffa inom flygsektorn vid ett haveri, alla kommer att skylla från sig. Transportstyrelsen outsoursade sin IT drift med följd att hemlig information hamnade i ett bolag som inte ens var säkerhetsklassat. Transportstyrelsen gör nu omtag och tar hem det i egen regi. Man håller inte på att dribbla med verksamheter som kan äventyra säkerhet för att spara några miljoner.
 
Toppen