Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

hallgren

Medlem
För vår hemresa från Kreta har det nu dykt upp ett alternativ bland det som listas under den fria ombokningen. Enda problemet är att det innehåller 7 timmars väntan i Frankfurt.
Frågan är då, om strejken skulle ta slut innan nästa vecka då vi ska resa hem, går det då att boka tillbaka till den ursprungliga bokningen eller får man stå sitt kast om man bokar om?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Maja

Medlem
Börjar fundera på alternativ inför vår avresa den 13 juli.

Första benet är med SAS mainland - SK162 GOT-ARN kl 12:55.13:55. Därefter vidare med Swiss kl 15:50 LX1251. Har kollat och det finns inga alternativa flyg GOT-ZRH för 3 personer den 13 juli som gör att vi hinner med AC881 vidare mot Toronto den 14 juli som vi har inbokade.

Det är en awardresa och vad jag har läst tidigare i tråden så har SAS inte bokat om till övriga A* bolag om det inte funnits X eller I-klass vilket det då inte gör.

Fråga är hur SAS agerar när det finns en avgång med Xfly, kl 13:30-14:40 SK158 (som rimligen inte bör vara påverkad av strejken) om de bokar om oss till den avgången? Det finns inga bonusplatser kvar.

Eller ska jag helt enkelt själv boka med Ryanair (!) som flyger 09:05 och betala för biljetten och kräva SAS på biljettkostnaden?

Tåget är också ett alternativ men tar självklart längre tid och innebär 3 byten för vår del och kostar i dagsläget mer än biljetten med Ryan... Har läst Amex försäkringsvillkor men är för ovan för detta att jag inte förstår hur jag ska tolka dem. :oops: Det som ställer till det är när det är inställda plan och jag önskar bokat något i som skulle gått INNAN mitt ordinarie plan. Äh, jag lägger mig platt och erkänner att jag inte just nu vet vilket ben jag ska stå på och bokar tågbiljetter för att ha som back-up så vi kommer fram till Arlanda på något sätt. Är det någon som har mer kännedom och orkar förbarma sig över min situation så får ni gärna ge input här. :)

Tack på förhand!
 

airac

Medlem
Börjar fundera på alternativ inför vår avresa den 13 juli.

Första benet är med SAS mainland - SK162 GOT-ARN kl 12:55.13:55. Därefter vidare med Swiss kl 15:50 LX1251. Har kollat och det finns inga alternativa flyg GOT-ZRH för 3 personer den 13 juli som gör att vi hinner med AC881 vidare mot Toronto den 14 juli som vi har inbokade.

Det är en awardresa och vad jag har läst tidigare i tråden så har SAS inte bokat om till övriga A* bolag om det inte funnits X eller I-klass vilket det då inte gör.

Fråga är hur SAS agerar när det finns en avgång med Xfly, kl 13:30-14:40 SK158 (som rimligen inte bör vara påverkad av strejken) om de bokar om oss till den avgången? Det finns inga bonusplatser kvar.

Eller ska jag helt enkelt själv boka med Ryanair (!) som flyger 09:05 och betala för biljetten och kräva SAS på biljettkostnaden?

Tåget är också ett alternativ men tar självklart längre tid och innebär 3 byten för vår del och kostar i dagsläget mer än biljetten med Ryan... Har läst Amex försäkringsvillkor men är för ovan för detta att jag inte förstår hur jag ska tolka dem. :oops: Det som ställer till det är när det är inställda plan och jag önskar bokat något i som skulle gått INNAN mitt ordinarie plan. Äh, jag lägger mig platt och erkänner att jag inte just nu vet vilket ben jag ska stå på och bokar tågbiljetter för att ha som back-up så vi kommer fram till Arlanda på något sätt. Är det någon som har mer kännedom och orkar förbarma sig över min situation så får ni gärna ge input här. :)

Tack på förhand!
Ett alternativ är att boka upp Plus pro på Xfly avgången, då kan du skapa inventory åt SAS när de ska boka om dig genom att avboka dina stolar. Min känsla är att de frångått waitlist under sommaren pga borttagen guld förmån om garanterad plats. Det är ganska ont om stolar till försäljning kommande dagar. Just nu är tillgången den 13e på den avgången ok:
54AE8B17-A3D3-411D-BE9E-6B0B59B767C1.jpeg
 

airac

Medlem
Börjar fundera på alternativ inför vår avresa den 13 juli.

Första benet är med SAS mainland - SK162 GOT-ARN kl 12:55.13:55. Därefter vidare med Swiss kl 15:50 LX1251. Har kollat och det finns inga alternativa flyg GOT-ZRH för 3 personer den 13 juli som gör att vi hinner med AC881 vidare mot Toronto den 14 juli som vi har inbokade.

Det är en awardresa och vad jag har läst tidigare i tråden så har SAS inte bokat om till övriga A* bolag om det inte funnits X eller I-klass vilket det då inte gör.

Fråga är hur SAS agerar när det finns en avgång med Xfly, kl 13:30-14:40 SK158 (som rimligen inte bör vara påverkad av strejken) om de bokar om oss till den avgången? Det finns inga bonusplatser kvar.

Eller ska jag helt enkelt själv boka med Ryanair (!) som flyger 09:05 och betala för biljetten och kräva SAS på biljettkostnaden?

Tåget är också ett alternativ men tar självklart längre tid och innebär 3 byten för vår del och kostar i dagsläget mer än biljetten med Ryan... Har läst Amex försäkringsvillkor men är för ovan för detta att jag inte förstår hur jag ska tolka dem. :oops: Det som ställer till det är när det är inställda plan och jag önskar bokat något i som skulle gått INNAN mitt ordinarie plan. Äh, jag lägger mig platt och erkänner att jag inte just nu vet vilket ben jag ska stå på och bokar tågbiljetter för att ha som back-up så vi kommer fram till Arlanda på något sätt. Är det någon som har mer kännedom och orkar förbarma sig över min situation så får ni gärna ge input här. :)

Tack på förhand!
Denna anslutning bör funka, bara att det finns plats och SAS bokar om, om erat flyg den 13e påverkas: 50A6AD9B-EAD2-4602-8C71-700DAD8523D6.jpeg
 

Maja

Medlem
@airac Tack för kreativa förslag. Att boka upp platser i Plus Pro har även jag tänkt på. Det är kanske smart för att säkra upp platserna.
Förslaget med LH fungerar också finfint, frågan är bara om SAS kommer boka om då det ej finns några awardbiljetter kvar.

LX1229 GOT-ZRH kl 08:15-10:15 är isf ett ännu bättre alternativ om de går med på andra A* bolag.
 

airac

Medlem
@airac Tack för kreativa förslag. Att boka upp platser i Plus Pro har även jag tänkt på. Det är kanske smart för att säkra upp platserna.
Förslaget med LH fungerar också finfint, frågan är bara om SAS kommer boka om då det ej finns några awardbiljetter kvar.

LX1229 GOT-ZRH kl 08:15-10:15 är isf ett ännu bättre alternativ om de går med på andra A* bolag.
Just awards har SAS varit jobbiga med som vi har läst här, dessutom har Lufthansa och Swiss redan nu ganska få platser kvar. Det lär inte bli fler om en vecka. Jag skulle boka upp platser på SK158 pronto, en bokning till och Y-klass kan vara borta för ditt sällskap. Du kan ju köra samma trick med Lufthansa eller Swiss men då är det ganska mycket mer pengar du behöver ligga ute med på kortet för 3 pax.
 

airac

Medlem
LX1229 GOT-ZRH kl 08:15-10:15 är isf ett ännu bättre alternativ om de går med på andra A* bolag.
Den 13e är det bara två stolar kvar på den! Den 14e lite fler:

LX 1229 GOT 8:15 → ZRH 10:15
J9 C9 D9 Z4 P0 Y9 B9 M9 U9 H6 Q2 V0 W0 S0 T0 L0 K0
 

Maja

Medlem
Den 13e är det bara två stolar kvar på den! Den 14e lite fler:

LX 1229 GOT 8:15 → ZRH 10:15
J9 C9 D9 Z4 P0 Y9 B9 M9 U9 H6 Q2 V0 W0 S0 T0 L0 K0
Aha, det syntes ej när jag körde via Google Flights. Då är LX-flighten körd då vår nästa flight med AC går 09:40 den 14/7.
 
Toppen