Senaste nytt

SAS om flygskatt

Xilan

Medlem
...och att varje transportslag bär sina miljökostnader.

Lite klyschvarning på detta, om du ursäktar. Den hållningen hörs ofta i debatten och även regeringen skrev nu att "Det är därför rimligt att utreda hur flyget kan bära en större del av kostnaden för sina klimatutsläpp."
Min fråga är hur stor kostnaden faktiskt är och hur stor del av denna som regeringen anser att flyget betalar i dagsläget samt till vem flyget i så fall betalar.
Jag tycker att det vore ärligare att bara säga rakt ut att vi vill minska flygresandet och vårt tillvägagångssätt är att beskatta flygresor för att få folk att hitta andra alternativ. (Eller för att använda vänsterretorik. "Vi vill att endast "de rika" ska ha råd att flyga).

Angående skatt på flygbränsle kontra annat bränsle.
Flygbränsle är, vad jag förstår, undantaget från beskattning, vilket såklart är märkligt. Å andra sidan betalar flyget själv för all infrastruktur. Flygtrafikledning, meteorologtjänster, radarstationer, tekniskt underhåll, utbildning osv. osv. Allt detta betalas av flygbolagen i form av landningsavgifter och en route-avgifter, och inget finansieras via skattemedel.
Om flygbränsle börjar beskattas för att göra det rättvist kontra andra transportslag bör man i så fall löpa linan ut. Jag skulle vilja höra regeringen berätta att nu är det dags för vägtrafiken och järnvägstrafiken att börja bära något av kostnaderna för sin infrastruktur. Idag är det väl bara Öresundsbron som är betalväg i Sverige.

Det är inga lätta frågor. Men man får det alltid att låta som att flyget åker på en räkmacka och inte betalar för sig. Jag menar att det är fel.
 
  • Gilla
Reactions: obs

JoelG

Medlem
Idag är det väl bara Öresundsbron som är betalväg i Sverige.

Finns en bro i Motala och Sundsvall samt högst troligen Essingeleden i Stockholm inom kort som man kan bedöma vara andra vägar som är "betalväg". Jag tror vi är på väg mot mer sånt här. Enkel väg för de som styr för att få finansiering...
 

Homer

Medlem
jag repeterar min tidigare post

Om man tittar på GB där liknande skatt infördes för massor av år sedan under liknande paroll,
till en början var den blygsamma £5 för short-haul och £10 för long-haul.
Därefter har olika regeringar, oavsett partitillhörighet, kontinuerligt höjt den och numera
försöker man inte ens dölja att det i första hand bara handlar om att fylla skattkistan.

APD is primarily a revenue-raising duty which makes an important contribution to the public finances, whilst also giving rise to secondary environmental benefits,” HMRC = Brittiska skatte- och tullmyndigheten.

http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/8938267/Air-Passenger-Duty-a-cash-raiser-Government-admits.html

http://www.hmrc.gov.uk/rates/apd.htm
 

Johan Hbg

Medlem
Lite klyschvarning på detta, om du ursäktar. Den hållningen hörs ofta i debatten och även regeringen skrev nu att "Det är därför rimligt att utreda hur flyget kan bära en större del av kostnaden för sina klimatutsläpp."
Min fråga är hur stor kostnaden faktiskt är och hur stor del av denna som regeringen anser att flyget betalar i dagsläget samt till vem flyget i så fall betalar.
Jag tycker att det vore ärligare att bara säga rakt ut att vi vill minska flygresandet och vårt tillvägagångssätt är att beskatta flygresor för att få folk att hitta andra alternativ. (Eller för att använda vänsterretorik. "Vi vill att endast "de rika" ska ha råd att flyga).

Angående skatt på flygbränsle kontra annat bränsle.
Flygbränsle är, vad jag förstår, undantaget från beskattning, vilket såklart är märkligt. Å andra sidan betalar flyget själv för all infrastruktur. Flygtrafikledning, meteorologtjänster, radarstationer, tekniskt underhåll, utbildning osv. osv. Allt detta betalas av flygbolagen i form av landningsavgifter och en route-avgifter, och inget finansieras via skattemedel.
Om flygbränsle börjar beskattas för att göra det rättvist kontra andra transportslag bör man i så fall löpa linan ut. Jag skulle vilja höra regeringen berätta att nu är det dags för vägtrafiken och järnvägstrafiken att börja bära något av kostnaderna för sin infrastruktur. Idag är det väl bara Öresundsbron som är betalväg i Sverige.

Det är inga lätta frågor. Men man får det alltid att låta som att flyget åker på en räkmacka och inte betalar för sig. Jag menar att det är fel.
Hört talas om fordonsskatt, bensinskatt osv? Tror du det är gratis för SJ att köra på rälsen?
De snackar om en hundring extra för en inrikesbiljett, hoppas ingen går i personlig konkurs om det införs.
 

Johan Hbg

Medlem
jag repeterar min tidigare post

Om man tittar på GB där liknande skatt infördes för massor av år sedan under liknande paroll,
till en början var den blygsamma £5 för short-haul och £10 för long-haul.
Därefter har olika regeringar, oavsett partitillhörighet, kontinuerligt höjt den och numera
försöker man inte ens dölja att det i första hand bara handlar om att fylla skattkistan.

APD is primarily a revenue-raising duty which makes an important contribution to the public finances, whilst also giving rise to secondary environmental benefits,” HMRC = Brittiska skatte- och tullmyndigheten.

http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/8938267/Air-Passenger-Duty-a-cash-raiser-Government-admits.html

http://www.hmrc.gov.uk/rates/apd.htm
Låter vettigt.
 

Xilan

Medlem
Hört talas om fordonsskatt, bensinskatt osv? Tror du det är gratis för SJ att köra på rälsen?
De snackar om en hundring extra för en inrikesbiljett, hoppas ingen går i personlig konkurs om det införs.
Bensinskatt räknar jag som skatt på bränsle. Ja det har jag hört talas om.

Jag vet inte exakt hur banavgifterna ser ut för SJ men däremot vet jag att kostnaden för exempelvis Botniabanan eller Hallandsåstunneln inte delas mellan operatörerna SJ och Green Cargo.

En hundring extra för en inrikesbiljett gör nog varken till eller från för de flesta. Dock pratas det om betydligt mer för longhaul och då lär nog SAS vara ganska snabba att tänka om kring Hongkong- och LA-linjernas fortsatta varande från Arlanda.
 
  • Gilla
Reactions: obs
Toppen