Cristoffer Cedergren
Medlem
Jag tycker att det är rimligt att skatten på flyg och flygbränslen är samma som på andra transportmedel och att varje transportslag bär sina miljökostnader.
...och att varje transportslag bär sina miljökostnader.
Idag är det väl bara Öresundsbron som är betalväg i Sverige.
Oavsett regering kommer skattkistan att vara tom och pengabehovet stort.
Hört talas om fordonsskatt, bensinskatt osv? Tror du det är gratis för SJ att köra på rälsen?Lite klyschvarning på detta, om du ursäktar. Den hållningen hörs ofta i debatten och även regeringen skrev nu att "Det är därför rimligt att utreda hur flyget kan bära en större del av kostnaden för sina klimatutsläpp."
Min fråga är hur stor kostnaden faktiskt är och hur stor del av denna som regeringen anser att flyget betalar i dagsläget samt till vem flyget i så fall betalar.
Jag tycker att det vore ärligare att bara säga rakt ut att vi vill minska flygresandet och vårt tillvägagångssätt är att beskatta flygresor för att få folk att hitta andra alternativ. (Eller för att använda vänsterretorik. "Vi vill att endast "de rika" ska ha råd att flyga).
Angående skatt på flygbränsle kontra annat bränsle.
Flygbränsle är, vad jag förstår, undantaget från beskattning, vilket såklart är märkligt. Å andra sidan betalar flyget själv för all infrastruktur. Flygtrafikledning, meteorologtjänster, radarstationer, tekniskt underhåll, utbildning osv. osv. Allt detta betalas av flygbolagen i form av landningsavgifter och en route-avgifter, och inget finansieras via skattemedel.
Om flygbränsle börjar beskattas för att göra det rättvist kontra andra transportslag bör man i så fall löpa linan ut. Jag skulle vilja höra regeringen berätta att nu är det dags för vägtrafiken och järnvägstrafiken att börja bära något av kostnaderna för sin infrastruktur. Idag är det väl bara Öresundsbron som är betalväg i Sverige.
Det är inga lätta frågor. Men man får det alltid att låta som att flyget åker på en räkmacka och inte betalar för sig. Jag menar att det är fel.
Låter vettigt.jag repeterar min tidigare post
Om man tittar på GB där liknande skatt infördes för massor av år sedan under liknande paroll,
till en början var den blygsamma £5 för short-haul och £10 för long-haul.
Därefter har olika regeringar, oavsett partitillhörighet, kontinuerligt höjt den och numera
försöker man inte ens dölja att det i första hand bara handlar om att fylla skattkistan.
“APD is primarily a revenue-raising duty which makes an important contribution to the public finances, whilst also giving rise to secondary environmental benefits,” HMRC = Brittiska skatte- och tullmyndigheten.
http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/8938267/Air-Passenger-Duty-a-cash-raiser-Government-admits.html
http://www.hmrc.gov.uk/rates/apd.htm
Bensinskatt räknar jag som skatt på bränsle. Ja det har jag hört talas om.Hört talas om fordonsskatt, bensinskatt osv? Tror du det är gratis för SJ att köra på rälsen?
De snackar om en hundring extra för en inrikesbiljett, hoppas ingen går i personlig konkurs om det införs.
Jag tycker att det är rimligt att skatten på flyg och flygbränslen är samma som på andra transportmedel och att varje transportslag bär sina miljökostnader.
MP blev mutade med denna utredning för att gå med på Migrationsuppgörelsen, utan att spräcka regeringen, enligt vanligtvis välunderrättad källa.Det torde vara minst 3 år till ett genomförande.