Senaste nytt

SAS och Kastrup

Johannes

Medlem
Instämmer. CPH är en av de trevligaste flygplatserna i världen i min mening. När jag tänker efter är det nog bara SIN som jag gillar mer. Arlanda känns hopplöst efter, slitet, ologiskt och ineffektivt.

Idag var det intressant på Arlanda, bra för mig, åkte 06.55 från GOT, vi var naturligtvis hopplöst försenade pga det nya datasystemet, och pga överbelastning på T4 ankom vi till gate 3 på T5, jag hade inte mer än 20 minuter kvar av mina 35 minuters tills mitt plan till HEL skulle gå, jag såg mina chanser minska genom att bussas till T4, men plötsligt händer det, ni som har boardingpass och skall vidare utrikes kan gå av framme (alla skulle gå av bak) det var bara att visa boardinpasset och gå av på T5, underbart att inte behöva en bedrövlig säkehetskontroll till och bara gå till min gate. Mycket bra för mig, dock var inte de som skulle in till Stockholm så glada av denna hantering.
 

PKF

Medlem
Om man skall åka till Asien måste väl Thai vara bästa alternativet. Väl i BKK kan man sedan välja vart man skall åka och därifrån går det direktlinjer till de flesta ställen. Skall man bara till BKK är det ingen nackdel att slippa Helsingfors.
 

pep

Medlem
Jeg er dansk og derfor selvfoelgelig "biased". Jeg synes CPH er en behagelig og hyggelig flyveplads med et aegte internationalt snit. Den er ogsaa meget hurtig at manoevrere rundt i. Hurtigt at komme til byen i (Malmoe, Lund, og Koebenhavn) hvis man har brug for det. Befolkningskoncentrationen omkring CPH er vel ogsaa hoejere end for OSL, ARN, og GOT? Skal vi have et centralt hub i Skandinavien ville jeg sige CPH. Jeg erkender at landings-fees og skatter virker hoejere end for mange andre europaeiske flypladser. Hvis priserne faldt ville CPH kunne styrke sin position. I oevrigt findes der mange dejlige danskere....
 

Johannes

Medlem
pep Selvfølgelig er det en större befolkning runt CPH än GOT,

Från Wikipedia:
Köpenhamns kommun har cirka 550 000 invånare, medan Hovedstadsområdet, som motsvarar Köpenhamns tätort, har drygt 1,2 miljoner invånare (2012). Storstadsområdet har cirka 1,9 miljoner invånare. Jag vet inte om Malmö/Lund/Skåne är med i de 1.9 milj, men jag tror inte det.
 
Svårt att förstå men ni kan säkert förklara, varför skulle en flytt av alla long haul till ARN vara till fördel för SAS? Känns som det rimligen borde vara bättre att lägga allt isf i CPH med tanke på upptagningsområdet?

Dessutom är skånska = svenska....
 

jumbooze

Medlem
Johannes, som talare av Norsk/Danska/Västgötska så borde väl inte Skånska vara något problem? :D
pep Det finns många dejlige danskere att hygge sig med :D

Känns som språkdiskussionen blir lite OT :D Jag förstår en del danskar men danska / Sønderjyske förstår jag inte halv sju.

CPH vs. ARN - Lets agree to disagree :)
Som sagt var jag bor styr mina tankar här och det är säkert handen på hjärtat så för de flesta som skriver här.
 
Toppen