Senaste nytt

SAS nya strategi - 4Excellence

tourist

Medlem
(Brasklapp: Jag har inte sett presentationen.) Vad är det som gör att ni jublar så över Economy Extra inrikes? Har det specificerats att det ska bli nya stolar/blockerat mittsäte eller annan hårdvaruförändring?

Satsa mer på hemsidan låter lovande, för min del vill jag ha bättre funktionalitet i sökning och bokning, med möjlighet att välja bokningsklass och en prisgaranti att SAS biljetter är billigast på SAS hemsida. Extrajox som hotell och hyrbilar som väl främst vänder sig till ofrekventa resenärer är bara i vägen på sidan, så jag hoppas att satsningen inte betyder mer sånt.
 

twiggs

Medlem
(Brasklapp: Jag har inte sett presentationen.) Vad är det som gör att ni jublar så över Economy Extra inrikes? Har det specificerats att det ska bli nya stolar/blockerat mittsäte eller annan hårdvaruförändring?

Jag blir personligen superglad över dessa nyheter. Blockerat mittsäte lär det knappast bli, men förhoppningsvis så lär platserna fördelas på ett vettigare sätt. Jag har sett lediga mittsäten i bakre delen av planet; vilket förefaller fullständigt jätteknäppt då det inte är Gold- och C-klasspassagerare som (vanligtvis) sitter där. Förhoppningsvis kommer även gardinen att merutnyttjas för att avskilja vanliga passagerare från "pöbeln".
 

Dr. Miles

Expert
Om inrikes/intra-Skandinavien/intra-Europa flygningar i Business class är som Premium class på ANA eller First class på JAL, tycker jag att det är värt att betala extra. Men annars inte.

ANA Premium class(First class) inrikes(Japan) version (Källa: ANA)
071024.jpg


JAL First class inrikes(Japan) version (Källa: Japan Airlines)
phpPSyd1n0.jpg


Och ni vet, Japan inrikes flygning är max 2,5 timmar.
Restiden mellan Tokyo-Osaka är 1:10 timme, vilket motsvarar Stockholm-Oslo.
 

Roger J

Medlem
Antar att konceptet inrikes blir samma som för Skandinavien. Bra.
En naackdel om man reser i M är att det inte blir någon frukost så klart.
Störst skillnad om man reser i B-klass och uppåt blir det efter 09.30 då man nu kommmer få en snack och Champagne antar jag?
Sätet blir ju inte så stor skillnad, redan idag är sektion ett (rad 1-5) blockat för D- och C-klass och Star gold. Skillnaden blir att de kan utöka denna sektion med fler rader vid behov.

Sammanfattning:
BÄTTRE ÄN IDAG om man reser på B-klass-biljett eller högre - gratis service hela dygnet.
SÄMRE ÄN IDAG om man reser i M-klass med EBG/Star Gold. Inte längre någon fördel vid sätesval. Frukost försvinner.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Fördelen med ANA och JALs buy-up upgrade är:
Även om företagsanställda får en vanlig ekonomiklass biljett av firman, han/hon kan uppgradera sig vid check in med sina fickpengar(mellan 1.000 - 8.000 JPY : ca 90 - 700 SEK).
På det viset ökar flygbolagets intäkter och kunden(passagerare) blir nöjd.
 

agehall

Medlem
OptionTown funkar bara på intercontinentallinjerna, men det stör mig inte så mycket. Det som stör är att det inte är garanterat att uppgraderingen går igenom utan det är mer ett lotteri. Har man tur får man en billig uppgradering, annars inte. Jag tror AHO och andra här gärna skulle se möjligheten att köpa upp sig till C vid incheckning i mån av plats. Det är visserligen lite lotteri det också, men inte lika mycket.
 
Toppen