Senaste nytt

SAS nya strategi - 4Excellence

henrik l

Medlem
Man säger att man kommer att införa economy extra på alla flighter, vad det nu innebär rent konkret. Inget konkret om EB, mer än att det skulle vara attraktivt.

Shanghai-Köpenhamn återkommer i mars.

PS. Här förenade man verkligen nytta med nöje. Kunde ladda ner en bunt OH-bilder som jag kan använda som utgångspunkter i mina föreläsningar i företagsekonomi nästa vecka:D
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Inte så jättemånga konkreta exempel på förändringar tycker jag. :)
Ett ökat fokus på leisure marknaden och ett försök att få SAS leisure koncept mer attraktivt borde vara av intresse för flera här.

Rickard nämnde bl.a. möjligheten att köpa tillgång till lounge och uppgraderingar. Jag vet även att det finns ytterligare affärsområden inom leisure som SAS kommer satsa på.
 

jth

Medlem
Jag missade tyvärr den sista delen av presentationen, men jag noterade några punkter som kanske kan vara av intresse:

Det regionala trafiken är viktig, SAS är och kommer primärt att vara ett regionalt bolag. 70% seatkm är regional trafik och 30% interkontinental ( Ex lufthansas fördelning är tvärtom)

Lågkostnadsbolagen står för största kapacitetsökningen från 2006 och framåt vilket ger nya utmaningar. På 70% av intäkterna har SAS direkt konkurrent av ett lågkostnadsbolag och norwegian enbart står för 60%.

Man ser att framtida intäkter drivs primärt av fritidsresande. affärskunden och fritidkunden är en enhet.
Det ska vara naturligt att flyga oavsett roll, och sas måste erbjuda attraktiva resor för bägge kategorier.

Angående eurobonus/credits, man tycker programmen är viktiga och vill vidareutvecka dessa. Poäng på norska inrikeslinjer nämndes specifikt som ett exempel på saker man vill se.

"Retail" nämndes, att erbjuda mervärden som kan säljas (uppgraderingar, loungeaccess etc)
Harmonisera erbjudanden, ex att införa economy extra i hela systemet. (Min kommentar: Optiontown på europeiska linjer kanske?)

Satning på leisuredestinationer: flyga mer på dessa under på "lågtrafik" (mid day). Man ska använda det man redan har (Min kommentar: inget nytt "snowflake" alltså)

Utveckla säljkanalerna: satsa mer på hemsidan, göra det enklare att boka online (lågkostnadsbiljetter ska gå via billiga säljkanaler)

Det var väl det jag fick med, det kan ha varit mer specifika saker under den sista delen jag missade.
 

Jacob

Medlem
Inga fler press releaser eller kommentarer har kommit från SAS, annat än att man presenterat en ny koncernledning (vilken vi knappast behöver lägga fokus på här).

Så vad tycker ni övriga om det som presenterats så här långt?

För min egen del efter presskonferensen idag och de personer på jag träffat och pratat med på SAS har jag en positiv känsla i kroppen. Det här blir garanterat inte perfekt, vi kommer absolut vara här om ett halvår och beklaga oss, men det känns som de vill komma vidare, blicka framåt och göra något nytt, och det är väl i alla fall en början. Även folket internt på SAS upplevde jag som relativt positiva och engagerade.
Jag hoppas att jag har rätt.
 

Roger J

Medlem
Jag gillar inte economy extra på europa, skumt med tre kabiner och skynket oftast bakom economy extra hur som helst. Men inom skandinavien och nu inrikes är det väl bra med en premiumkabin, kalla den vad ni vill...
 

joemume

Medlem
Håller med dig här Roger. Premiumkabin på inrikessträcor är ett lyft - köper man affärsklassbiljetter så borde det rimligen komma något annat än ombokningsbarhet ur det, även för inrikes. :) Jag ger tummen upp för denna förändring!
 
Toppen