Senaste nytt

SAS nya linjer 2018/19

SK989

Medlem
Idag presenteras tre nya linjer.
Luxemburg från Stockholm. Tre dagar i veckan med Crj.
Kiev från Oslo.
Turin från Köpenhamn, 1 dag i veckan
Ska bli intressant att se om LUX bär sig. Luxair lade ju ned sin linje dit från Arlanda tidigare i år.
 

ulagun

Medlem
Undrar om Kastrup -Teneriffe syd (TFS) är en ny linje eller någon linje överhuvudtageto_O
Bakgrund.
Letade efter Star A flyg i business CPH-TFS början nästa år.
Nästan inga vettiga alternativ inom Lufthansagruppen och/eller TAP. Lite på måfå och utan större hopp matade jag in CPH-TFS början januari 2020 på SAS bokningssida. Vad dök upp?
Jo SAS flyger direkt till TFS lördagar under vintern.
Bokade SK2627 4/1 avg 08.05 och retur SK2628 8/2 avg 13.30. Bra tider och rimliga priser, under 2.000sek i go och ca. 4.000sek i plus t.o.r
Är dock lite konfunderad. Letar man på SAS hemsida så finns inte destinationen nämnd överhuvudtaget. Kollat Lågpriskaledndern sol och bad. Resmål Spanien. Resmål Europa osv.
Kikade dessutom på seatingplanen alldeles nyss Där är det 11 rader plus ut och 14 rader hem. Endast två bokade säten ut och hem, mitt och hustruns. Väldigt gott om plats!
Finner allt detta lite märkligt nästan oroväckande. Någon som har en förklaring? Borde ju vara en väldigt populär rutt, bara den marknadsfördes.
 

Agö

Medlem
Finner allt detta lite märkligt nästan oroväckande. Någon som har en förklaring? Borde ju vara en väldigt populär rutt, bara den marknadsfördes.
SAS stod på Teneriffa Syd när jag var där i december/januari. Så ja, de flyger men som du säger, inte särskilt frekvent. Bredvid SAS stod fyra andra flygplan som också flög från Köpenhamn till Teneriffa Syd denna morgon. Mördande konkurrens och givetvis en charterdestination. Charterbolagen säljer ju även flygstolar.

Väldigt gott om plats!
Vi får väl se hur det ser ut när dagen är kommen. Min erfarenhet är att det brukar vara väldigt många rader Plus till charterdestinationerna och väldigt bra "sålt".
 

Olle K

Medlem
2000 i Go till Teneriffa är bra pris. För cirka ett år sedan när jag kollade för januari 2019 låg priset på minst 4000 kr i SAS Go.
 

ulagun

Medlem
SAS stod på Teneriffa Syd när jag var där i december/januari. Så ja, de flyger men som du säger, inte särskilt frekvent. Bredvid SAS stod fyra andra flygplan som också flög från Köpenhamn till Teneriffa Syd denna morgon. Mördande konkurrens och givetvis en charterdestination. Charterbolagen säljer ju även flygstolar.

Konkurrens javisst, men det må väl vara många fler än vi på BC helst undviker charterflyg, utan vill ha bästa möjliga komfort, och lite poäng. (om man nu kan kalla SAS plus komfort.)
Men varför "mörkar" SAS denna destination på hemsidan istf. att möta konkurrensen och sälja in den
Lite OT. Blev väldigt konfunderad när jag såg en Air Greeland kärra på Las Palmas flygplats förra året. Måste ha varit inhyrd charter .

2000 i Go till Teneriffa är bra pris. För cirka ett år sedan när jag kollade för januari 2019 låg priset på minst 4000 kr i SAS Go.

Bästa pris ut 4/1 och hem 8/2 var 1.948 sek t.o.r. i go (endast handbagage) när jag bokade vår resa. Men helt andra och avsevärt högre priser när vi kollade sportlovsveckorna.
 

Agö

Medlem
Konkurrens javisst, men det må väl vara många fler än vi på BC helst undviker charterflyg, utan vill ha bästa möjliga komfort, och lite poäng. (om man nu kan kalla SAS plus komfort.)
Är det verkligen så mycket bättre? På charterflyget till Teneriffa serverades t.ex. varm mat. (förvisso extra betalning). Det var inte märkbart sämre komfort ombord. Och lounge hade jag tillgång till via Diners (på Teneriffa har du inte lounge när du flyger med SAS om du inte har något av korten). Inte ens avgångstiden var märkbart sämre.

Står man ut med eviga rundor om försäljning av skraplotter, sprit och cigaretter (även SAS säljer ju "taxfree" ombord). Den enda riktiga fördelen med SAS på aktuell sträcka är nog bagage (och kostnaden för bagage) om man har status och flyger Plus. Kanske lite flax och få ett blockat mittsäte men det är ju definitivt ingen garanti.
 
Toppen