Senaste nytt

SAS nya hemsida

schrute

Medlem
Den nya sidan är fullständigt katastrofal. Jag håller med om att jag inte heller sett sämre introduktion.

Jag har fortfarande inte lyckats hitta mina bokningar någonstans. Har fått ringa in ett antal gånger för att avboka. Dessutom verkar den de flesta gånger logga in mig lite halvt... jag kan se mina poäng i högra övre hörnet, jag kan t.om. trycka på den och få upp detaljerad poängsaldo och lite mer. Men under det är det en enorm reklam för att bli medlem i eurobonus som jag inte kan bli av med. Dvs. så gör den reklam för mig att bli medlem trots att jag redan är inloggad som medlem. Suck. Såhär blir det nästan alltid, även om jag några gånger lyckats få bort det genom att rensa alla sas cookies.

Och nu har vi "Dessvärre tycks vi ha problem att få fram dina EuroBonus-data men du har tillgång till andra uppgifter under din profil." Men det känns som ett mer klassiskt SAS IT problem :)
 

TasselT

Medlem
Nu ser vi resultatet av att SAS outsourcade all sin IT till Indiska TCS för drygt 3 år sedan. Jag känner inte till någon som är nöjd med TCS - gör någon här det ?
SAS om miljardaffären: "TCS halverar våra kostnader" - Computer Sweden

Lite intressanta citat från artikeln:
"Vi får lika mycket service för mycket mindre pengar och halverar våra driftskostnader". Jodå, man får vad man betalar för, en sanning som många tyvärr inser för sent. I slutändan äts besparingarna upp bl a av förlorade missnöjda kunder och tappade intäkter.

"När det gäller utvecklingssidan får SAS också tillgång till digitala innovationslabb hos TCS.
– Där kan vi testa egna lösningar – både interna och mot kunder. När vi ska göra kritiska migreringar av system eller systembyten kan vi också testa det där först."
Ja, man kan ju undra hur bra detta fungerade när man utvecklade nya hemsidan - not!

"Bland det som utvecklas just nu är en ny internetplattform.
– Vi hoppas komma igång med den under hösten men vi gör det agilt så det är ingen big bang. Det blir del för del och inget jätteprojekt som tar flera år.
" Jo, tjena. Big bang har det ändå blivit och förmodligen inte på det sätt som SAS hoppades på.

/ TT
 

schrute

Medlem
Nu ser vi resultatet av att SAS outsourcade all sin IT till Indiska TCS för drygt 3 år sedan. Jag känner inte till någon som är nöjd med TCS - gör någon här det ?
SAS om miljardaffären: "TCS halverar våra kostnader" - Computer Sweden

Lite intressanta citat från artikeln:
"Vi får lika mycket service för mycket mindre pengar och halverar våra driftskostnader". Jodå, man får vad man betalar för, en sanning som många tyvärr inser för sent. I slutändan äts besparingarna upp bl a av förlorade missnöjda kunder och tappade intäkter.

"När det gäller utvecklingssidan får SAS också tillgång till digitala innovationslabb hos TCS.
– Där kan vi testa egna lösningar – både interna och mot kunder. När vi ska göra kritiska migreringar av system eller systembyten kan vi också testa det där först."
Ja, man kan ju undra hur bra detta fungerade när man utvecklade nya hemsidan - not!

"Bland det som utvecklas just nu är en ny internetplattform.
– Vi hoppas komma igång med den under hösten men vi gör det agilt så det är ingen big bang. Det blir del för del och inget jätteprojekt som tar flera år.
" Jo, tjena. Big bang har det definitivt blivit men förmodligen inte på det sätt som SAS hoppades på.

/ TT
Hysteriskt roligt. Lite buzzwords som kryddan på moset.
 

palmen

Moderator
Nu ser vi resultatet av att SAS outsourcade all sin IT till Indiska TCS för drygt 3 år sedan. Jag känner inte till någon som är nöjd med TCS - gör någon här det ?
SAS om miljardaffären: "TCS halverar våra kostnader" - Computer Sweden

Lite intressanta citat från artikeln:
"Vi får lika mycket service för mycket mindre pengar och halverar våra driftskostnader". Jodå, man får vad man betalar för, en sanning som många tyvärr inser för sent. I slutändan äts besparingarna upp bl a av förlorade missnöjda kunder och tappade intäkter.

"När det gäller utvecklingssidan får SAS också tillgång till digitala innovationslabb hos TCS.
– Där kan vi testa egna lösningar – både interna och mot kunder. När vi ska göra kritiska migreringar av system eller systembyten kan vi också testa det där först."
Ja, man kan ju undra hur bra detta fungerade när man utvecklade nya hemsidan - not!

"Bland det som utvecklas just nu är en ny internetplattform.
– Vi hoppas komma igång med den under hösten men vi gör det agilt så det är ingen big bang. Det blir del för del och inget jätteprojekt som tar flera år.
" Jo, tjena. Big bang har det ändå blivit och förmodligen inte på det sätt som SAS hoppades på.

/ TT
Det här var faktiskt lite tragikomisk läsning...
 

aldrighemma

Medlem
Jag googlade just honom själv, han slutade för ett år sedan på SAS. Det som var riktigt intressant var att han kom från Norwegian (som CIO) innan han började som CIO på SAS. Om man var mer konspiratoriskt lagd kunde man tro att han vart placerad där av Norwegian för att göra precis det han gjort, nämligen att oskadliggöra SAS IT verksamhet ;)
 
Toppen