Problemet med ferry flights är inte bara att datum kan bestämmas/ändras på kort varsel (vilket i högsta grad stämmer) utan också att det behövs kabinpersonal ombord om det ska vara passagerare. Det handlar om säkerheten. Du kan inte sitta 10-20 pers ombord utan någon som har säkerhetsansvar för kabinen och är utbildad för det.
Jag var med på ferry flighten med SAS/JetTimes första ATR 72-600 från Toulouse till Köpenhamn då de valde att göra ett litet event på detta för kunder/partners/media. Men då fick de flyga ner två flygvärdinnor i förväg som sedan jobbade på ferry flighten hem, trots att vi inte var fler än kanske tio personer i kabinen.
Jag vet inte vad säkerhetsreglerna säger för en Airbus A330, vad som i så fall är minimikravet av kabinpersonal, men det går i vilket fall knappast att improvisera. På ferry flighten i onsdags vet jag att det var ett minimum av passagerare ombord. Finanschefen var visst med och säkert också någon tekniskt ansvarig, men säkert inte mycket mer än så.
Jag har varit nere i Toulouse en handfull gånger och alltid när det handlat om premiärflygningar av olika slag har inbjudan kommit väldigt sent, ibland bara 2-3 dagar innan. Svårt med framförhållning för sådana här saker med så många personer och företag inblandade.
För er som undrar är för övrigt tanken med nya Airbus A330 Enhanced att det ska sättas i trafik imorgon måndag. Och blir det inte måndag (och om de nu inte hittat något som är totalgalet) pratar vi nog i alla fall om denna vecka.