SAS Mastercard - Trippla poäng 21-23 maj 2021

Diskussion i 'Kreditkort' startad av FilipJ, 6 Maj 2021.

1.  
    Berglund gillar detta.
  2. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Betyder det att det är handlare som inte avänder Nets (fd DIBS)? Eller att handlare kan avtala (även med Nets) om att inte avsluta sina affärer dagligen? Frågar för jag är nyfiken på hur det uppstår.

Oavsett vilket, i så fall skulle detta hända alltid med just dessa handlare och då skulle vi kanske starta en tråd med "Handlare som inte avslutar kort-affärer dagligen".

Maja, stopover, MLG55 och 3 andra gillar detta.
  3. donski

donski Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag rapporterar tillbaka efter ha forskat och pratat med en online merchant om detta.

Som många säkert vet redan men som var nytt för mig är att vid onlineköp är det helt upp till handlaren när transaktionen egentligen utförs. Det kommer alltid en reservation på kortet direkt men detta ska ses som en typ av kontroll av kreditvärdighet och är ingen garanti att transaktionen har utförts. Jag har själv observerat ett antal olika mönster:

1. Vissa onlinebutiker tar betalning direkt även om varan inte finns på lager eller leverensdatum är långt i framtiden. Jag kan tänka mig att detta händer oftast när butiken själv måste beställa från tillverkaren.
    2. Vissa onlinebutiker bara reserverar beloppet och låter reservationen sitter kvar tills de skickar varorna. Det är då de utför transaktionen. I mitt fall det var ett antal köp jag gjorde på fredagen som inte skickades förran måndagen och då faller transkationen på måndagen också => inga kampanjpoäng.
    3. Vissa butiker reserverar beloppet och sedan tar bort reservationen helt om de inte har varan på lager eller om leveransdatum är i framtiden. När de väl skickar varan utför de transaktionen. Så efter reservationen försvinner kan det gå dagar eller veckor innan ditt kort blir belastat över huvudtaget.

Jämföra dessa fall med att handla i en fysisk butik där man lämnar butiken med varan i handen och då förstår man värför den fysiska transaktionen görs och syns direkt.

CoooC, ekf, hco och 3 andra gillar detta.
  4. micsjo

micsjo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Utöver det så finns det ett antal BNPL-operatörer som när de löser in betalningen tar ansvar för returer, uteblivna betalningar och annat (Klarna, Ecster, Qliro, Svea, PayPal med flera). Där får butiken betalt direkt av BNPL-operatören men inte förrän varan är skickad. Då får de inte heller enligt sina avtal ta betalt av kunden förrän "fulfilment" (varan är ute ur lagret) är gjord.

Det finns säkert en hel drös märkliga andra regler och avtal också men bara för att tydliggöra några av de just nu vanliga.

donski och hco gillar detta.
  5. hco

hco Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för efterforsk och tydlig beskrivning.

tl;dr Curve! ;)
    (Om inte beloppet är över Curve-gränsen förstås...)

Tonton gillar detta.
  6. mha321

mha321 Medlem

Tackar för det tipset!

Jag hade tänkt det inte ens vad värt ett försök. Chansade med ett trevligt formulerat meddelande i appen, och efter lite ovanligt lång svarstid så efterreggade de poängen åt mig (även fast mitt landade tisdag och inte måndag, och jag handlade på fredagen och inte i helgen).

För ca 1500 extra poäng var det definitivt värt tiden!

hco, folo, zippan och 4 andra gillar detta.
  7. Linmet

Linmet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skrev även jag i medelandefunktionen.
    Fick 2800 poäng adderat för köpen som hamnat på fel dagar :)

hco gillar detta.
  8. donski

donski Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samma här - hörde av mig genom appen och fick kampanjpoäng för de köpen som hamnat på måndagen. Bra service från SEB!

hco gillar detta.
  9. Maja

Maja Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samma här! :)

hco gillar detta.
  10. Renato

Renato Medlem

Har en fråga, jag handlade en kavaj med mitt Curve och sas mc som underliggande kort. Under trippla poängen. Köpet var inte stort men jag var tvungen att lämna tillbaka kavajen. Returen skedde igår automatiskt via företaget, skickade tillbaka till Curve och Curve tog från sas mc kortet, hur blir returen på mina poäng?

Tack.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!