Senaste nytt

SAS Mastercard - Dåliga försäkringsvilkor

famhanssons

Medlem
En kompis till mig fick inte sitt bagage vid resa till Malmö. Gick ut och köpte det nödvändigaste för att sen be om ersättning från MC. Då visar det sig att den delen av försäkringen inte gäller inrikes resor. Bra att veta. Finns det andra saker i det finstilta som man kan tänkas ha missat?
 

Myllys35

Medlem
En kompis till mig fick inte sitt bagage vid resa till Malmö. Gick ut och köpte det nödvändigaste för att sen be om ersättning från MC. Då visar det sig att den delen av försäkringen inte gäller inrikes resor. Bra att veta. Finns det andra saker i det finstilta som man kan tänkas ha missat?

Det brukar dock ingå i hemförsäkringen. Har din vän provat att vända sig dit?
 

danielhog

Medlem
En kompis till mig fick inte sitt bagage vid resa till Malmö. Gick ut och köpte det nödvändigaste för att sen be om ersättning från MC. Då visar det sig att den delen av försäkringen inte gäller inrikes resor. Bra att veta. Finns det andra saker i det finstilta som man kan tänkas ha missat?
Ställ kravet mot flygbolaget?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tonton

Medlem
Nu ha jag inte koll på bagageregler i huvudet, men inte ska det vara skillnad på om det är en utrikes- eller inrikesresa?
 

ekf

Medlem
Nej mig veterligen finns inga såna begränsningar gentemot flygbolag, SAS Mastercard kan jag inte.
SAS bortförklaring låter konstig tycker jag. EBMC-kortförsäkringsvillkoren tycker jag är solklara däremot...

”5. Försening av bagage
Om försäkrads incheckade bagage som allmänna färd- medlet ansvarat för under färd till en destinationsort utanför det land i vilket denne har sin bostad, inte lämnats ut inom 6 timmar efter ankomsten, är res- pektive försäkrad berättigad till nödvändiga och skä- liga inköp[...]”
https://saseurobonusmastercard.se/doc/se/SAPI0W-travelinsurance-toc-P02264-SE.pdf
 

Myllys35

Medlem
Det är ingen skillnad mellan inrikes och utrikes resor i Europa. Montrealkonventionen gäller endast för internationella resor, men genom förordning EG 2027/97 och de tillägg som infördes 2002, så har tillämpningsområdet utökats till att även omfatta transporter inom en medlemsstat.

Det finns dock andra skäl som kan undanta flygbolagets ansvar, exv om alla rimliga åtgärder vidtagits.

Därtill borde detta som sagt täckas av hemförsäkringen.
 
Toppen