Senaste nytt

SAS Loungen™ 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

twiggs

Medlem
Vad problemet på Landvetter är förstår jag inte. Skapar de en gemensam bagagehall, på samma sätt som många andra flygplatser i Europa, så är problemet löst. Numera finns ju egentligen ingen dedikerad inrikeshall, det är samma incheckningsdiskar oavsett om man åker inrikes eller utrikes. Att sedan använda nuvarande utrikes säkerhetskontrollen för att sedan gå sista biten på första våningen bort till inrikesgaterna skulle inte vara det minsta konstigt, och loungen skulle komma på köpet. Non-Schengen passagerarna anländer ju ändå längst bort i terminalen så de går väl att leda bort hur som helst.

Precis vad jag säger till dem hela tiden. Fast icke. "Det skulle inte gå då man inte kan separera passagerare vid ankomst" (och nu har jag fått det hela bekräftat: OSL, MAD, EWR eller vilken utlandskod som helst – förfarandet är det samma när det gäller tullprocedurer) hör jag jämnt som försvar. Fast vart problemet ligger har jag ingen aning, det går ju utmärkt på många andra ställen i Europa.

Fast däremot så förstår jag inte riktigt vad du menar, varför skulle det finnas någon som anledning till att separera utrikes- och inrikesgater vid en eventuell sammanslagning av terminalerna? Då förlorar man hela vitsen med projektet.
 

Jacob

Medlem
Fast däremot så förstår jag inte riktigt vad du menar, varför skulle det finnas någon som anledning till att separera utrikes- och inrikesgater vid en eventuell sammanslagning av terminalerna? Då förlorar man hela vitsen med projektet.
Utrikes och inrikesgater finns ingen anledning att separera, däremot Schengen och non-Schengen. Landar du från en non-Schengen flygplats måste du passera säkerhetskontrollen för att komma in i Schengenområdet. Eftersom jag misstänker att det inte finns någon transfer säkerhetskontroll på Landvetter (och gissar att ingen vill investera i det) måste non-Schengen passagerarna ledas bort.

Förresten, hur har de då fått igenom Bromma flygplats? Passagerare från Helsingfors, Bryssel, Århus och Tallinn använder ju samma avgångshall och ankomsthall som inrikespassagerare. När det gäller tullformaliteterna antar jag att det bara dyker upp en gubbe när något relevant flyg anländer, och det fungerar uppenbarligen bra.
 

Bringman

Medlem
Vad är det som hindrar inrikespassagerare att gå igenom tullen? Fler man inrikes har man ju naturligtvis inget att förtulla.

Gott Nytt År!
 

MarcusC

Medlem
Jag tror också SAS kanske inte vill alla inrikes passagerare skall komma in i lounge, skulle bli väldigt fullt vid vissa tider kan jag tro ( många EBG inrikes). Skulle också tro att SAS tjänar hyfsat på Lufthansa resenärer med SEN & business vilket väl "subventionerar" loungen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen