Senaste nytt

SAS Lounge Kategorier Kastrup - Vad är skillnaden, vad kan bli bättre?

Agö

Medlem
En mindre Businessclassbiljett, pandion,diamant lounge en bra bit ut i C-piren på Kastrup skulle funkat för mig :) Man kan ju direkt tänka att den inte utnyttjats under alla dagens timmar, men det gör ju inte loungen i tex. Newark heller. För att få upp lönsamheten skulle den kunna utnyttjas av andra (Emirates,Qatar, m.fl) bolagen som flyger utanför Schengen som har avgångar då normalt inte SAS har sina longhaul avgångar...
Det skulle hur som helst kännas betydligt mer "lyxigt" att inte behöva lämna loungen en halvtimma innan nödvändigt pga passkontroll och en lång promenad...
Det vore fantastiskt. SAS har ju faktiskt avgångar från 12:20 (SK925) till 21:00 (SK995). Sedan har man ju avgångar med Turkish, AirCanada, SAS-linjer utanför Schengen (UK, Ryssland, Israel, vissa charterdestinationer) osv. så nog finns det tillräckligt med passagerare under stora delar av flygdygnet.
 

Dr. Miles

Expert
Det vore fantastiskt. SAS har ju faktiskt avgångar från 12:20 (SK925) till 21:00 (SK995). Sedan har man ju avgångar med Turkish, AirCanada, SAS-linjer utanför Schengen (UK, Ryssland, Israel, vissa charterdestinationer) osv. så nog finns det tillräckligt med passagerare under stora delar av flygdygnet.
Frågan är dock, var kan man bygga en lounge på non-schengen sida av Kastrup?

Screenshot20150617_05.png
 

Kastrup

Medlem
Faktiskt bättre tidningsutbud i Businessloungerna. Tar oftast tidningar där innan jag går in i Gold loungen. Har talat med några av loungedamerna på Kastrup och Arlanda och de påstår samstämmigt och på fullt allvar att tilldelningen är densamma men Businessgästerna är mycket ärligare och plockar inte med sig tidningar/tidskrifter på samma sätt som vi Guld/Diamond !

Håller dessutom med att det ofta är lugnare i Businessloungen, speciellt vid morgonrusningen.

Jag frågade om jag fick ta med en tidning från Businessloungen, och de uppmuntrade till det - tydligen har de stora kvantiteter som kasseras på grund utav att bäst före-datum passerats.
 

Axelzon

Medlem
De bygger ju ut C-piren med 3000 m2, en mindre lounge borde inte vara omöjligt.
Precis, de bygger just nu rejält i pirens yttre del. Den utbyggnaden har säkert redan en plan (A380 gaten m.m.) och andra saker, men som sagt
det som inte går att bygga i bredd går att bygga på höjd :) Hur som helst vore detta (en lounge i yttre delen av C-piren) ett super lyft när man flyger long haul - non schengen flighter
med SAS från CPH...
 

Jacob

Medlem
Vad som vore trevligt från SAS sidan, i arbetet med att lyfta fram Pandion (och kanske Diamant) kunder är en separat zon i loungen, likt den Lufthansa har på ett par platsen "HON Circle".. Lite avskilt och lugnt, kanske lite premium produkter m.m..
Med tanke på att de precis tagit fram nya loungekoncept (namnet Scandinavian Lounge är numera ändrat till SAS Gold Lounge) plus att de lägger ett ganska stort fokus på cafélounger på regionala flygplatser är nog någon form av Diamondlounger eller Diamondavdelningar ganska långt borta.

SAS har fyra loungekoncept idag - SAS Gold Lounge, SAS Lounge, SAS Domestic Lounge och SAS Cafe Lounge. I alla dessa jobbar man med olika tempon som ligger till grund för koncept, möbler och interiör. Du kan läsa mer om tanken med tempon i denna artikel:
Fortsatt skandinaviskt och olika tempon för olika behov - här är SAS nya loungedesign - BusinessClass.se

Guldloungen i Köpenhamn är tydligen den svåraste av alla lounger eftersom interiören är så speciell. Det är svårt att få någon av de framtagna koncepten att bli riktigt bra. Businessloungen i Köpenhamn är garanterat enklare att inreda eftersom det är normal takhöjd (och normalt tak).

Gissar att skillnaderna mellan de olika koncepten kommer bli tydligare i Stockholm och Oslo när ombyggnationerna är klara.
 

Axelzon

Medlem
Tack @Jacob

Tydligt som sagt, det är nog en sak för framtiden!
(det gäller nog en non-schengen lounge ute i C-piren också)
Minns jag inte fel har EVA AIR ett dimaond lounge koncept på plats redan, vet dock ej vilka "extra benefits"
dessa lounger erbjuder (då de ej släppte in mig med *A guld/ SAS diamond vid tillfället)
 
Toppen