Har rest österut med SAS i 15 år. Har blandat kabinerna hej vilt under tiden och åkte igår C.
För 15 år sedan var det mest affärsfolk blandat med lite ströturister. SAS och A340 var en garant för en lugn resa (vilket var ett välkommet lugn efter uppåt två veckors kuskande på den kinesiska landsbygden boende på kinesiska hotell och tveksamma flygupplevelser med inrikesflyg i Kina) kort sagt när jag boardade en SAS A340 var det med ett lugn och en känsla av att komma hem.
Sedan kom gruppresorna av Europeer, plötsligt var det inte lugn och ro i kabinen längre. Hade två gånger det tveksamma nöjet att hamna mitt i gruppresor där jag den sista resan var helt omringad av svenska pensionärer som stod, hängde och klängde precis överallt. Det var under denna resa jag sade aldrig mer och har bokat C sedan dess.
Igår när personalen på CPH gjorde preboarding kom jag in i en hall FULL av kinesiska turister, det var högar med nötskal precis överallt och liknade mer en kinesisk tågstation än en gate i Köpenhamn. Nej, jag har inget emot kineser och inte kinesiska gruppresor heller. Jag tycker det är fantastiskt att världen har förändrats som den gjort de senaste 15 åren men jag kan konstatera att mitt beslut att flyga C på intet sätt förändrats. Svenska pensionärer och kinesiska turister låter lika mycket. (även om de svenska pensionärerna harklar och spottar mindre)
Nåväl SAS har inte lagt många kronor på sina A340kabiner de senaste 15 åren. De är välanvända och det syns.
Färgen flagnar, borden som var plana för 15 år sedan sluttar betänkligt. IFEn som var senaste skriket för 15 år sedan håller inte måttet. Maten är OK men serveras i plastskålar (salladen) som är av samma modell som jag värmer barnmat till vår ettåring. Menyn i detta fall klarade man inte av att översätta från svenska till engelska så man behåller helt enkelt det svenska ordet (Karl Johan mushrooms?!?). Det är lappat och lagat i varje hörn och skrymsle. SAS lever på att de har direktlinjer och tar betalt därefter, de har dessutom en oförtjänt lojal kundkrets i Skandinavien. Jag misstänker att de flesta bokar SAS av gammal vana (mig själv inkluderad)
SAS har nya plan på gång, uppgraderade kabiner vad jag förstår men konkurrenterna är där sedan länge. I Scandorama tidningen skriver man väldigt mycket om vad som ska hända fram till 2018 men det är en klen tröst för dagens kunder. Hoppas bara att SAS hinner få sina nya plan innan folk inser att det finns alternativ...
För 15 år sedan var det mest affärsfolk blandat med lite ströturister. SAS och A340 var en garant för en lugn resa (vilket var ett välkommet lugn efter uppåt två veckors kuskande på den kinesiska landsbygden boende på kinesiska hotell och tveksamma flygupplevelser med inrikesflyg i Kina) kort sagt när jag boardade en SAS A340 var det med ett lugn och en känsla av att komma hem.
Sedan kom gruppresorna av Europeer, plötsligt var det inte lugn och ro i kabinen längre. Hade två gånger det tveksamma nöjet att hamna mitt i gruppresor där jag den sista resan var helt omringad av svenska pensionärer som stod, hängde och klängde precis överallt. Det var under denna resa jag sade aldrig mer och har bokat C sedan dess.
Igår när personalen på CPH gjorde preboarding kom jag in i en hall FULL av kinesiska turister, det var högar med nötskal precis överallt och liknade mer en kinesisk tågstation än en gate i Köpenhamn. Nej, jag har inget emot kineser och inte kinesiska gruppresor heller. Jag tycker det är fantastiskt att världen har förändrats som den gjort de senaste 15 åren men jag kan konstatera att mitt beslut att flyga C på intet sätt förändrats. Svenska pensionärer och kinesiska turister låter lika mycket. (även om de svenska pensionärerna harklar och spottar mindre)
Nåväl SAS har inte lagt många kronor på sina A340kabiner de senaste 15 åren. De är välanvända och det syns.
Färgen flagnar, borden som var plana för 15 år sedan sluttar betänkligt. IFEn som var senaste skriket för 15 år sedan håller inte måttet. Maten är OK men serveras i plastskålar (salladen) som är av samma modell som jag värmer barnmat till vår ettåring. Menyn i detta fall klarade man inte av att översätta från svenska till engelska så man behåller helt enkelt det svenska ordet (Karl Johan mushrooms?!?). Det är lappat och lagat i varje hörn och skrymsle. SAS lever på att de har direktlinjer och tar betalt därefter, de har dessutom en oförtjänt lojal kundkrets i Skandinavien. Jag misstänker att de flesta bokar SAS av gammal vana (mig själv inkluderad)
SAS har nya plan på gång, uppgraderade kabiner vad jag förstår men konkurrenterna är där sedan länge. I Scandorama tidningen skriver man väldigt mycket om vad som ska hända fram till 2018 men det är en klen tröst för dagens kunder. Hoppas bara att SAS hinner få sina nya plan innan folk inser att det finns alternativ...