Senaste nytt

SAS lite klåfingriga

Nemo

Medlem
Numera har dom ju vin i T4 loungen... Jag tror det där med lagskäl är en undanflykt... Förut fick dom ju enligt uppgift överhuvud taget inte servera alkohol på inrikes men helt plötsligt gick det bra. Kan inte säga nått om andra länders lagar men det känns som ett svepskäl
Det är Sigtuna kommun som bestämmer utskänkningstillståndet på Arlanda. Ombord på inrikesflyg är det kommunen där flygbolagets säte ligger, här Solna kommun. Bara för att lagen är densamma betyder inte att tillämpningen är lika. Gissar att det handlar om ett slutet sällskap i loungen, och inför publik ombord och därför olika tillämpningar.
 

Totopez

Medlem
Hur fungerar det i loungen då?
Loungen verkar ha något slags specialtillstånd. Det är fortfarande ett tillstånd att servera till allmänheten precis som för vanliga restauranger, men i vanliga fall får man inte ha självservering av alkohol som det är i lounger.

Men jag tror att skillnaden mellan gratis i lounge och gratis för EBD inrikes är att drycker är inkluderade för alla i loungen. Då bjuder inte SAS, utan alla serveras samma.
 
A

Aurora

Guest
Hur fungerar det i loungen då?

I Norge er det slik:


8-9.Serverings- og drikkeforbud

Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet,
2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten,
3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler,
4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted,
5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass,
6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.
På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol.

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 1, 2 og 3 gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 3 gjelder ikke når beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap.

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies eller lånes ut til privatperson for en enkelt bestemt anledning til sluttet selskap, og utleier for øvrig ikke står for andre deler av arrangementet.

Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) - Lovdata
 
Bra där, jag gillar vettiga källhänvisningar! :)

Loungen verkar ha något slags specialtillstånd. Det är fortfarande ett tillstånd att servera till allmänheten precis som för vanliga restauranger, men i vanliga fall får man inte ha självservering av alkohol som det är i lounger.

Men jag tror att skillnaden mellan gratis i lounge och gratis för EBD inrikes är att drycker är inkluderade för alla i loungen. Då bjuder inte SAS, utan alla serveras samma.
Det är uppenbarligen en intressant juridisk situation. Mig veterligen har inte lagen ändrats den närmaste tiden. Loungerna skulle möjligtvis kunna komma undan med slutet sällskap även om det behöver böjas ganska ordentligt på tolkningen av slutet sällskap för att det skulle fungera. Men de andra alternativen med ett klassiskt alkoholtillstånd torde vi ju kunna utesluta på grund av självserveringen.

Inrikesflighterna däremot; att de ändrar från i princip obegränsad tillgång till att endast ett glas vin ingår (om jag förstått det rätt) kan nog inte skyllas på någon lag. Antingen har SAS gjort bort sig innan och inte följt lagen, eller så är det någon kommunal tjänsteman som tror att han är småpåve och försöker reglera det svenska inrikesflygets resenärers alkoholkonsumtion (s.k. fika :) ). Men mest troligt är att SAS har varit klåfingriga och snålat.

Huruvida det skulle kunna ingå ett glas vin i biljetten eller inte, om man är Diamond och reser i Go, får jag inte ihop med vare sig någon lag eller något annat rationellt. Mest troligt är att SAS även här har varit klåfingriga och snålat. Fast förut ingick väl ingen dricka alls så man skulle ju kunna se det som att de är generösa. Men om en Diamond köper en av de billigaste inrikesbiljetterna så lär de väl gå back på det andra glaset vin, så låt oss kalla det att SAS försöker vara ekonomiska.

Den lättaste förklaringen är alltsom oftast också den mest troliga.
 

Totopez

Medlem
Bra där, jag gillar vettiga källhänvisningar! :)


Det är uppenbarligen en intressant juridisk situation. Mig veterligen har inte lagen ändrats den närmaste tiden. Loungerna skulle möjligtvis kunna komma undan med slutet sällskap även om det behöver böjas ganska ordentligt på tolkningen av slutet sällskap för att det skulle fungera. Men de andra alternativen med ett klassiskt alkoholtillstånd torde vi ju kunna utesluta på grund av självserveringen.

Inrikesflighterna däremot; att de ändrar från i princip obegränsad tillgång till att endast ett glas vin ingår (om jag förstått det rätt) kan nog inte skyllas på någon lag. Antingen har SAS gjort bort sig innan och inte följt lagen, eller så är det någon kommunal tjänsteman som tror att han är småpåve och försöker reglera det svenska inrikesflygets resenärers alkoholkonsumtion (s.k. fika :) ). Men mest troligt är att SAS har varit klåfingriga och snålat.

Huruvida det skulle kunna ingå ett glas vin i biljetten eller inte, om man är Diamond och reser i Go, får jag inte ihop med vare sig någon lag eller något annat rationellt. Mest troligt är att SAS även här har varit klåfingriga och snålat. Fast förut ingick väl ingen dricka alls så man skulle ju kunna se det som att de är generösa. Men om en Diamond köper en av de billigaste inrikesbiljetterna så lär de väl gå back på det andra glaset vin, så låt oss kalla det att SAS försöker vara ekonomiska.

Den lättaste förklaringen är alltsom oftast också den mest troliga.
Jag kollade upp serveringstillstånden på Arlanda. Det är tillstånd för servering till allmänheten, och alltså inte slutet sällskap. SSP står för tillståndet.
 

agehall

Medlem
Jag kollade upp serveringstillstånden på Arlanda. Det är tillstånd för servering till allmänheten, och alltså inte slutet sällskap. SSP står för tillståndet.

Hur ser tillståndsområdena ut? Jag utgår från att det är ett flertal och inte bara ett enda stort område?
 
A

Aurora

Guest
Det är Sigtuna kommun som bestämmer utskänkningstillståndet på Arlanda. Ombord på inrikesflyg är det kommunen där flygbolagets säte ligger, här Solna kommun. Bara för att lagen är densamma betyder inte att tillämpningen är lika. Gissar att det handlar om ett slutet sällskap i loungen, och inför publik ombord och därför olika tillämpningar.

Seems very correct: Svensk frfattningssamling 2010:1622 Alkohollag (2010:1622) - riksdagen.se

"Serveringstillstånd som avser servering i inrikes trafik på
fartyg, luftfartyg eller järnvägståg (trafikservering),
meddelas dock av den kommun där det företag som vill bedriva
serveringen har sitt säte, eller där den person som vill
bedriva serveringen har sitt hemvist"

Men selve tillståndet får man neppe sett. I Norge er det iallefall hysterisk strengt reglement om å gi bort alkohol innrikes; det er derfor SAS har fått tillatelse til én gratis drikke da man omgår regelen ved å si "den er inkludert i billettprisen".
 
Toppen