Senaste nytt

SAS lite klåfingriga

AABack2ARN

Medlem
Gnäll eller inte - det som dock är klart är att SAS petar lite här och petar lite där. Det blir otydligt för alla. Och frågan är vad allt detta petande kostar både avseende utbildning, förväntningar och godtycke?
 

varva77

Medlem
Det oklaraste är ändå tja
Både av egna erfarenheter samt inte minst vad jag läst på Forumet kan jag anse att SAS petar ofta i småsaker istället för att kanske lägga energin på väsentligheter.
Några exempel;
- SAS långlinjer i economy erbjuds en styck läsk/vatten. Småsnålt.
- I Economy Extra läste jag till min förvåning att de tar betalt för snacks som chips, medan drycker är helt fria.
- Som Diamond i economy får du en styck fri dryck till dig samt en gäst. Upplevde förra veckan att betoningen verkligen låg på ordet en.
- Än värre att på inrikes gäller det inte en styck vin. (Reser frekvent inrikes och det ytterst få som sörplar vin) Så varför denna begränsning.
- Angående min tidigare tråd rörande "närmast anhöriga". Regeln rörande barnbarn har visat sig godtrogen och petig. Varför inte slippa problemet genom att erbjuda ett antal loungevouchers som alternativ i Diamonds s.k Godisbag?

Finns fler exempel som jag inte ska trötta ut er med.
Tänk om denna energi och möda t.ex. lades på en priority boarding värd namnet. Idag är det rent patetiskt. Innan de ropat ut info om Priority boarding som f.ö. ingen bryr sig i är halva boardingen klar.
Jag kanske låter lite grinig, men när man som jag reser varje vecka är det de små detaljerna som gör det.

Håller med det mesta även om jag tycker att det är någorlunda tydligt med dryck EBD i GO. Värst är alkoholfria drycken i PLUS på long haul, så jäkla småsnålt och skulle vara ett halvtydligt tecken på att man fortfarande är fullservicebolag. Såvitt jag vet är det väl bara UA som inte erbjuder alkolhol gratis på något sätt i ekonomi men det är möjligt att jag har fel.
 

JWD

Medlem
- I Economy Extra läste jag till min förvåning att de tar betalt för snacks som chips, medan drycker är helt fria.

Vafalls! Vad har jag nu missat?! Har SAS börjat ta betalt för tilltugg i Plus på long haul? Kan någon vara så snäll och förklara att jag bara har missuppfattat @ulagun
 

palmen

Moderator
Jag hörde att det numera bara ingick en dryck till maten i Plus? (intercont). Men det kanske är fel?
Det är fel, flög SAS plus i mitten på april till SFO och det var inga problem att få in flera mikkeller öl och beställa gin&tonic mm.
DÄremot var de lite kinkiga på att ge mig tilltugg när jag satt på min plats. Gick tillbaka till bakre galleyt för att beställa en till Mikkeller, blev tillfrågad om jag ville ha något mer och det var inga problem att få lite tilltugg då också.
 

palmen

Moderator
Har du någon källa på det?
I Sverige är det olagligt att ge bort alkohol.
Antar att man kommer runt detta i SAS PLUS där man har köpt en biljett där detta är inklusive.
I SAS GO som diamond så ingår det dock inte i priset utan är en "förmån", tror inte att man kommer runt lagstiftningen genom att kalla det för en förmån. Teoretiskt tror jag dock att de skulle kunna sälja det för 1 krona, då har de tagit betalt (har dock inte koll på detta).
 
I Sverige är det olagligt att ge bort alkohol.
Antar att man kommer runt detta i SAS PLUS där man har köpt en biljett där detta är inklusive.
I SAS GO som diamond så ingår det dock inte i priset utan är en "förmån", tror inte att man kommer runt lagstiftningen genom att kalla det för en förmån. Teoretiskt tror jag dock att de skulle kunna sälja det för 1 krona, då har de tagit betalt (har dock inte koll på detta).
Hur fungerar det i loungen då?
 
Toppen