Senaste nytt

SAS lanserar direktlinje Stockholm Arlanda-Hong Kong

Status
Stängd för vidare inlägg.

nota bene

Medlem
Hoppas att det blir en sen natt avgång från Arlanda. Jag hatar att landa tidigt på morgonen i Asien och jobba direkt...
Håller helt klart med. Det är svårt att sova ombord om det är avgång på tidig e.m. från Europa och landning på morgonen i Asien.


För att spinna vidare på min tidigare kommentar så hittar jag 71 destinationer* med KA/CX/S7 från HKG vid snabbkoll på Cathay's hemsida. Detta i kontrast till *A som enligt din karta flyger 20 destinationer.

* Med destinationer menar jag destinationer som har någon relevans från ARN-HKG-XXX, alltså ej Europa, Afrika eller Amerika (exkl. Hawaii).
 

Zwizz

Medlem
Fantastisk nyhet så här inför julen.Hkg är min Asien destination.Och SAS kommer att kunna dra nytta av all frakt som vill till Norden.
 

Dr. Miles

Expert
För att spinna vidare på min tidigare kommentar så hittar jag 71 destinationer* med KA/CX/S7 från HKG vid snabbkoll på Cathay's hemsida. Detta i kontrast till *A som enligt din karta flyger 20 destinationer.
Jag räknade 60 möjliga destinationer med Cathay Pacific/Dragonair/S7 Airlines från Hong Kong.
  1. Auckland
  2. Adelaide
  3. Brisbane
  4. Cairns
  5. Melbourne
  6. Perth
  7. Sydney
  8. Phnom Penh [KA]
  9. Siem Reap [KA]
  10. Beijing
  11. Changsha [KA]
  12. Chengdu [KA]
  13. Chongqing [KA]
  14. Fuzhou [KA]
  15. Guangzhou [KA]
  16. Guilin [KA]
  17. Haikou [KA]
  18. Hangzhou [KA]
  19. Kunming [KA]
  20. Nanjing [KA]
  21. Ningbo [KA]
  22. Qingdao [KA]
  23. Sanya [KA]
  24. Shanghai7
  25. Wenzhou [KA]
  26. Wuhan [KA]
  27. Xi'an [KA]
  28. Xiamen [KA]
  29. Zhengzhou [KA]
  30. Denpasar (Bali)
  31. Jakarta
  32. Surabaya
  33. Fukuoka
  34. Okinawa [KA]
  35. Osaka
  36. Sapporo
  37. Tokyo
  38. Busan [KA]
  39. Jeju [KA]
  40. Seoul
  41. Kota Kinabalu [KA]
  42. Kuala Lumpur
  43. Penang [KA]
  44. Yangon [KA]
  45. Cebu
  46. Clark/Angeles [KA]
  47. Manila
  48. Irkutsk [S7]
  49. Khabarovsk [S7]
  50. Vladivostok [S7]
  51. Singapore
  52. Kaohsiung [KA]
  53. Taichung [KA]
  54. Taipei
  55. Bangkok
  56. Chiang Mai [KA]
  57. Phuket [KA]
  58. Da Nang [KA]
  59. Hanoi [KA]
  60. Ho Chi Minh City
Lite tveksamma destinationer om det fungerar att byta i Hong Kong när man reser från Norden.
  1. Bengaluru (Bangalore) [KA]
  2. Chennai
  3. Delhi
  4. Hyderabad
  5. Kolkata [KA]
  6. Mumbai
  7. Dhaka [KA]
  8. Kathmandu [KA]
  9. Colombo
  10. Malé
  11. Seychelles
  12. Riyadh
  13. Dubai
  14. Doha
 

Dr. Miles

Expert
Flygavstånd mellan Stockholm och Hong Kong är 5.108 miles och det är ungefär samma nivå som Stockholm-Bangkok (5.158 miles).
Däremot Stockholm-Bangkok v.v. brukar att flyga Stockholm-Estland-Ryssland-Kazakstan-Uzbekistan-Afghanistan-Indien-Myanmar-Bangkok och den flygrutt är lite över 5.300 miles.

Stockholm-Hong Kong ser ut som nästan identisk flygrutt som direkt mellan A-B. Troligen flyger till Xi'an (XIY) och flyga ner söderut för att undvika Qinghai höglandet.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det bör betyda att ett flygplan kan flyga Stockholm-Hong Kong-Stockholm inom 24 timmar inkl. turnaround.
 

nota bene

Medlem
Lite tveksamma destinationer om det fungerar att byta i Hong Kong när man reser från Norden.
  1. Bengaluru (Bangalore) [KA]
  2. Chennai
  3. Delhi
  4. Hyderabad
  5. Kolkata [KA]
  6. Mumbai
  7. Dhaka [KA]
  8. Kathmandu [KA]
  9. Colombo
  10. Malé
  11. Seychelles
  12. Riyadh
  13. Dubai
  14. Doha
Jag tog med de som inte var Mellanöstern här. Mest med tanke på att du hade med Indien på Asienkartan - så jämförelsemässigt verkade det ok. Även om Indien rimligen är mest logiskt att byta i Mellanöstern för, men HKG är inte så mycket sämre än LHR från ARN. :)
 

Ricci

Medlem
Jätteskoj att man satsar på Hong Kong från Skandinavien:)

Det blir intressant att se hur prissättningen kommer att bli och hur mycket SAS är beredd att "betala" för att få in feeder pax till ARN.
Jag kan tänka mig att Lufthansa/Swiss kommer med bra priser till HKG nästa år i Z och P klasser från Skandinavien:)
Finnair lär väl börja flyga med sin A350 nästa år till HKG med CC som kommer från ett bemanningsföretag....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen