Senaste nytt

SAS lanserar 21 nya rutter

twiggs

Medlem
Blå tåget har iofs, efter en lite trög start, visat att intresset finns även i tågbranchen :)

Jag var inne på ett tågforum och läste lite (dessa personer har mycket bra koll på kommande förändringar och liknande i tågtrafiken – till nytta för mig med årskort) och kom fram till att ledningen skulle ha något form av möte där man ska gå igenom om man ens ska fortsätta och om ska det, i vilken utformning. Jag har bara för någon vecka sedan åkt med detta tåg i tider som borde vara de bästa – vart knappt en kotte ombord och ensam var man i restaurangvagnen. Så att det går lika bra för Blå Tåget som de själv ville ge sken av på TUR-mässan tror jag inte riktigt.


Och här är senaste nytt angående detta:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=595966
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag var inne på ett tågforum och läste lite (dessa personer har mycket bra koll på kommande förändringar och liknande i tågtrafiken – till nytta för mig med årskort) och kom fram till att ledningen skulle ha något form av möte där man ska gå igenom om man ens ska fortsätta och om ska det, i vilken utformning. Jag har bara för någon vecka sedan åkt med detta tåg i tider som borde vara de bästa – vart knappt en kotte ombord och ensam var man i restaurangvagnen. Så att det går lika bra för Blå Tåget som de själv ville ge sken av på TUR-mässan tror jag inte riktigt.


Och här är senaste nytt angående detta:
Postvagnen - Inställda turer Blå Tåget


Tråkigt isåfall (iofs har jag inte åkt med Bå tåget själv, så har ju inte heller hjälpt dem). Min analys om att det börjar gå bättre för Blå tåget är väldigt tunt underbyggd. Pratat med en vän som åkte med bolaget, och sen har jag följt deras Facebook-sida.....så min utvärdering hade ju kunnat vara både mer diversifierat underbyggd, och mer objektiv :D
 

Palazzi

Medlem
Nu fick jag det slutgiltiga svaret från SAS angående BoB eller fri catering. Det var som twiggs skrev; europaconcept gäller....så ingen fri catering.
 

OnTime

Medlem
Jag såg idag på www.sas.se att SAS får ny tidtabell till/från Tel Aviv från 28 okt. Detta möjliggör nu för anslutningar på returen i Köpenhamn (iso ankomst som nu är 23:20)

SK771 09:00-14:20 Köpenhamn - Tel Aviv
SK772 15:20-19:00 Tel Aviv - Köpenhamn
 

AABack2ARN

Medlem
Det är väl förvisso väldigt kul att SAS öppnar nya linjer, men jag kan inte sluta förundras över deras (brist på) strategi. Det känns som alltför många linjer bara trafikeras vissa dagar i veckan och dessutom gärna olika tider olika veckodagar. Hiskeligt frustrerande för oss som reser i tjänsten.

En del av de nya linjerna kan ju dessutom mer eller mindre klassas som charter. Linjer som trafikeras under 6-10 veckor med en eller två flyg per vecka, dvs en flygserie om totalt 12-20 flyg! Måste kosta avsevärda pengar att starta upp och avsluta linjer på det sättet även om de enbart nyttjar lokala handlingbolag på flygplatserna. De vet knappt vilka SAS är och än mindre känner de till EuroBonus. I loungen tittar de på EuroBonus-kortet och undrar om man kommer från månen.

Och jag ser inte riktigt vitsen med att "ombokningsbara" biljetter till flertalet av dessa destinationer eftersom det inte finns något att boka om till :(. I de flesta fall tillåter inte biljetterna re-routing annat än via CPH eller OSL (om ens det) så det spelar ingen roll att det går ett code-share LH-plan med SAS-nummer tll Frankfurt när man inte får boka om till det. Då lägger jag hellre lite extra pengar på en LH-biljett från start som ger betydligt mer flexibilitet eller satsar på ett annat bolag.

Och, som sagt, detta verkar sprida sig även till affrsdestinationer som AMS, CDG, ZRH, GVA och MAD med flera.
 

airborn

Medlem
Funderar på att boka Point bargain till TLV för 20.000 poäng i november.

Är det värt att betala 5000 poäng i Y resp 10.000 poäng (50% mer) för att åka C till TLV i A319? Jag kan förstå att man betalar Y och C för flexibiliteten, men detta är ju samma regler för alla klasser vid bonusbokning. Är det bara måltiden ombord och seat blockningen man går miste om (om man är EB Guld?) tycker inte det verkar vara ngn bra deal..
 
Toppen