Senaste nytt

SAS lägger ner Stockholm-Gdansk och Oslo-Palanga

Jacob

Medlem
Sista flygningen på linjen Stockholm-Gdansk blir 3 september och sista flygningen Oslo-Palanga blir 27 augusti.

Passagerare som har biljetter på någon av dessa linjer kommer bokas om med SAS via Köpenhamn.
 

MarcusC

Medlem
SAS Sverige har ju ingen vettig typ för dessa "tunnare" linjer. (som diskuterats förr) Alla liknande linjer från CPh trafikeras ju av Crj900, elller Cimbers Crj200. Att inte SAS Sverige gör någon liknande deal som SAS DK..Fast vet inte med vem försås...
 

Palazzi

Medlem
Palanga kan jag förstå, men är förvånad över nedläggningen av turen till Gdansk.

Tycker städerna Gdansk, Sopot och Gdynia är väldigt trevliga... Känns dock lite omständigt att behöva byta plan på en resa som ska ta 50min...
 

Roger J

Medlem
Håller med om att SAS på Arlanda borde ordna en flotta med mindre plan. De borde flyga till Riga och snart borde de väl ordna egen linje till Tallinn med tanke på utvecklingen inom Estonian. Samt massa inrikeslinjer som borde trafikeras. Och en del tunnare linjer ner på Europa som antagligen har bra yield men ett mindre passagerarunderlag.
Inte för att man vill ha tillbaka Q400 på Zurich etc... :eek:
 

fly4fun

Medlem
Tråkigt. Trestaden är en av mina favoritdestinationer för en weekendresa. Jag flög senast GDN-ARN den 20 maj. Det var 2 pax ner och 100% fullt upp :)
SAS har för övrigt sommaruppehåll till GDN som åter skulle börja trafikeras 3 sep, nu blir det inget av det alltså.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Håller med om att SAS på Arlanda borde ordna en flotta med mindre plan. De borde flyga till Riga och snart borde de väl ordna egen linje till Tallinn med tanke på utvecklingen inom Estonian. Samt massa inrikeslinjer som borde trafikeras. Och en del tunnare linjer ner på Europa som antagligen har bra yield men ett mindre passagerarunderlag.
Inte för att man vill ha tillbaka Q400 på Zurich etc... :eek:

Är lite mer skeptisk till mindre plan inom huvudbolaget... Skulle hellre se att de inkorporerade ett annat mindre svenskt bolag (nextjet eller liknande) och operera som Wideroe i Norge.

Vi får väl se om Estonian överlever året... Nu ryktas det om att de behöver en rejäl kapitalinjektion av den estniska staten för att klara sommarmånaderna. De får sedan tidigare ca 250 miljoner årligen, men dessa har tydligen redan använts upp.
y
 

MarcusC

Medlem
Precis som nämts, borde SAS Sverige ha ett regionalt matarbolag för glesare linjer. Som ex vis Wideröe. SAS sveriger vlir ju svagare för man inte kan konkurrera mot BT med flera på Baltikum / Nordeuropa med avsaknad av regionalflyg. Tom Malmö Avi gör ju detta inom ramen för sverigeflyg? SK hade ju samarbete med City&Skyways. SK skulle kanske köpt in vissa linjer som DK gjorde/gör med Cimber av ex vis Skyways/City (innan de kursade då..). Men ERJ145 &. F50 e väl inga lysande affärer idag...
 

Jonas C

Medlem
Tusan också, jag som var inbokad på ARN-GDN-ARN den 9-10 september. Anade nästan att rutten gick dåligt då min biljett kostade 500kr t/r. Dessutom är det massvis med konkurrens från lågpris bolagen på just den rutten. Varför SAS flyger dit över huvudtaget förstår jag inte (antar att det inte finns många affärsresande?)

Har för övrigt inte blivit kontaktad av SAS än, men min bokning syns inte längre på SAS hemsida (dock finns den kvar i Amadeus). Hoppas verkligen inte att de har avbokat resan utan mitt godkännande!
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Tittar man på avgången Stockholm-Gdansk den 9 september står det nu 0 på alla bokningsklasser.

Informationen är ganska färsk så de har väl inte hunnit att kontakta och boka om alla passagerare än. Det är som sagt ombokning via Köpenhamn som gäller i första hand.
 

fly4fun

Medlem
Tusan också, jag som var inbokad på ARN-GDN-ARN den 9-10 september. Anade nästan att rutten gick dåligt då min biljett kostade 500kr t/r. Dessutom är det massvis med konkurrens från lågpris bolagen på just den rutten. Varför SAS flyger dit över huvudtaget förstår jag inte (antar att det inte finns många affärsresande?)

Har för övrigt inte blivit kontaktad av SAS än, men min bokning syns inte längre på SAS hemsida (dock finns den kvar i Amadeus). Hoppas verkligen inte att de har avbokat resan utan mitt godkännande!

Det finns inte "massviss" av konkurrens på rutten, utan enbart ett rosa lågprisflygbolag som flyger från Nyköping, 15 mil från Arlanda. Det rosa lågprisflygbolaget börjar för övrigt "på försök" ta betalt för handbagage som man har med sig in i kabin. Eller har jag missat nått bolag?

Däremot skulle jag gissa att det nystartade polska flygbolaget OLT Express med bas i Gdansk, förr eller senare, kommer öppna GDN-ARN, nu när SAS dragit sig ur. OLT Express flyger exempelvis GDN-KEF från 149 PLN (drygt 300 SEK) enkel resa. I priset ingår 16 kg incheckat bagage, mat/dryck ombord.

Visst finns det efterfrågan för affärsresande. Många svenska storföretag har fabriker/kontor i Gdansk området t.ex. ABB, Flextronics, Skanska, Ikea, Nordea m.fl.
 
Last edited:
Toppen