Senaste nytt

SAS kundservice i Tallinn - våra hjältar!

Agö

Medlem
Det är väl snarare datasystemet de använder som anger 190.000 poäng istället för 140.000 och därav att du fick det svaret.

Vet att jag stötte på liknande problem förra året då jag skulle boka resa inom Sydamerika. De ville ha betalat som att jag flyg Nordamerika-Sydamerika fastän jag ville flyga inom zonen med ett byte.
Det är där hjärnan ska trigga en viss reflex. Åtminstone om man kan sitt jobb.
 

FFlash

Medlem
Det är väl snarare datasystemet de använder som anger 190.000 poäng istället för 140.000 och därav att du fick det svaret.

Vet att jag stötte på liknande problem förra året då jag skulle boka resa inom Sydamerika. De ville ha betalat som att jag flyg Nordamerika-Sydamerika fastän jag ville flyga inom zonen med ett byte.

Jag tror att det är nånting sådant som strular här också. Eller så anar jag att hon knappat fel på nåt vis då BOG-UIO segmenten är nästa dag (inkommande nattflyg LHR-BOG). Jag antar att det är ett fel i systemet men hon vågade inte läsa regler och ifrågasätta systemet, "computer says"

Jag vet inte om dessa blev offtopic för tråden, men jag hittade inte på nåt annat tråd som skulle passa in bättre...
 

Impendill

Medlem
Ja, och då ska man lyssna på den som kan mer, i detta fallet kunden. Eller bara fråga någon mer erfaren kollega.

Absolut! Men säger datorn nej så kanske det är svårt för någon som inte kan att komma runt det.
Bättre att hoppas på att någon annan som kan är tillgänglig i morgon och kan lösa problemet.

Men det verkar ju uppenbarligen som att det ligger något "inbyggt" fel i just den zonen.
Jag fick som sagt liknande problem men till slut löstes det genom att jag fick prata med en annan agent, så hoppet finns ju:)
 

FFlash

Medlem
lyssna på den som kan mer, i detta fallet kunden. Eller bara fråga någon mer erfaren kollega.

Det där (boldat) är det ända som jag tycker är riktigt dåligt hos SAS när saker går snett, annars tycker jag SAS är superbra i alla avseenden. Jag har flera tillfällen då de gjort enkla misstag som jag snällt påpekat, varpå det börjat storma på mig med 0%-förmåga för feedback {offtopic slut}

Hon jag pratade med var mycket vänlig och tom. medgav sin inkompetens och sökte sig hos högre manager, vilket jag respekterar stort i kundservice! :) Jag blev däremot lite (bara lite för att det är söndagkväll) sur på just denna manager som hittade på egna regler och visade denne nya agent fel väg att lösa problemet. Jag tycker att managernivå ska veta hur saker och ting funkar, men det är söndag kväll så det är ganska OK.
 

palmen

Moderator
Försökte nyss boka mitt första business eurobonus award och ringde Tallinn. Vänlig dam svarade, hette inte "Katarina". Jag läste upp min resa, 8 ben till sydamerika och det tog nån 10 minuter och hon pustade ut ett par gånger "du verkar veta vad du gör, men det här är första gången för mig". Slutligen fick hon fram min rutt och nämnde 190000 poäng. Jag säger nej, det ska vara 140000 poäng till sydamerika från Europa. Hon säger att det finns 90k ekonomi och 190k First class, det finns ingen business award. Jag säger att nej, Avianca har ingen First heller, jag har kollat att det finns lediga businessplatser och inget annat. Hon går till supervisern och tillbaka säger hon att jo du har rätt att business till sydamerika är 140000, men för att det är så många ben i en zon så läggs det 50000 till ?!?!?!? varpå jag säger att nej stämmer inte. Hon är dock mycket vänlig men kan inte hjälpa vidare för att hon inte har kunskapen, verkar som managern/supervisorn är ute och säglar också...det finns ju ingen sådan regel! HEL-ARN-LHR-UIO är rutten.
Hon föreslår spara routingen och ringa tillbaka på måndagen då när EB supporten är på jobbet. Jag tackar och ber göra det.

?? Ska jag nu ringa imorgon och direkt be denne "Katarina" att fixa min resa? :)
Den kundtjänst som svarar utanför ordinarie öppettider i Tallinn är oftast inte samma personer som sitter med amex 2-4-1 bokningar, det är just dessa personer som är väldigt duktiga för det mesta. Ser inte helelr några konstigheter med din routing den ska vara ok. Det kan ju dock vara något felkodat i systemen som gör att det blir 140+50k av någon anledning även om det är fel.

Det kan ju också vara så att UIO, Marsical Sucre International Airport, Venezuela (så slipper fler googla den IATA-koden som troligtvis inte många känner till) är felkodat till en annan awardzon, även om det är mindre troligt. Större under har ju skett hos andra bolag där tex SAW (Istanbul, Turkiet) var kodat som att det låg i Nordamerika.
 
Toppen