Senaste nytt

SAS kommer att ha fyra produktionsplattformar

011430121

Medlem
SAS kommer att ha fyra olika produktplattformar enligt CHECK-IN.dk
SAS Irland byter namn till SAS Connect, och den nya Midsize-platform kommer att heta SAS Link.
SAS överväger att öppna nya Connect-baser i Stockholm och Oslo.
Bekräftas att SAS kommer att ha 6 stycken E195-E1
Källa: CHECK-IN.dk

Jag undrar vad SAS fackföreningar kommer att säga om detta upplägg
 

Palazzi

Medlem
Känns inte som om man kommer ha mycket till val, om man ska kunna konkurrera med med framförallt Ryanair (som numera är såväl på Arlanda som inrikes) och Eurowings. Att konkurrera med kvalitet tycks inte ha fungerat på särskilt många platser i världen, så har svårt att se att SAS ska vara den "första" som löser dessa svårigheter på annat sätt än genom kostnadsbesparingar.

Tror att det är smart av SAS att fokusera på ATR, CRJ och E195 på tunnare linjer, för varken Ryanair eller Eurowings vill till synes gå den vägen. Blir man det enda allians-anslutna bolaget på dessa tunnare linjer så får man dels intäkter på givna linjer, men det hjälper såklart också till för att fylla sina egna A32X från hubbarna (ARN, CPH, OSL).

Möjligheten att konkurrera, på samma premisser som nämnda konkurrenter, tror jag är omöjligt. Ryanair slingar sina rutter ständigt mer effektivt (som Malta-Bergamo-Landvetter-Stockholm) och Eurowings drar fördelar av såväl geografisk placering, ingen kostnadsbas som ingående balans (gamla villkor och löner) samt möjliga stordriftsfördelar.

Nödvändigt (om än kanske tråkigt) för SAS, för annars misstänker jag att t.ex. Lufthansa-ägda Air Dolomiti gör gemensam sak med Eurowings. De ska nära dubblera sin flotta av E190/195 (tar över Citylines gamla ordrar) nästa år och de är ju redan inne och tassar med linjerna till/från Kalmar och Ronneby.
 

apknug

Medlem
Inget dåligt som inte har något positivt med sig. Pandemin kan, förhoppningsvis, leda till att SAS kan leva vidare och städa upp villkoren för framförallt de i cockpit men även i kabinen till normala villor för 2020 och framåt.

"Han påpekar också att avtal redan har ingåtts med danska fackförbundet Flyvebranchens Personale Union (FPU) för de nya företagen, Connect och Link.

- De förändringar som sker i SAS -koncernen sker nu i enlighet med gällande lagar och ingående skandinaviska kollektivavtal, säger Eckhoff."


SAS-pilotene raser: – Umoralsk, uetisk og usolidarisk – E24
 

nissefalk

Medlem
Jag har via kontakter liknande indikationer på att något i denna riktningen är på väg, inte så roligt för dom som har många år i SAS.

Flög nyligen 4 leg med Swiss till Barcelona i Business, på mina datum kostade det en tusing mindre än SAS Plus och det var väldigt bra service och framför allt jämn service, inget fix med vem som skall ha vilken dricka eller hur många, himla trist att allt bara handlar om billigt billigt.

Kanske läge för något bolag i Europa att får in en riktigt business class med 2-2 config nu så man får något alternativ till alla lågpris flyg.
 

intuition

Medlem
Detta är enda vägen framåt för SAS.
Särskillt SAS pilotfack verkar ha svårt att förstå att monopoltiden tog slut för 25 år sedan.
Richard Gustafsson, vars ledarskap räddade SAS från konkurs är mycket illa omtyckt inom SPG.
Ända in på 2010-talet krävde pilotfacken tonnage tillägg, dvs var flygplanet fyllt över en viss procentsats med passagerare och eller cargo skulle de ha ett extra påslag på lönen. Detta absurda lönepåslag försvann tackolov 2012.
 

Joanna

Medlem
Jag har via kontakter liknande indikationer på att något i denna riktningen är på väg, inte så roligt för dom som har många år i SAS.

Det är enkelt att vara efterklok men om vissa arbetsgrupper, samt respektive fackförening(ar), tidigare hade varit mer tillmötesgående skulle detta kanske kunna undvikts.

Det är mycket tråkigt för dem som har många år kvar till pension. Jag är glad att jag valde lämna SAS för några få år sedan och inse att det finns en verklighet utanför, och glad över att fått varit med på en del av den ”goda tiden”.
 
Toppen