Senaste nytt

SAS koll på läget? SK963 till Hong Kong på väg att landa i en tyfon

RobHK

Medlem
Flight SK963 är påväg att landa runt 07:00 lokal tid i Hongkong. Ungefär samtidigt som tyfonen Haima kommer träffa Hongkong med full kraft. Andra flygbolag har valt att cancellera flighter till Hongkong redan nu. Hur tänkte SAS när man begav sig iväg, fullt medveten om att man enligt senaste prediktionen kommer landa just när stormen riskerar att vara som värst?

Kommer man fortfarande att landa eller diverta till annan flygplats? Jag hade inte velat sitta på den flighten i alla fall..

Tropical cyclone track information - GIS version

UW-Madison CIMSS (@UWCIMSS) | Twitter
 

Canadien

Medlem
SU212 flyger också, men BA, AF och LH har ställt in eller flyttat fram sina avgångar 12-15 timmar ser det ut som. Aeroflotplanet beräknas dock 3h senare än SK963.

Tänker man sig kanske gå ned i Shanghai för att iallafall få folk närmare destinationen?
 

Holloman

Medlem
På Flightradar24 ser det ändå ut som om det är gott om andra plan som är på väg dit och är i trakten av var SK963 är nu. Ett helt gäng Cathay Pacific plan bland annat. Enligt Hong Kongs arrival info är det mest flighter med ankoms kring 09:00 lokal tid som är inställda. Gott om andra flyg än SK963 som ska landa kring 07:00.
 

RobHK

Medlem
Spänningen stiger, man ser att SAS flighten försöker komma in för landning tidigare än normalt, estimerat redan vid 06:45 lokal tid.

Just nu kom denna nyhet upp ifrån HK Observatory:

"The Hong Kong Observatory announces that the Tropical Cyclone Warning Signal Number 8 is expected to be issued at or before 6:30 a.m. today (21 Oct 2016). Winds locally will strengthen further."

Normalt landar inte plan i T8, utan flygplatsen stängs, med vissa undantag för plan som är påväg in för landning. Kanske får SAS passagerarna vara med om något väldigt ovanligt, att landa under en T8 tyfon signal.
 

RobHK

Medlem
SU212 flyger också, men BA, AF och LH har ställt in eller flyttat fram sina avgångar 12-15 timmar ser det ut som. Aeroflotplanet beräknas dock 3h senare än SK963.

Tänker man sig kanske gå ned i Shanghai för att iallafall få folk närmare destinationen?

Helt kört att den kommer få landa i HKG skulle jag säga, blir att landa någon annanstans.
 

RobHK

Medlem
T8 signalen lyfts ju dock för att varna allmänheten, så just när den höjs, så är inte vindarna särskilt starka än, utan det brukar vara cirka 2h förvarning.
 

Canadien

Medlem
Ser ut som att de bytt kurs nu, ser mer ut som Peking eller Shanghai är målet.

Eller inte, nu är det dikt an mot HKG igen,,,
 
Toppen