Senaste nytt

SAS kan ta bort business class inom Europa

Hall

Medlem
Jag tycker det vore bättre ta bort economy extra och bara ha business & ekonomi. Men det lär väl inte hända.?!

Nej, nej. Economy extra är jättebra eftersom det fortfarande är "economy" och de sura tanterna som kollar din reseräkning letar efter ordet "business". Sen att business ibland t.o.m är billigare än dyraste "economy" är en annan femma.
 
Skillnaden är helt klart liten mellan Business & Extra inom Europa, och just den ojämna service nivån höjer ju inte SAS Business produkt inom Europa. Men samtidigt om SAS vill kunna mata passagerare i Business Class till LHR och andra hubbar riskerar man kanske tappa en liten procent lönsamma business resenärer. Jag förstår att man vill minska kostnaderna.

Jag tycker det vore bättre ta bort economy extra och bara ha business & ekonomi. Men det lär väl inte hända.?!

Absolut inte ta bort Economy Extra!!!!!
 

Tjaeng

Medlem
.

Jag tycker det vore bättre ta bort economy extra och bara ha business & ekonomi. Men det lär väl inte hända.?!

Om flygbolagen hade resonerat på det sättet för några decennier sedan hade det på den tiden relativt nya business class-konceptet skrotats och endast första klass och ekonomi skulle återstå... Anledningen till att både premium economy och business uppstod en gång i tiden samt blivit mer och mer distinkt från ekonomiklass är ju för att affärsresenärer som genererar hög yield tenderar till att inte åka/få åka i den högsta kabinklassen.
 

EBGGOT

Medlem
Jag tycker det vore bättre ta bort economy extra och bara ha business & ekonomi. Men det lär väl inte hända.?!

Jag håller med dig till 100% MarcusC, jag har aldrig förstått SAS nuvarande koncept. Jag tycker man skall vara konsekvent i sin affärsmodell, jag tycker inte att man skall behöva gissa sig till fall det finns C klass eller inte på vissa sträckor i Europa. Kör M och C klass på alla flygningar i Europa inkl. inrikes.

NU finns det så många olika system:
1, M, Y, C
2, M, Y(där C biljett longhaul åker Y för första sträckan)
3, M,

Helt sjukt ologiskt system!

Bort med tramset och kör bara M och C på alla sträckor! SAS borde lyssna mer på sina kunder, tror knappast att nuvarande system är ett önskemål från några kunder ...
 

jumbooze

Medlem
Instämmer, Det är perfekt att SAS har Y som eco extra klass då kan man köpa Y om man arbetar med amerikanska bolag, de tillåter Y på reseräkningen då det oftast är flex eco på t.ex. UA.
 

Malu

Medlem
Jag tycker det vore bättre ta bort economy extra och bara ha business & ekonomi. Men det lär väl inte hända.?!

Allt är en fråga om namngivning. Ta bort Business så att det bara blir Eco+ och Eco kvar, men höj nivån på Eco+ till nuvarande Business, med varm mat etc (möjligen inkl en mindre prisjustering). Vips så kan företagen boka något som inte heter Business och resenärerna får ändå service som man förväntar sig... Kan det vara en lösning?
 

Traveller

Medlem
Jag kommer sakna min köttbit från London.. Det finns ju destinationer där det är många i business, till exempel London. Man kan fråga sig om dessa kunder kommer att tappas till BA. Trots allt en högmarginalprodukt då den utnyttjas med hög beläggningsgrad.
 

Adam

Medlem
Är väl bättre de satsar på en premiumkabin med riktigt bra service och mat. Sen om den heter Eco Extra eller Business spelar väl ingen roll.
 
Toppen