Senaste nytt

SAS köper en till Airbus A330-300E med leverans våren 2019, ersätter LN-RKP!

fly4fun

Medlem
Precis som du skriver att det är "långt från verkligheten" att RKP är en extra maskin, så tror jag det är "långt från verkligheten" att LN-RKP kommer pensioneras när nya A330 kommer. Jag tror att RKP kommer bli en riktig extra maskin när nya A330 kommer. I alla fall över sommaren.
 

Carl

Medlem
Fast om SAS skall behålla RKP så måste den genomgå en omfattande D-check i sommar om den inte skall få flygförbud och det har SAS sagt att dom inte kommer göra så det mest troliga är väl att den fasas ut ganska omgående när nya A333 kommer in i flottan.
 
I denna artikeln (Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Snart slutfluget för reserv-340 i SAS står det

"SAS har en längre tid haft en A340-300 som reservmaskin i flottan med möjlighet att sättas in vid behov, till exempel när andra maskiner är på service eller vid hastiga avbrott i trafikplaneringen"

Lite långt från verkligheten då LN-RKP - Airbus A340-313 - SAS - Flightradar24 visar att den går i reguljärtrafik i stort sett varje dag sedan en ganska lång tid tillbaka. Inser självklart att det är ett ilands-problem, men det ska bli skönt att slippa sitta och gruva sig inför nattflygningarna framöver.
Går LN-RKP verkligen i reguljärtrafik på vissa trader? Jag hade fått uppfattningen att den snurrade in där det behövs? Att den går varje dag är jag på det klara med, men jag trodde sträckorna varierade.
 

NotRyan

Medlem
Går LN-RKP verkligen i reguljärtrafik på vissa trader? Jag hade fått uppfattningen att den snurrade in där det behövs? Att den går varje dag är jag på det klara med, men jag trodde sträckorna varierade.
Alla maskiner roteras alltid på olika sträckor, i alla fall från Köpenhamn. Från Stockholm och Oslo är det lite mer fasta på slingorna.
 

Canadien

Medlem
Går LN-RKP verkligen i reguljärtrafik på vissa trader? Jag hade fått uppfattningen att den snurrade in där det behövs? Att den går varje dag är jag på det klara med, men jag trodde sträckorna varierade.
Beror på hur man ser det. SAS tidtabell medger att låta RPK stå på marken konstant, d v s det är inte schemalagt att den ska behövas, men om någon maskin ska på underhåll, eller om större förseningar uppstår så behövs den. Detta kan ju riskera att inträffa dagligen så därav att den får gå rätt mycket.
 
Beror på hur man ser det. SAS tidtabell medger att låta RPK stå på marken konstant, d v s det är inte schemalagt att den ska behövas, men om någon maskin ska på underhåll, eller om större förseningar uppstår så behövs den. Detta kan ju riskera att inträffa dagligen så därav att den får gå rätt mycket.
Yes, exakt min poäng/tanke också. Om "SAS tidtabell medger att låta RPK stå på marken konstant" stämmer, så tycker jag inte det är fel att påstå det är en reservmaskin. :)
 
Yes, exakt min poäng/tanke också. Om "SAS tidtabell medger att låta RPK stå på marken konstant" stämmer, så tycker jag inte det är fel att påstå det är en reservmaskin. :)

Ja, det här har ju diskuterats tidigare och då visade en snabbanalys att LN-RKP trots allt var den maskin som flugit minst antal timmar under den period som kollades och dessutom gått in på många olika sträckor. De andra maskinerna har sina omlopp som de "ligger fast i" men om cirklarna rubbas pga tekniska problem och förseningar så händer det ju att de byter plats med en annan maskin och då fastnar i det omloppet en tid, till nästa rockad.

LN-RKP har aldrig haft ett fast omlopp så länge den varit reservmaskin, vilket den helt klart är. Sedan att den flyger mycket är en helt annan sak. Det kanske säger mer om de andra maskinerna.....
 

KalleSus

Medlem
Ja, det här har ju diskuterats tidigare och då visade en snabbanalys att LN-RKP trots allt var den maskin som flugit minst antal timmar under den period som kollades och dessutom gått in på många olika sträckor. De andra maskinerna har sina omlopp som de "ligger fast i" men om cirklarna rubbas pga tekniska problem och förseningar så händer det ju att de byter plats med en annan maskin och då fastnar i det omloppet en tid, till nästa rockad.

LN-RKP har aldrig haft ett fast omlopp så länge den varit reservmaskin, vilket den helt klart är. Sedan att den flyger mycket är en helt annan sak. Det kanske säger mer om de andra maskinerna.....
LN-RKP är absolut en reservmaskin. Den behövs inte för ordinarie schema - om alla andra 330 och 340 är flygfäiga och håller tiden. Det har dock varit "servicesäsong" de senaste månaderna, och några maskiner har varit på lång C-check i Hongkong under vintern.
Dessutom har LN-RKN varit på icke-planerad service i dryga 10 dagar - och återkommen i trafik först i går.
 
Toppen