Senaste nytt

SAS köper en till Airbus A330-300E med leverans våren 2019, ersätter LN-RKP!

TasselT

Medlem
Då föreslår jag att ni istället chartrar en DC3 från någon av våra veteranklubbar. Ett betydligt säkrare plan att åka med än en ATR. Dessutom motorer som låter som en flygmotor skall göra och inga problem med tryckkabin som inte fungerar. För den som har böjelse att uppskatta turbulens blir effekten maximal i en DC3 med sina stora vingar.
Jag hade "förmånen" att få flyga med en DC3 i lumpen mellan Borlänge och Landvetter 1979 - en upplevelse jag inte glömmer!
Kort sammanfattning av pros and cons:
Pros:
- Rymliga säten med mycket väl tilltaget benutrymme.
- Rejäl värme - ingen behövde frysa.
- Mycket lugn start där man knappt märkte att vi lyfte - typ luftballong.
Cons:
- Ingen flygvärdinna eller servering - en gråhårig fanjunkare drog snabbt det viktigaste att tänka på innan start.
- Ingen tryckkabin vilket gjorde att vi flög i molnbasen med häftig turbulens som följd
- Ingen tryckkabin vilket gjorde att jag trodde mitt huvud skulle sprängas vid inflygning och landning på Landvetter.
- Turbulensen pga av flygningen i molnbasen gjorde att planet dansade som en vante i luften. Försökte spela (magnet)schack med min granne men vi gav upp efter att pjäserna för andra gången flugit runt i kabinen.
- Rejäl värme - blev som en bastu till slut.
- Lite väl lång flygtid: Turen Borlänge - Landvetter tog ca 2½ timme.

Men ändå en upplevelse jag inte vill vara utan :D

/ TT
 
I denna artikeln (Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Snart slutfluget för reserv-340 i SAS står det

"SAS har en längre tid haft en A340-300 som reservmaskin i flottan med möjlighet att sättas in vid behov, till exempel när andra maskiner är på service eller vid hastiga avbrott i trafikplaneringen"

Lite långt från verkligheten då LN-RKP - Airbus A340-313 - SAS - Flightradar24 visar att den går i reguljärtrafik i stort sett varje dag sedan en ganska lång tid tillbaka. Inser självklart att det är ett ilands-problem, men det ska bli skönt att slippa sitta och gruva sig inför nattflygningarna framöver.
 
Toppen