TasselT
Medlem
Jag hade "förmånen" att få flyga med en DC3 i lumpen mellan Borlänge och Landvetter 1979 - en upplevelse jag inte glömmer!Då föreslår jag att ni istället chartrar en DC3 från någon av våra veteranklubbar. Ett betydligt säkrare plan att åka med än en ATR. Dessutom motorer som låter som en flygmotor skall göra och inga problem med tryckkabin som inte fungerar. För den som har böjelse att uppskatta turbulens blir effekten maximal i en DC3 med sina stora vingar.
Kort sammanfattning av pros and cons:
Pros:
- Rymliga säten med mycket väl tilltaget benutrymme.
- Rejäl värme - ingen behövde frysa.
- Mycket lugn start där man knappt märkte att vi lyfte - typ luftballong.
Cons:
- Ingen flygvärdinna eller servering - en gråhårig fanjunkare drog snabbt det viktigaste att tänka på innan start.
- Ingen tryckkabin vilket gjorde att vi flög i molnbasen med häftig turbulens som följd
- Ingen tryckkabin vilket gjorde att jag trodde mitt huvud skulle sprängas vid inflygning och landning på Landvetter.
- Turbulensen pga av flygningen i molnbasen gjorde att planet dansade som en vante i luften. Försökte spela (magnet)schack med min granne men vi gav upp efter att pjäserna för andra gången flugit runt i kabinen.
- Rejäl värme - blev som en bastu till slut.
- Lite väl lång flygtid: Turen Borlänge - Landvetter tog ca 2½ timme.
Men ändå en upplevelse jag inte vill vara utan
/ TT