Senaste nytt

SAS köper en till Airbus A330-300E med leverans våren 2019, ersätter LN-RKP!

Är besparingen verkligen så stor på att pensionera en A340 just nu? Tänker att senaste året/åren så har dessa A340s genomgått C/D-checks samt så har det investerats i nya kabinen. Borde det inte vara mer ekonomiskt försvarsbart att fortsätta med alla A340s något år till iaf? Eller har de en mycket högre alternativkostnad i form av bränsle etc som gör att ekvationen bättre?
Känner lite så också. De är ju välhållna/servade och har för inte alltför länge sedan fått ny kabin. Samtliga A340 som SAS har är betalda och ägda av SAS... Tycker att de ska få vara kvar många år framöver. Bekväma att åka med är de också.
 

Brandten

Medlem
OM det överhuvudtaget finns substans i de här ryktena så är det nog för att fasa ut törstiga A340 i förtid, inte för att expandera linjenätet. Sedan kan tänkas att de äldsta A330 åker när alla A340 är borta och fler A350 kommer in..

Fast en gammal A330 kommer väl inte kunna ersätta en gammal A340 på deras linjer då 340 behövs pga cargo och range.
 

fly4fun

Medlem
Är besparingen verkligen så stor på att pensionera en A340 just nu? Tänker att senaste året/åren så har dessa A340s genomgått C/D-checks samt så har det investerats i nya kabinen. Borde det inte vara mer ekonomiskt försvarsbart att fortsätta med alla A340s något år till iaf? Eller har de en mycket högre alternativkostnad i form av bränsle etc som gör att ekvationen bättre?

Historiken spelar egentligen ingen roll. Dom 2 stora kostnaderna för ett flygplan är kapitalkostnaden och bränsle. 340 drar mycket bränsle men har låg eller ingen kaptialkostnad. 330E är dyr att köpa/leasa men drar typ 30% mindre bränsle. Om SAS får tillräckligt bra deal på 330E så går ekvationen ihop för att ersätta 340.

Om 340 kärrorna är i bra skick, så kan man eventuellt sälja dom vidare.
 

palmen

Moderator
Historiken spelar egentligen ingen roll. Dom 2 stora kostnaderna för ett flygplan är kapitalkostnaden och bränsle. 340 drar mycket bränsle men har låg eller ingen kaptialkostnad. 330E är dyr att köpa/leasa men drar typ 30% mindre bränsle. Om SAS får tillräckligt bra deal på 330E så går ekvationen ihop för att ersätta 340.

Om 340 kärrorna är i bra skick, så kan man eventuellt sälja dom vidare.
Finns väl inga bolag som köper 340 idag över huvud taget? Möjligt något leasing bolag?
 
Toppen