Senaste nytt

SAS Julkalender 2013 lucka 15 - trippla poäng till USA

ESSA

Medlem
Bokade just nu till New York den 19 mars i SAS Plus - skall uppgradera med EBP, får ju mer än det går åt :cool:

Jag har bokat 13-16/2.
Biljetten är en SAS Go Saver och ger mig 8000 poäng vilket gör att jag saknar 1000 poäng till silver. Brytpunkt 28/2.
Kan jag genom att köpa uppgradering med poäng lyckas komma upp i silver?
Eller blir det moment 22? Alltså att jag tar av poäng jag behöver för att komma upp i silver?
Det kanske inte ens går att uppgradera från Go Saver till Plus?
 

fcx

Medlem
Som sagt, poänguppgradering ger bara poäng enligt ursprungsbiljetten så då är det uppgradering med OT som gäller.

Nästa problem är vad som händer med trippla poäng om man gör en OT. Gissningsvis räknas det som en nyutställd biljett med ett annat datum, dvs man uppfyller inte kampanjvillkoren och får inga trippla extrapoäng. Är extrapoängen viktiga ska man nog kolla upp läget med SAS-chatten först (och innan kritikstormen börjar, ja jag vet att SAS-chatten förmodligen kommer att ge helt fel svar men då har man i vart fall skriftligt besked från SAS som man kan visa upp när problemen kommer).

Är du bara ute efter silverstatus är det förmodligen billigare med en inrikes ToR än en OT. Om det är roligare med en inrikes ToR än en OT beror helt på destinationen :)
 

nota bene

Medlem
Nästa problem är vad som händer med trippla poäng om man gör en OT. Gissningsvis räknas det som en nyutställd biljett med ett annat datum, dvs man uppfyller inte kampanjvillkoren och får inga trippla extrapoäng. Är extrapoängen viktiga ska man nog kolla upp läget med SAS-chatten först (och innan kritikstormen börjar, ja jag vet att SAS-chatten förmodligen kommer att ge helt fel svar men då har man i vart fall skriftligt besked från SAS som man kan visa upp när problemen kommer).

Jag har just denna lilla funderingen...

I alla fall så bör man ju ha 'rätt' till trippla poäng på originalbokningen plus eventuella poäng från OT (så minst 400% av sträckan +200 från kampanjen och +100 från OT), men hur SAS system tolkar det är ju en annan femma - kan ju behöva bli någon runda med kundtjänst i efterhand - är ju inte helt lätt att ta reda på just nu 23.00 en söndag!
 

taxvalp

Medlem
Nästa problem är vad som händer med trippla poäng om man gör en OT. Gissningsvis räknas det som en nyutställd biljett med ett annat datum, dvs man uppfyller inte kampanjvillkoren och får inga trippla extrapoäng. Är extrapoängen viktiga ska man nog kolla upp läget med SAS-chatten först (och innan kritikstormen börjar, ja jag vet att SAS-chatten förmodligen kommer att ge helt fel svar men då har man i vart fall skriftligt besked från SAS som man kan visa upp när problemen kommer).

Jag deltog liksom många andra i en snarlik kampanj förra året, http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/8192-trippla-eurobonus-baspoaeng-mellan-01-jan-15-mar-2013-a.html

Då var det trippla baspoäng (som ej kunde användas för bonusresor) och det fungerade med OT-uppgradering trots att den nya biljetten var utställd efter kampanjens slutdatum.
 

johhenrik

Medlem
Huh? Baspoäng kan såklart användas till bonusresor. Extrapoäng kan dock inte räknas till status.

Edit: Jag kollade förra kampanjen som du länkade till. Verkar ju som du har rätt. Hur fasen redovisades det? För baspoäng kan ju alltid normalt sett bokas för.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Huh? Baspoäng kan såklart användas till bonusresor. Extrapoäng kan dock inte räknas till status.

Nu blir det lite Eurobonus-nutidshistoria här, men kampanjen jag syftade på gav trippla statusgrundande poäng men de extraordinarie poängen kunde inte användas för bonusresor. De var alltså ett slags extra baspoäng fast ändå inte, typ. Finns massvis i den nämnda tråden för den som vill vara nostalgisk!
 

nota bene

Medlem
Som sagt, poänguppgradering ger bara poäng enligt ursprungsbiljetten så då är det uppgradering med OT som gäller.

Nästa problem är vad som händer med trippla poäng om man gör en OT. Gissningsvis räknas det som en nyutställd biljett med ett annat datum, dvs man uppfyller inte kampanjvillkoren och får inga trippla extrapoäng. Är extrapoängen viktiga ska man nog kolla upp läget med SAS-chatten först (och innan kritikstormen börjar, ja jag vet att SAS-chatten förmodligen kommer att ge helt fel svar men då har man i vart fall skriftligt besked från SAS som man kan visa upp när problemen kommer).

Är du bara ute efter silverstatus är det förmodligen billigare med en inrikes ToR än en OT. Om det är roligare med en inrikes ToR än en OT beror helt på destinationen :)

Jag har precis pratat med chatten... De säger att det är 300% intjäning och att OT inte ger något extra. Om detta stämmer med verkligheten är ju sedan en annan femma!
 
Toppen