Senaste nytt

SAS investerar 50 miljarder i nya flygplan

Senator

Moderator
Jag är ingen expert på flygbranschen. Men om du tittar på kostnaderna i bolaget under kvartal 1:
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/SAS Group_1q12.xls

Så ser man att det är löner och bränsle som är 1&2 med stor marginal.

Så om dagens leasade flotta kostar 367msek / intäkter på 9591msek = 3.82% medan
Bränsle är 2080msek / intäkter på 9591msek = 21.87%

Om vi sedan antar att alla avskrivningar gäller flyg man fortfarande äger som är 421msek
Maintenance är 624msek

Så om man antar att:
Man sänker bränslekostnaderna med 30% med nya flyg: - 600msek
Man sänker maintenance med 30% med nya flyg: - 200 msek
Man ökar leasing med 100% med nya flyg: + 370msek
Man sänker avskrivningar med 100%: - 420msek
Detta blir en bra kalkyl. Det som inte ingår är kostnader för installation av onboard produkter och dyl

Notera: En lekman med stort intresse, lagom kunskap har på räknat på detta. Detta är inte reviderat av SAS, E&Y, PwC, D&T eller någon annan som faktisk kan detta. Dock anser Senator Finance Inc. att fördelar med bränslesnål ny flotta som är leasad är stora.
 
När det gäller "nya" Longhaul så glöm inte att LH ahr ju informerat att de vill reducera deras kapacitet. Det kan vara så att SAS leasar från LH några av deras A330/340 plan. De har ju en hel del nyare än de som SAS har idag. Inte en hel dum tanke alls eller...

Generellt tycker att det är jätte bra att SAS förnyar sin flotta. Om personalkostnaderna så de kommer att minska ganksa markant om 5-10 år när de allra äldsta ska gå till pension och förläng arbetsrätt är borta.
 

HansO

Medlem
På långdistans byter SAS två plan om året under tre år från Airbus eller Boeing. ??
2 x 3 = 6 ??
SAS har 11 st 330/340 Skall man minska eller byta resten senare ?
 

HansO

Medlem
Då blir det minskning med en eftersom man har 7 st 340. Alltså ingen utökning av Långlinjerna
 

Ubbe

Medlem
Stulen ur DI
Krisdrabbade SAS vill förnya flottan med 60 flygplan under de närmaste åren, däribland den kommande modellen av Airbus 320 för en kostnad på cirka 15 miljarder kronor. Det förutsätter en helomvändning för SAS. ”Vi jobbar stenhårt för att kunna ta oss dit”, säger SAS chef för investerarrelationer Sture Stølen.
SAS som inte redovisat ett positivt årsresultat sedan 2007 planerar en stor flottförnyelse.
Ut med de gamla arbetshästarna MD-80 och in med den kommande modellen av populära Airbus 320. Mer exakt kommer SAS inom de närmsta två åren göra sig av med sina 38 MD-80 plan och med start andra halvåret 2016 väntas 30 nya Airbus 320neo, som är lättare och tystare med effektivare motorteknologi. SAS överväger att köpa ytterligare 11 flygplan av samma modell. Med ett listpris på 625 miljoner kronor per plan och en antagen rabatt på 20 procent landar kostnaden för 30 nya plan på cirka 15 miljarder kronor.
Hur kommer SAS finansiera planen? ”Vi måste bygga ihop vår kassa för att klara investeringen 2016. Vi jobbar stenhårt för att ta oss dit med en långsiktig vinstmarginal före skatt på 7 procent”, säger SAS chef för investerarrelationer Sture Stølen.
Är ordern realistisk med tanke på SAS ansträngda ekonomi och en kassa på endast cirka 3,6 miljarder kronor?
”Flygplanen är väldigt attraktiva, så de är relativt lätta att finansiera. Man kan använda planen som säkerhet, och sedan ställer Exportkreditnämnden upp med garanti”, säger Sture Stølen.
Blir det en nyemission? ”Det finns inte sådana planer. Vi har full fokus på kassaflödet”, säger Sture Stølen.
Vad händer med orden om ni inte får ordning på finanserna? ”Det är en hypotetisk fråga. Vi gör allt för att det ska gå att genomföra”, säger Sture
SAS ska också fasa ut sina 10 hyrda Boeing 737 Classic och istället hyra 9 stycken Airbus 320 och 21 av nya generationens Boeing 737.
”Leasingplanen är redan på väg in. Vi har tecknat leasingavtal med General Electric Capital. Man ska komma ihåg att vi reducerar driftskostnaden per plan med mellan 15 till 20 procent. Planen är mer bränsleeffektiva, och kräver mindre underhåll ”, säger Sture Stølen.
SAS tittar också på möjligheten att förnya långdistansflottan som i dag består av Airbus 330 och Airbus 340, men här blir det inga beslut i närtid.
Idag består SAS flygplansflotta av 219 plan och planet är att öka kapaciteten med 5 procent per år de kommande fem åren.
Utöver den kassa som uppgick till 3,6 miljarder kronor vid slutet av årets första kvartal har SAS outnyttjade lånelöften på 5 miljarder kronor.
Under 2012 väntar amorteringar på totalt 2 miljarder kronor och SAS
ser över sin verksamhet för att få frigöra pengar för att kunna betala
av lånen, utan att köra kassan i botten.
Nyligen sålde SAS flygplatsfastigheter till Swedavia och nu överväger bolaget att sälja ytterligare fastigheter i Norge och Danmark. Utöver flygplansförsäljningar väntar också försäljning av reservmotorer inbringa pengar.
 

Tjaeng

Medlem
Då blir det minskning med en eftersom man har 7 st 340. Alltså ingen utökning av Långlinjerna

Å andra sidan har man väl haft fler linjer än idag med samma flotta på 11 plan? Under de senaste åren har man ju bara använt 5 och sedan 6 av sina 7st A340. Kanske är jag som blandar ihop det, men visst hade man DXB och SEA på samma gång som PVG-linjen flögs förra gången?
 
Å andra sidan har man väl haft fler linjer än idag med samma flotta på 11 plan? Under de senaste åren har man ju bara använt 5 och sedan 6 av sina 7st A340. Kanske är jag som blandar ihop det, men visst hade man DXB och SEA på samma gång som PVG-linjen flögs förra gången?

Om jag kommer ihåg rätt SK la ner DXB linjen innan de hann ens flyga första avgången. :)
 
Last edited:

Malu

Medlem
Mycket på gång i SAS idag:


SAS har börjat koncentrera sin verksamhet för att reducera kostnader och bli mer effektiva. Nu ska så kallade planeringscentrum flyttas från Gardermoen i Norge och Kastrup i Danmark till Arlanda, skriver NTB och Ritzau.

– Vi håller på att reducera de dubbla och trippla funktioner som vi har, säger Rebecka Södergren vid SAS pressjour till TT.

Närmare 100 personer från Danmark och Norge berörs. Det är oklart hur många av dem som erbjuds tjänster i Sverige.


SAS samlar verksamheten - DN.SE
 
Toppen