Låter för en gångs skull som om de tänkt igenom konceptet, även om jag tycker det kan finnas frågetecken på hur många sällanresenärer man måste locka över från andra bolag för att inte förlora pengar på de EBS/EBG/EBD som nu spar 120kr per biljett.
Jag är inte helt insatt i biljettregler så ursäkta om detta är en dum fråga. På Finnair väljer jag oftast value-biljetter då de är flexibla mot kostnad, ger fulla poäng och vid behov inkluderar baggage (behöver så gott som aldrig på jobbresor) då skillnaden är ca 50€ t/r på mina rutter. Kan alla dagens SAS Go biljetter om- och avbokas mot kostnad och innebär det således att SAS Go Light biljetter även kan om- och avbokas mot kostnad? Jag har för mig att Finnairs Light priser är helt oflexibla.
SAS alla Go-biljetter brukar vara ombokningsbara mot 500 kr + fare difference. Nu är dock bara problemet att fare difference ofta är enorm nära avgång, till skillnad mot hos Finnair som inte nollar ut bokningsklasser lika effektivt. Och på liknande sätt är ofta 500 kr i avgift mer än vad avbokning kostar (du får ju tillbaka skatten, så på en billig 499 kr enkel i Europa kan skatt+avgifter vara ca 80%...).
Jag gör samma som du hos Finnair - bokar alltid Value med tanke på ombokningsmöjligheten (brukar bli en del ombokningar inrikes i Finland till tidigare/senare avgångar på grund av kundbesök som blir klara i förtid eller drar ut på tiden), och viss del p.g.a. poängintjäningen. Brukar kosta ca €30 mer t/r ARN-HEL. Dock har jag åkt på light-biljett och checkat in väska som Emerald. Bra här både hos Finnair och SAS att detta är möjligt.
BA's koncept är helt värdelöst. Som guldmedlem kan jag inte välja plats, och ej heller utnyttja en statusförmån som gäller i hela OW-alliansen i övrigt [ett extra bagage]. Dessutom gör det att kabinen blir onödigt trång - så även om jag åker på en dyrare biljett måste mitt handbagage trängas t.ex. vid mina fötter.