Senaste nytt

SAS introducerar ny Business Class i januari 2015

Ok, så bolag som British Airways, Qantas, JAL, ANA, Air Canada, Austrian oh så vidare är inte premiumbolag, utan charterbolag eller LCC? Tjena.
Tjena Vad är det som gör SAS till Premium flygbolag, Nej jag vet inte om ovan bolag har någon enskild flight som det inte finns C klass på men troligtvis inte, men SAS har bara några flighter som har C på longhaul men inte F och resten Y. Nästan alla bolag i Europa graderar upp C, varför, och varför inte SAS. Prova och tänk till och analysera, !!!!???l Vad är det som gör SAS till ett Premium flygbolag???

Läs detta Mångmiljardsatsning när Lufthansa stöper om bolaget | SvD
 
Husk nu den gode tone! Selvom vi hverken kan og skal være enige om alting, er det vigtigt at det er muligt at have en saglig diskussion uden det bliver ubehageligt.

@Thomas Björklund, Jeg tror ikke SAS prøver på at været et Premium-selskab.

SAS har på baggrund af deres undersøgelser valgt at fjerne business class i Europa og istedet indføre premium economy. Størstedelen af SAS' trafik er på ruter i Skandinavien og mellem Skandinavien og det nordlige Europa, en stor andel af flyvningerne er kortere end 2 timer. Ruter hvor der tydeligvis har været for lille efterspørgsel til man har kunnet forsvare at bevare det som et koncept i hele selskabet.

Det er noget man har gjort for at imødegå de udfordringer man står overfor i dag. Nogle meget konkrete eksempler kunne være den øgede konkurrence fra lavpris-selskaber og det at ganske få virksomheder tillader rejser på business class. Så findes der selvfølgelig den gruppe der rejser i premium-kabiner for deres egne penge, den gruppe er måske endda blevet større de seneste år, men udgør stadig kun en lille del af SAS' kunder.

Den gruppe der rejste på business class da det stadig fandtes kan i grove træk inddeles i to grupper i dag.

1) Dem der stadig flyver med SAS, men nu i premium economy. De holder fast i SAS fordi det stadig er det bedste alternativ - oftest vil det nok være muligheden for at flyve direkte der gør udslaget. Her vinder tidsaspektet over "premium".

2) Dem der stadig flyver på business class men nu med andre selskaber. Det vil nok i høj grad være på ruter hvor et andet selskab også flyver direkte - tænk London, Zürich, Frankfurt, Paris & Amsterdam, eller også har de nu valgt at flyve en omvej for at business class. Her vinder "premium" i nogen grad over tidsaspektet.

En stor del af dem der rejser på business class betaler i større grad ekstra for fleksibiliteten og kun i mindre grad for tre retter mad og champagne. Når man betaler mere, måske endda meget mere, for fleksibilitet er det fordi at man er kommet til erkendelsen at tid = mange penge. Den kundegruppe flyver altså ikke Stockholm - København via Zürich, Frankfurt, London eller Paris fordi der står business class i deres rejsepolicy*. De eksempler giver tre til fire gange så lang transporttid. Spildtid. Tid der enten kunne være brugt produktivt eller hjemme med familien.

Nästan alla bolag i Europa graderar upp C, varför, och varför inte SAS.

SAS opgraderer i den grad deres business class! Lidt afhængig af den service der bliver ombord bliver det nye SAS Business en af de bedre business class produkter i Europa. SAS installerer 1-2-1 i business class, dvs. det samme som Air Frances nye Affaires, KLMs nye World Business Class, Swiss Business Class og Finnairs nye Business Class.

Lufthansa bliver sammen med British Airways nogle af de enste i Europa der har mere end 4 sæder i bredden på interkontinental business class - er de så premium-selskaber?

Et perspektiv til denne diskussion kunne være Lufthansa der nu indfører premium economy. På visse flytyper endda på bekostning af first class(!).

Jeg glæder mig utroligt meget til at prøve det nye SAS Business når der kommer nogle fly med de nye kabiner i fast trafik til Nordamerika.

*Undtaget er naturligvis den gruppe der rigtigt godt kan lide at flyve, de flyver gerne en omvej!
 
Det är nog så att de börjar med A340.. eller? Någon med avvikande tankar?
Skickar med ett citat från SAS "Vi introducerar våra nya kabiner i januari 2015 när den första A340 avslutar sin ”heavy D-check” och då rensar vi ut hela den gamla kabinen och börjar om med allting nytt"

Har fått höra från en källa på SAS att det är A330 som opererar på den amerikanska östkusten som byggs om först och den första ska levereras 1 feb, sedan följer 1 per månad ungefär.
 

agehall

Medlem
Har fått höra från en källa på SAS att det är A330 som opererar på den amerikanska östkusten som byggs om först och den första ska levereras 1 feb, sedan följer 1 per månad ungefär.

Och det är precis tvärt emot vad SAS tidigare sagt. Jag skulle bli förvånad om de börjar med A330 och inte A340 som de tidigare sagt.
 

Dr. Miles

Expert
Frågan är, vad är orsaken till förseningen?
Jag kan tänka mig att det inte är ett alternativ att flytta C/D check av planet framåt. (det måste flygbolaget göra mellan bestämd interval, väl?)

Om förseningen beror på leverans av nya säten, kan det finnas risk att köra planerad C/D check utan att bygga om kabinen (t ex på Airbus A340).
Detta är ren spekulation från min sida men jag hoppas att SAS hinner att uppgradera kabinen som planerat.
 

Upandaway

Ny medlem
Om de ska vänta till nästa D check så är det bara en försening på 5-6 år ;)
De kör väl C-check efter typ 18-22 månader, och D bara var fjärde C-check...
(Antar att de inte hinner med en total kabinombyggnad under en C-check)
Nej, det troliga är att de "måste" klara detta med den avvikelse de kan hantera inom ramen för D-checken.
Jag menar att om de har svårt att få fram stolar/inredningen/etc till 340, så lär väl inte stolarna till 330 ligga på lagerhyllan!? Så väsenskilda blir inte inredningen.
(Jag vet, detta är bara ännu en fantastisk spekulation...)
 

flying

Medlem
Den gruppe der rejste på business class da det stadig fandtes kan i grove træk inddeles i to grupper i dag.
Du glömde bort gruppen som tröttnade och väljer DY på sträckor där inget annat C allternativ finns för direktflyg.


nye SAS Business en af de bedre business class produkter i Europa.
Intressant hur en produkt som inte finns i produktion än kan bli en av Europas bästa business class!? Eller gör sig SAS produkter bäst på golvet på Frösundavik??
 
Toppen