Senaste nytt

SAS introducerar förbeställning av mat i SAS Go på Europaflygningar

JoelG

Medlem
Ja visst kräver det ett visst mått av logistik men det är ju inte värre än att charterbolagen reder ut det IOF så brukar de väl ha 48h innan avgång som sista tidpunkt för matbeställning.
Kan för dig låta som en enkel sak, men det gäller att det fungerar också. Och då är det väl smart att kvalitetssäkra sina rutiner innan man går igång i full skala. I detta fall är det ju exempelvis matleverantören som behöver leverera rätt mat till rätt plan. Gissar sas har 1000 flighter per dag och det kräver som sagt genomtänkta rutiner för att detta ska fungera. Exempelvis har SJ haft problem att uppfylla alla kunders önskan om trerätters mat som kan beställas i 1 klass. Och då har de bara några få snabbtågslinjer.
 

Jacob

Medlem
Jag tog möjligheten att fråga lite mer om detta igår på Hasselbacken, eftersom det fanns en representant från SAS cateringteam på plats.

I nuläget ser de detta som ett första steg och ett test. Se om det finns en marknad och efterfrågan på denna typ av tjänst och kanske det viktigaste, att det verkligen fungerar med logistiken. Det ska inte bara fungera i Skandinavien utan även på cateringköken runt om i Europa. Det kan nog finnas en poäng med att inte köra full gas från dag 1.

I ett andra steg, om det fungerar och slår väl ut, går det förstås att bygga vidare på konceptet. Det finns naturligtvis redan en del tankar och de fick även med sig några nya igår kväll.

Tjänsten skulle nog tillföra allra mest om man kunde förbeställa mat som inte finns i den ordinarie menyn. Då skulle man potentiellt kunna få tillbaka smörgåsar ombord inom Skandinavien. Anledningen till att dessa plockades var att det varierade så stort mellan olika flygningar hur mycket som såldes, och det var tydligen påtagliga mängder smörgåsar som de tvingades slänga. Det skulle man kunna komma runt i så fall.

Ett annat förslag vi förde fram var möjligheten att kunna förbeställa kvällsmåltiden i SAS Plus även i SAS Go.
 

Agö

Medlem
Tjänsten skulle nog tillföra allra mest om man kunde förbeställa mat som inte finns i den ordinarie menyn. Då skulle man potentiellt kunna få tillbaka smörgåsar ombord inom Skandinavien. Anledningen till att dessa plockades var att det varierade så stort mellan olika flygningar hur mycket som såldes, och det var tydligen påtagliga mängder smörgåsar som de tvingades slänga. Det skulle man kunna komma runt i så fall.

Ett annat förslag vi förde fram var möjligheten att kunna förbeställa kvällsmåltiden i SAS Plus även i SAS Go.

Mmm. Så har jag också förstått det. Många snackar om att de vill ha smörgåsar men i verkligheten är det nog rätt få som faktiskt äter dem. Personligen uppskattar jag att de stora dubbeldäckarna togs bort, det ledde bara till smuliga och smutsiga kabiner på mina sträckor.

Det andra tror jag man ska vara försiktig med. Nu lanseras kvällsmåltiden som något exklusivt för Plus. Börjar man kränga samma mat i Go förringas värdet av Plustjänsten även om det naturligtvis är så att de flesta inte väljer SAS Plus för lådans skull...
 

Jacob

Medlem
Det andra tror jag man ska vara försiktig med. Nu lanseras kvällsmåltiden som något exklusivt för Plus. Börjar man kränga samma mat i Go förringas värdet av Plustjänsten även om det naturligtvis är så att de flesta inte väljer SAS Plus för lådans skull...
Det tror inte jag heller kommer hända. Men kanske en alternativ eller enklare variant av lådan, vad man nu skulle kunna sätta ihop.
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som att SAS har implementerat denna tjänst på webbsidan.
När jag bokade mina biljetter i fredags/lördags (strax efter midnatt) fanns det inte valet.


När man väljer att visa en bokning
Screenshot20150613_04.png

Efter klickat på "Förbeställ måltider"
Screenshot20150613_05.png
 
Det ser ut som att SAS har implementerat denna tjänst på webbsidan.
När jag bokade mina biljetter i fredags/lördags (strax efter midnatt) fanns det inte valet.


När man väljer att visa en bokning
Visa bifogad bild 37214

Efter klickat på "Förbeställ måltider"
Visa bifogad bild 37215
Nice, men funkar bara när man flyger Go. Vi som betalar extra får såklart inte välja vad vi vill äta i Plus...
 
Toppen