Senaste nytt

SAS Inrikes flyttar till terminal 5 på Arlanda

Dr. Miles

Expert
4 år gammal tråd, förutsättningarna för en flytt har kanske ändrats?
blir det US pre-clearande kanske det kommer att ta upp mycket utrymme.

OneWorld och SkyTeam skulle flytta till T2, men så blev det ju bara delvis
Qatar, Iberia och Delta är ju fortfarande kvar på T5.
En flight med widebody plan till/från Terminal 2 känns inte optimal när det finns endast två bagageband och det kan bli väldigt trångt i termminal 2 under vissa tidsperioder.

Så länge det är short haul flygningar inom Europa är det mindre antal resenärer som checkar in väskan men på long haul flygningar är siffrorna helt annorlunda.
 

maswan

Medlem
Om man tittar på utvecklingsprogrammet för Arlanda så börjar det ju med pir G på T5, men efter det så följer ju två pirer på T2. När/om det händer så kanske den här diskussionen dyker upp igen, men det lär ju tyvärr ligga rätt långt bort i tid.

Om nu inte pir G ger tillräckligt mycket lediga gater på T5, men det äts nog upp av växande utrikestrafik.
 

HCas

Medlem
Men finns det inte rätt mycket plats på Arlanda redan som det är? Tycker F-piren ofta ligger öde.

Oavsett känns ju Arlanda som en väldigt oplanerad flygplats. Mycket ad hoc-utbyggnader och planer som har ändrats eller avbrutits i förtid. För att vara en så pass liten flygplats är det väldigt mycket med fyra utspridda terminaler.
 

Dr. Miles

Expert
Problemet med Arlanda är nog att terminalen ligger lite för nära landningsbanor så att det finns inte så mycket utrymmet att bygga ut från befintliga terminaler.

Möjligen skulle de kunna bygga ut lite öster (till höger) om Terminal 2 men inte så mycket plats runt Terminal 5 om Swedavia inte river ner någa byggnader som finns mellan F-pir och hangeren.

Screenshot 20160123_03 Arlanda.jpg
 
Last edited:

maswan

Medlem
Det är ju just det som är på väg: Driftomrde - Swedavia Extranet

Efter det, om det behövs mer utrymme så är det två pirer på T2, en som ersätter T3 och en i andra kanten, som ligger i planerna. Efter det vete tusan var man ska få in något mer. Flytta hangarerna och förlänga pir G, kanske. Eller möjligtvis flytta en massa saker för att kunna göra en pir H som går söderut från F/G-navet. Kan ju tänkas att man bygger en LCC-terminal helt självstående borta vid långtidsparkeringarna också, eller nära Halmsjön i anslutning till bana 4 när den nu kommer.

Jag kom på en möjligthet för att kanske kunna göra det lite snarare i tid, om det skulle räcka till. När väl pir G blir klar med betydligt fler platser för stora plan kanske man kan damma av de gamla planerna på att bygga om hörn-gaterna på pir A+B från en stor plats till två små. Men det ger ju bara +4 gater, och det är väl ca 8-12 som man skulle behöva hitta vid högrafik för att kunna flytta SAS inrikes.
 

Dr. Miles

Expert
För att vara en så pass liten flygplats är det väldigt mycket med fyra utspridda terminaler.
Bilderna nedan är Amsterdam Schiphol och Stockholm Arlanda i samma skala.

Amsterdam Schiphol

AMS.jpg

Stockholm Arlanda:

ARN.jpg


Det ser ut som Amsterdam Schiphol har mer gater än Arlanda och kompaktare än Arlanda.
Detta är trots att Amsterdam Schiphol hade mer än dubbel passagerarantal än Stockholm Arlanda.

Antalet av passagerare förra året
  • Amsterdam hade ca 58.285.000
  • Stockholm Arlanda ca 23.153.000
 
Last edited:
Toppen