Senaste nytt

SAS Inrikes flyttar till terminal 5 på Arlanda

HansO

Medlem
Som jag ser det är det inte bara fördelar att SAS inrikes flyttar till T 5. Parkeringshuset vid T4 är det alltid plats i till skillnad på det i 5 an.
Undra hur man har tänkt lösa parkeringsfrågan när alla SAS inrikes skall parkera vid T 5. Av inrikespasagerarna är nog flertalet dags pendlare.
 

MarcusC

Medlem
Och Systembolagets monopol avregleras samma dag. ;)

Vad händer med T4 när man flyttar SK till T5? Även om det är rätt trist idag där och ibland tar det lång tid med säkerhetskontrollen det är ganska smidigt att hoppa mellan gaterna vid kortare inrikesanslutningar. Att ha en smultronställe i form av security på våning 2 på väg från SkyCity är överlägsen.
Däremot att stå i samma security kö vid T5 som alla utrikespassagerare till en spansk/grekisk/slovensk charter(ifall det blir separat kö från exSchengen) en morgon eller kväll suger fett. Garanterad CDG upplevelse på hemmaplan. :p

Det underlättar ju endast för de som skall vidare utrikes från ARN att slå ihop T4 & T5. Enklare hade ju varit att integrera T4 &T5 med någon form av gång så man slipper gå igenom security ?!
 

Xilan

Medlem
Det underlättar ju endast för de som skall vidare utrikes från ARN att slå ihop T4 & T5. Enklare hade ju varit att integrera T4 &T5 med någon form av gång så man slipper gå igenom security ?!

Där har vi ett bra förslag. Problemet är väl att det är ganska långt emellan.
Vet någon vad planerna är för T4 när SAS lämnar? Den kommer bli ganska tom gissar jag om man inte flyttar dit någon annan trafik.
Om jag tillåts spekulera fritt, det är ju trots allt mitt första inlägg på BC, vore det kanske en idé att flytta trafiken från T3 till T4. Då kan man riva den barackliknande T3 och bygga ut T2 med en pir till.

Det lär inte hända.
 

Tjaeng

Medlem
Det underlättar ju endast för de som skall vidare utrikes från ARN att slå ihop T4 & T5. Enklare hade ju varit att integrera T4 &T5 med någon form av gång så man slipper gå igenom security ?!

En gång mellan T4 och T5 som ska spänna över hela SkyCitys längd?

Jag tycker att det låter spännande med ombyggnation av T5s äldre områden. Gången mellan A- och B-piren nu är ju rena öknen. Om de lyckas få till ett bra retailområde däremellan och lägger nya SAS-lounger i F-piren samtidigt som de behåller nuvarande är min uppfattning att T5 skulle bli riktigt schysst. Då de ska bygga ut securityn på den, öh, södra sidan av T5 också (de som går till gate 11-24) kan en fast track där göra nuvarande B-pir till en bättre inrikeshubb än T4.
 
Har jag förstått det rätt att med flytten minskar SK sin närvaro på ARN rejält. Finns det kapacitet på T5 att hantera så många extra flyg om dagen?
 
Toppen