Senaste nytt

SAS inleder ”skräckförhandlingar” med facket

Tjaeng

Medlem
En utsträckt hand" kallar SAS vd Mats Jansson fyra danska fackföreningars brev där de skriver att de ska arbeta för absolut fredsplikt mot att företaget tar tillbaka beslutet att flytta flyglinjer från Danmark till Sverige och Norge. HTF på SAS är förvånade att bolaget backar från beslutet, som var en form av maktdemonstration från Mats Jansson.

Birgitta Wrede, vice ordförande i tjänstemannaföreningen på SAS, är skeptisk.
Det är ett vanligt danskt grepp som de tar till när något går dem emot, att skicka brev. Det gör de ofta. Men Mats Jansson verkar ha köpt det med hull och hår. :)
Upprördhet och förvåning kring SAS-chefens reträtt - Kollega

Vart i artikeln står det någonting om långlinjer?
 

Tjaeng

Medlem
¿Qué?

Vem har sagt att det skulle stå något stå sådant?
läs igen.

Du citerar ett inlägg av Roger J som börjar med meningen "Långlinjerna var väl aldrig på tal?". Med det i åtanke är det väl då inte heller sådär helt off att anta att det du skriver under citatet ska beröra citatets innehåll på något vis?
 

Homer

Medlem
Ny SAS-konflikt måske på vej | KarriereKick
06. Feb, 2012
Af Oliver Batchelor
Vinterens overenskomstforhandlingerne kan ende med en ny strejke.

Ansatte afviser at betale til ledelsens spareprogram

Stewardesserne i SAS advarer nu ledelsen i kraftige vendinger mod at forsøge at presse lønningerne,
når parterne mødes for at handle overenskomst.
Det skriver Børsen.
Formand for kabinepersonalet Jacob Esposito siger, at medlemmerne i de senere år har givet deres bidrag. Og forstår ledelsen ikke det, så er konflikter en mulighed.
“Hvis man planlægger ud fra, at besparelserne skal komme fra overenskomsten, så er svaret, at det skal man nok ikke disponere efter. Det er alle bekendt, at vi allerede i flere omgange har leveret besparelser langt ud over, hvad der er rimeligt,” siger Jacob Esposito til Børsen.
Også SAS-personalet på jorden afviser at gå ned i løn.
 

Homer

Medlem
Någon som har koll på om avtalen i SE och NO är klara, eller om dessa också ska förhandlas snart?
Pilotavtalen går tydligen ut i mars läste jag någonstans
 

Homer

Medlem
Danskar sätter käppar i hjulet för SAS besparingar

Alla fack inom SAS har gått med ledningens krav på nya personalbesparingar. Men det danska kabinfacket trilskas. Piloternas fackföreträdare Sören Skog är kritisk och menar att kabinfacket lever på en egen planet.

Alla personalgrupper får skjuta till. Trots försämrade villkor har också samtliga fack redan åtagit sig gå med på besparingarna, förutom ett: det danska kabinfacket.

”Vi har inte kommit fullt ut”, sade Rickard Gustafsson, SAS vd, om att förhandlingarna med kabinfacket har kärvat.

Det danska facket ska inte ha motsatt sig förhandlingar med ledningen. Tvisten ska gälla beloppet om besparingarna, något som det danska facket ännu inte har gått med på.

SAS piloter är den personalgrupp som kommer att bidra mest i Rickard Gustafsons nya åtgärdsprogram.

Enligt Svensk Pilotförening (SPF) handlar det om 462 miljoner kronor. Sörens Skog på SPF är mycket kritisk till det danska kabinfackets agerande.

”Det är fullständigt oacceptabelt. Alla danska fackförbund faktiskt har bidragit och står bakom den presenterade planen. Kabinfacket måste leva på en annan planet än alla andra 10.000 medarbetare och fack”, säger Sören Skog.

Hur ser du på utsikterna att en uppgörelse nås med det danska kabinfacket?
”Jag ser inget annat alternativ. De ställer sig annars helt utanför det arbete som nu måste göras och man kan inte ha en del av verksamheten som inte deltar i ett sådant viktigt förändringsarbete. Det kan vi inte acceptera”, säger Sören skog.

Det danska kabinfacket verkar inte helt ha stängt dörren för en lösning. Enligt Rickard Gustafson har facket gett ett inspel om att man är beredd att diskutera kostnadsbesparingar under kommande förhandlingar


di.se
 

Mr Carter

Medlem
Landade för någon timme sedan med SK 904 från EWR och satt i C med en dansk kabin besättning. Att döma utav deras prestation kan jag inte se att de ska kunna kräva bättre villkor än sina svenska och norska kollegor :confused:
 

Lonelyflyer

Medlem
Danskarna e ju lite speciella när det gäller strejker och strejkar ofta men det har väl lite att göra med deras stil och samhället och det är så man gör helt enkelt.

under min tid på SAS så har jag för mig att vi i Sverige hade typ 4 strejker på 2 år men Danskarna hade 80 på samma tid..

Å andra sidan så är man glad att vi inte bor i Frankrike, de rackarna ställer ju traktorer på tvären och lastbilar hur som helst på vägarna när det är strejk..

Det där blev ett sidospår men hur som helst - hoppas det löser sig och att det inte ska skapa problem för flygtrafiken!
 

Homer

Medlem
Danskarna e ju lite speciella när det gäller strejker och strejkar ofta men det har väl lite att göra med deras stil och samhället och det är så man gör helt enkelt.

under min tid på SAS så har jag för mig att vi i Sverige hade typ 4 strejker på 2 år men Danskarna hade 80 på samma tid..

Å andra sidan så är man glad att vi inte bor i Frankrike, de rackarna ställer ju traktorer på tvären och lastbilar hur som helst på vägarna när det är strejk..

Det där blev ett sidospår men hur som helst - hoppas det löser sig och att det inte ska skapa problem för flygtrafiken!

Bortskämda fackföreningar som paralyserade samhället fanns det gått om i Storbrittanien på 80-talet, fram till dess att
en dam med hårda nypor slog hanväskan i bordet och sa nog!.
Dessutom privatiserade hon bl.a. ett flygbolag som nästan aldrig gått med vinst tidigare, men numera gör det.
 
Last edited:
Toppen