Utdrag ur det här mejlet skickade min polare:
Tidigare i år informerade vi om att vi skulle införa Optional Payment Charge (OPC) för att neutralisera våra kostnader för kreditkortsavgifter.
Syftet var att introducera en s k ”Optional Payment Charge” för att erbjuda våra kunder flera olika möjligheter att betala sina resor med kontantkort, online och med kreditkort.
I de fall kunderna valde att betala med kreditkort, skulle de få betala en avgift men att de andra varianterna skulle vara avgiftsfria. Den tidigare planen var att vi skulle införa den nya rutinen under hösten 2012., men vi har nu beslutat att inte införa planen.
Varför väljer vi nu att inte lansera Optional Payment Charge?
Vårt mål är att alltid välja enkla och likartade lösningar för våra kunder. Nu har det visat sig att det är olika juridiska villkor inom våra regioner och brist på enkla tekniska lösningar som gör det svårt att leva upp till vårt löfte till kunden att det skall vara enkelt. Dessutom är det viktigt att vi lyssnar på våra kunder och när det gäller (OPC) har vi fått synpunkter som vi givetvis tagit hänsyn till.
Med allt detta sammantaget har vi kommit fram till att inte introducera (OPC) som vi tidigare informerat om. Beslutet gäller på alla våra marknader.
Hur påverkar det här våra kunder?
Våra kunder kommer inte att påverkas då vi fortsätter ”as is”. Även om vi nu inte inför avgifter på kreditkort är vår ambition att ge våra kunder fler valmöjligheter att betala för sina resor, till exempel kommer det fortsatt att arbeta för alternaiva betalningslösningar.
Finns det en plan för att introducera Optional Payment Charge senare?
Nej det finns det inte.