Senaste nytt

SAS har slutat betala tillbaka bränsletillägg vid avbokning på billiga biljetter

Dr. Miles

Expert
Det rimligaste sättet att debitera bränsletillägg är att flygbolaget nollställer det varje år.

T ex
ÅrBiljettprisBränsletilläggSkatterSumma
2011:
5.000
1.000
500​
6.500​
2012:
6.000
200​
500​
6.700​

På det viset fyller bränsletillägg ursprunglig funktion (justerar höjning av bränslepriset).
Man kan inte göra affärer som är baserad av vad allt kostade i år 2003 heller.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det rimligaste sättet att debitera bränsletillägg är att flygbolaget nollställer det varje år.

Det är väl ännu bättre att de bara justerar sina priser? Även om det kanske är komplicerat, så bör det inte vara så svårt att fixa till det. Det enklaste är ju att de bara ser YQ som en del av biljettpriset..
 
Att det inte tas bränsletillägg på bonusbiljetter är en självklarhet som SAS är en av få flygbolag förstått.

Jag som har föräldrar som bor på andra sidan av Östersjön har detta ganska stor betydelse. SAS / Blue1 tar ingen bränsle tillägg så kan boka ARN-HEL-ARN med EB poäng och det kostar runt 300 kr lite beror på vilken tid av dygn jag har avgångar. :) Med Finnair skulle detta kosta för mig runt 750 kr och bonusbiljetten är inte ens av- eller ombokningsbar om du inte bokat bonusresa på C. Det känns inte OK jämfört för SAS / Blue1.

På andra sidan jag har aldrig gillat Fìnnairs service heller oavsett om jag rest i M eller C inom Europa eller interkontinental. Jag vet inte varför. :confused:
 

Gnopps

Medlem
Vilket SAS alltså gör nu. Om vi vill att YQ ska ingå i grundtariffen på bonusresor (och inte i skatter) får vi väl acceptera att YQ inte återbetalas på en tariff som inte är återbetalningsbar.
Du har fått mig att ändra mening lite. Dock gillar jag fortfarande inte att SAS redovisar bränsletillägget separat.
 

agehall

Medlem
Jag håller med dig där Gnopps. Bättre att de utåt presenterar ett biljettpris inkl YQ. Det enda som behöver redovisas separat är ju egentligen skatterna.
 

SWEDE

Medlem
Ännu en fälla som jag föll i för inte så länge sedan på en M-biljett.
Reciprocitet är viktigt, så den tjänsten gör jag inte SAS igen.
Fortsättningsvis så kommer jag att checka in på flygningen och därmed blocka i vart fall det sätet.
Det blir väl ett par extra högtalarupprop också.
 
Toppen